Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vägledning inför nyköp av utrustning????

• vägledning inför nyköp av utrustning????

Publicerad av anonym-anvandare på 30 oktober, 2005 vid 10:06

jag skulle behöva lite expert hjälp, då jag funderar på att köpa nya grejer nu när dem rear ut årets grejer lite överallt….
    jag är väl snäppet över nybörjare, jag kan köra hyfsat bra, lyckas ibland med att få fötterna i stropparna…. gippa kan jag däremot inget vidare…
    jag kör just nu på en typ 10 år gammal bräda på 130liter som är 3m lång och med gamla segel…
    jag vill ju så småningom lära mig att hoppa och kunna leka ibland vågor, men det kanske inte är läge att köpa en wave-bräda på direkten… formula är inget som direkt intresserar mig…
    jag är ganska lång och väger närmare 100 kg….

min fråga till alla er lyder: vad ska jag ha för något för att kunna utvecklas bra några år framöver???? som man kanske kan börja hoppa lite men lära mig att gippa ordentligt mm…. i vindar mellan typ 7m/s och 12m/s…

tacksam för alla råd confused.gif

vilhelmerovraren svarade 19 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • oscar

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 10:32

I din sits skulle jag satsa på nåt runt 65 till 70 cm brett och ca 120 liter. Wallen har ju tex F2 stoke på rea. Segel för 7m/s ca 7.5 till 8 kvm sedan ett 6.0 och 5.0.

• jester

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 11:39

120 liter är för lite. Väger själv 100kg+, och har en 125-litare. Ställer man sig ett par cm fel, står man på botten…

Jag skulle vilja rekommendera 130-140 liter. Och även gå upp nån segelstorlek på Oscars rekommendationer. Kräcs ju lite power att flytta på 100kg+… wink.gif

Det fina i det hela är att du sedan kan använda brädan som lättvindsbräda när du uppgraderat dina kunskaper ytterligare nåt snäpp. För då vill du ändå ha en bräda som är mindre.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 12:44