Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor i Stockholm

  • Vågor i Stockholm

    Publicerad av bodhisattvan på 5 oktober, 2000 vid 17:59

    Inte för att vara nedvärderande eller något men jag måste höra om det finns någon som har ridigt(vindsurfing) fina vågor i Stockholm. Själv kommer jag från skåne och vindsurfar här så ofta som det blåser. Hoppas att någon som har surfat både i skåne och i Stockholm kan ge ett vettigt svar!
    Visst jag har hört en del som tycker det blir fina vågor på ett par ställen, men sen hör man endel som snackar om att det bara är chop på ca 40 cm. Något sådant är vi inte intresserade av.
    För att ge er en uppfattning om vad vi pysslar med här så kör vi S-17 vågbrädor med 5.0 som största segel.

    Tack på förhand
    Jäkligt schysst forum ni har här!

    anonym-anvandare svarade 23 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2000 vid 18:09

    Det räcker väl med att titta på en karta för att inse att det bör bli större än 40 cm chop…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2000 vid 18:17

    För att konstatera att det finss storlek på vågor så kan du gå in på PettersWindsurfing sida, länk här på konfen längst ner till höger (pyttebanner). Gå sen in på Galleri och kolla några höstblider från Torö. Visar väl inte på “ridning” men ändå.

  • bodhisattvan

    Medlem
    5 oktober, 2000 vid 18:54

    Nu hänger jag nog inte med riktigt. Vågor uppstår när vattnet reser sig på grund av ett rev eller liknade, och några sådana och hur djupa och formade de är kan vara svårt att se på en karta.

    Bildrna från Torö såg ju helt ok ut, men jag har en fråga till. Hur bryter vågorna är det så man seglar i rak onshore eller blir det sideonshore?
    Hur ofta blir det bra förhållande där ute?

  • dude

    Medlem
    5 oktober, 2000 vid 21:36

    skulle tippa två tre gånger på året. men det är kanske för jag vart där så sällan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2000 vid 08:48

    Hej skåning,

    Här kommer lite bilder på 08-vågsegling (Torö)och surfing. Avgör själv om du tycker det är högre en 40 cm.

    Windsurfing bilder och filmer
    http://www.surfblaskan.com/sections/film/index.html
    (klicka på länken “Torö galleri”)

    Vågsurfing
    http://www.surfkultur.net/kallsupen/Bilder/big/big.html
    http://www.surfkultur.net/kallsupen/Bilder/sm98/sm98prev.html

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2000 vid 12:26

    För att det skall finnas något som kan resa sig när det grundar upp så måste vågor/dyning byggas upp genom att vågorna får möjlighet att färdas en längre sträcka med ordentligt djupt vatten under sig. Det var det jag menade med att det räcker med att se på en karta för att inse att det bör finnas större vågor än 40cm. Oavsett botten kurvor mm så kan “vinden” bygga 4-5m vågor/dyning på östersjön. Hur en sån dyning kan växa vid land visar vågrekordet från östersjön (Arholma?) på drygt 12 meter!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2000 vid 22:54

    OJ OJ OJ ! Som vanligt råder det stor stor förvirring vad gäller vågor på denna “wanker” konferens. Vågrekordet i Östersjön är Givetvis inte upp mätt på grunt vatten där vågorna reser sig för att sedan bryta. Våghöjder mäts ute på öppet vatten där vågorna rör sig fritt UTAN påverkan från grynnor och rev.
    Vågrekordet i Östersjön uppmättes om jag inte minns fel vid mätstationen “Svenska björn” i norra Östersjön
    Wank on!!
    Den Gamle och havet

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2000 vid 13:31

    Har har du “Den gamle wankern och havet” HA!

    Hej !
    En kraftig storm drabbade södra Sverige under eftermiddagen och
    kvällen den 13:e jan. På Almagrundet uppmättes en maximal våghöjd
    på 12.75 m. De vindar som uppmättes samtidigt på Landsort var
    sydliga vindar på max 32 m/s. Nästa dag den 14:e jan uppmättes
    vindar på 30 m/s nu från sydväst.
    Med Vänlig Hälsning
    Jörgen Sahlberg
    SMHI

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2000 vid 10:11

    Så det finns en vindsurfare på SMHI???

    Kan du inte ge oss andra vindsurfare lite bättre vindprognoser/infon….

    mvh
    M

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2000 vid 10:14

    Nej, det är klippt från ett mail som jag fick som svar ang. vågrekord i Ö-sjön.

  • smurf

    Medlem
    9 oktober, 2000 vid 11:01

    Skynda dig till Torö så kan du säkert få bättre vågor än på västkusten under
    denna vecka!!!!! Ska sanningen fram så är det dock betyldligt oftare fina vågor
    i skåne. Torö kan dock bli helt fantastikt bra med klockren sideshore och
    gudomligt klockrena vågor. Det är väl typ 2-3 gånger per år, oftast är det
    cross on som över allt annars i sverige och då är det varken bättre eller
    sämre än något annat….

  • dr_diss

    Medlem
    12 oktober, 2000 vid 12:25

    Nå har du sett några vågor? I veckan, hur står sig Torö i Måndags/Tisdags/Onsdags mot det av sjögräs angripna Skåne??? Vore kul att höra en skånings åsikt. Var vågorna större än 40cm?

    Er tillgivne vän i nöden
    Dr.Diss

  • dr_diss

    Medlem
    12 oktober, 2000 vid 12:26

    Inte ofta, men nu har det varit tre dagar på raken.

    Er tillgivne vän i nöden
    Dr.Diss

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2000 vid 20:38

    Är bara tvungen att ta upp den här gamla tråden på igen efter att ha fått svar från SMHI ang. förhållanden vid uppmätandet av Östersjöns vågrekord. Pga “Den gamle och havet”s härligt ödmjuka attityd (Locals of STHLM?) så känner jag mig tvungen att informera… (se det första svaret från SMHI ang platsen)

    Hej,
    Djupet vid Almagrundet är ca 25 m. Vågperioden vid det tillfället var ca 9
    s. Det betyder att våglängden var ca 130 m. Som men praktiskt gräns där
    vågor ej kämnner botten brukar man ange L/4 dvs i detta fall ca 35 m. Därför
    så kan man inte säga att vågen var opåverkad av bottnen.

    Mvh
    Barry Broman

    Oceanograf
    =================================
    adr: SMHI
    S-601 76 Norrköping
    =================================

    Jag säger bara wank on

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2000 vid 23:04

    OK! Nu börjar det bli intressant. Om nu vågen var påverkad av vattendjupet, hur hög var den då INNAN den kom in på uppgrundningen? Dvs innan den påverkades av vattendjupet. Och hur mycket reste den sig? En annan sak som jag undrar lite över är om perioden 9s verkligen stämmer in på en dag med REKORDHÖGA vågor i östersjön. Borde den inte ha varit ännu längre??? 9s låter ganska fjuttigt. Vad är max period för Vågorna i Östersjön?? Var hittar man de vågor som har längst period? (läs de bästa vågorna) Kul att se att mitt förra inlägg tog skruv? Vad hände förresten med den gamla goda mätstationen “Svenska björn”?
    (P.s snorhyvlarna som kallar sig LOS har troligtvis inget intresse av såna här intressanta diskussioner, det sker alldeles för långt över deras stackars små huvud)
    DGOH

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor i Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.