Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vägledning inför nyköp av utrustning????

• vägledning inför nyköp av utrustning????

Publicerad av anonym-anvandare på 30 oktober, 2005 vid 10:06

jag skulle behöva lite expert hjälp, då jag funderar på att köpa nya grejer nu när dem rear ut årets grejer lite överallt….
    jag är väl snäppet över nybörjare, jag kan köra hyfsat bra, lyckas ibland med att få fötterna i stropparna…. gippa kan jag däremot inget vidare…
    jag kör just nu på en typ 10 år gammal bräda på 130liter som är 3m lång och med gamla segel…
    jag vill ju så småningom lära mig att hoppa och kunna leka ibland vågor, men det kanske inte är läge att köpa en wave-bräda på direkten… formula är inget som direkt intresserar mig…
    jag är ganska lång och väger närmare 100 kg….

min fråga till alla er lyder: vad ska jag ha för något för att kunna utvecklas bra några år framöver???? som man kanske kan börja hoppa lite men lära mig att gippa ordentligt mm…. i vindar mellan typ 7m/s och 12m/s…

tacksam för alla råd confused.gif

vilhelmerovraren svarade 19 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • oscar

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 10:32

I din sits skulle jag satsa på nåt runt 65 till 70 cm brett och ca 120 liter. Wallen har ju tex F2 stoke på rea. Segel för 7m/s ca 7.5 till 8 kvm sedan ett 6.0 och 5.0.

• jester

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 11:39

120 liter är för lite. Väger själv 100kg+, och har en 125-litare. Ställer man sig ett par cm fel, står man på botten…

Jag skulle vilja rekommendera 130-140 liter. Och även gå upp nån segelstorlek på Oscars rekommendationer. Kräcs ju lite power att flytta på 100kg+… wink.gif

Det fina i det hela är att du sedan kan använda brädan som lättvindsbräda när du uppgraderat dina kunskaper ytterligare nåt snäpp. För då vill du ändå ha en bräda som är mindre.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 12:44

men är det freeride bräda som gäller för att hitta så stora eller???? och hur är det att prova på att hoppa och sånt med dem??? confused.gif

• jester

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 12:58

Man måste kunna gå innan man kan börja springa… Visst går det att hoppa med freeride-brädor, men några monsterhopp bör/kan man inte göra. Dom största superX brädorna kanske duger, men jag tycker dom har för lite volym för din tyngd. Ett alternativ är ju att köpa en bräda runt 100 liter, och behålla den gamla bärdan, men du kommer bara tycka att den gamla är tung och klumpig. Så mitt första tips står jag för fortfarande… wink.gif

• vilhelmerovraren

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 17:47

äh köp en 130-150L freeride! det är ju skitroliga brädor som är perfekta att lära sig gippar på och öva lite chopp-hopp!
    ett lagom stort segel, 7-7,5 kanske och du kan segla på sommaren även när det inte är jättelågtryck på g…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vägledning inför nyköp av utrustning????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.