Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våg/lättvind/distansbräda?

• Våg/lättvind/distansbräda?

Publicerad av skydive på 5 september, 2012 vid 08:14

Hallå!

Är lite sugen på att skaffa en bräda som funkar i lättvind/vågor/långkörare men är helt lost när det kommer till den typen av brädor.

Idag har jag en Flysurfer Radical4 twintip bräda. Tanken är att hitta en bräda som man kan ha både när man kör lite vågor, lättvind men som gärna får vara bekväm att surfa riktigt långt på i havsbandet.

Fick tipset om denna brädan: http://www.2xs.co.uk/RRD_Domingo_V2_2012.asp?CID=2

Är det någon som har fler förslag eller input på brädan ovan?

// Lars

lima-ko svarade 12 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • regfellow

Medlem
    5 september, 2012 vid 08:51

Har Domingo i 2011 års modell och den funkar fint för det du säger

• viktor77

Gäst
    13 september, 2012 vid 11:12

Domingon är fin i lättvind, men allt för stor och klumpig i lite större vågor. Tidigare hade jag som du tanken att ha en vågbräda för allt, men insåg med tiden att det inte går. Jag har nu en bred och kort bräda för strapless-åkning i lättvind, och en lång smal för vågor. Ingen av dem funkar riktigt bra för racing. Choppet blir helt enkelt för jobbigt. RRDs nya bräda K-Free är ju intressant, men tokdyr.

• lima-ko

Medlem
    13 september, 2012 vid 14:37

Kör du 50/50 strapless kitesurf/vågsurf och vill att den ska prestera riktigt bra i båda behöver du nog tyvärr 2 brädor. Men om du snarare som jag egentligen bara surfar om vinden sviker/dör av eller då det blåser för mycket, kanske en handfull gånger per år, ca 90/10 kommer du undan riktigt bra med en hybrid, typ Tablas Pod Pro, North X-Surf eller liknande.

Riktigt bra artikel i NSM med mycket bra information som diskuterar just val av bräda för strapless kitesurf http://www.nordicsurfersmag.se/post/2010/08/10/Strapless-Valj-ratt-brada.aspx

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våg/lättvind/distansbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.