Det är lätt att missförstå vad drift är. (kanske har jag gjort det tom:))
Men så här tänker jag med lite hjälp från utvecklingsteamet för REO. En kite som går bra downwind, är fortfarande en kite som bara funkar med tryck i linorna. Det är en viktig egenskap, men inte drift…
Drift är att du kan slacka linorna utan att kiten “droppar” som du uttryckte det. Om du kör i mindre vind, och lägger dig för en bottom-turn i onshore så kommer du tappat tryck i linorna under tiden du åker mot draken. Drift gör att draken “glider” med vinden, utan att den ändrar position i luften under ett kort tag. Den sjunker sakta neråt, men den viker sig inte aggressivt framåt (vilket kiter vanligen gör annars).
När du svängt upp på vågen igen så kommer lintrycket tillbaka igen, och du kitar vidare utan att behöva relaunch eller få ett ryck när kiten fått rätt vind igen och ska fram i fönstret (di behöver inte tänka på hur kiten ligger)…
Allt detta är ju bara sekunder. Men den mjuka starten med kitekraft (istället för vågkraft) gör att man står kvar på brädan och kan börja ladda för nästa sväng 🙂
Allt låter rätt okomplicerat, men det var tydligen rätt svårt för Ozone-teamet att få till det.. Å de hade ju inga tunga slitskydd eller block i framkant från början så det borde ju varit lätt tycker jag.
Det slutade i alla fall med att de största skillnaderna var lättade bladders och att de designade om alla tunga paneler för att addera vikt i bakkant, och lätta på framsidan. De har verkligen fått till det bra nu. Jag bara önskar att jag själv hade fler minutrar i vågor för att få njuta utav det. Men jag bor i Stockholm och jobbar i Surfbutik.. Nåja!