Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Vågor i Thailand?
-
Vågor i Thailand?
Publicerad av ryden på 19 december, 2005 vid 22:38Går det att hitta några fina vågor i thailand? Var isf?
Vart skulle ni åka om ni vill ha en skön resa med vågsurf och kite, blandat med lite skönt häng och spännande äventyr?
ulle svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Åk inte till Thailand om du vill vågsurfa. Tror iofs inte det är så kännt för kite heller. Beroende på säsong ska du åka till Kanarieöarna, Dominikanska eller Brasilien. Har inte riktigt ngn koll på när så det vet andra bättre än mig.
Vad du väljer beror på vad du prioriterar mest av kite och surf. Om prio 1 är surf så skulle jag välja Kanarieöarna. Om prio 1 är Kite skulle det bli Brasilien. Dominikanska ligger nog nånstans i mitten.
-
Yann wrote:Åk inte till Thailand om du vill vågsurfa. Tror iofs inte det är så kännt för kite heller. Beroende på säsong ska du åka till Kanarieöarna, Dominikanska eller Brasilien. Har inte riktigt ngn koll på när så det vet andra bättre än mig.
Vad du väljer beror på vad du prioriterar mest av kite och surf. Om prio 1 är surf så skulle jag välja Kanarieöarna. Om prio 1 är Kite skulle det bli Brasilien. Dominikanska ligger nog nånstans i mitten.
Bali är inte fel man du vill ha skönt häng och sjuk vågsurf, Thailand är som sagts ingen direkt våg eller vindmagnet.
Kom precis från en resa Bali (-NZ-Thailand) och vi levde gott på 50 spänn om dan (mat och boende). Allt från snällt beachbreak till väldsklasstuber som suger revet torrt inom en rätt liten radie!
/adde
-
Det finns surf i Thailand, men mest under regnperioden i den svenska sommaren. Västsidan och oststidan bryter under olika förutsättningar, såklart.
Jag var på väg dit för några år sedan, och då villa jag tajma resan så att det var under surfperioden, vilket självklart inföll med regnsäsongen. Min dåvarande sambo, som var ”native” tyckte inte riktigt om min idé. :rolleyes:
-
Fresten, attans vilket rykte du hade? Jag vill också ha! 😉
-
adde wrote:Bali är inte fel man du vill ha skönt häng och sjuk vågsurf, Thailand är som sagts ingen direkt våg eller vindmagnet.
Kom precis från en resa Bali (-NZ-Thailand) och vi levde gott på 50 spänn om dan (mat och boende). Allt från snällt beachbreak till väldsklasstuber som suger revet torrt inom en rätt liten radie!
/adde
Sorry boys, lite O.T…Tror att det är alldeles för lite vind nu på lågsäsong på Bali för att kitea. Kollade windguru och inte en stjärna nån dag men när jag var där sist på högsäsong blåste det ganska bra ibland. Iofs så klagar SLIM 20 dec på baliwaves.com ”but the wind was howling outta the West at 10-12knot”. I kitesurfsammanhang kan man knappast kalla 12knots (6m/s) för howling 🙂 Det finns bra kitesurf på Bali men jag vet inte vid vilken tid på året. http://www.baliwaves.com/kite/kitesurf.htm
Ska dit i Maj tror (ut och kolla på resa idag) men tror inte att jag ens kommer att ta med mig kitegrejjerna. Uppskattar vinden på fotot jag tog den här dagen till 9ms side-side onshore på Kuta Beach.
-
Yann wrote:Såja, ro hit med lite rykteskraft nu 🙂
You must spread some Reputation around before giving it to Yann again.Jag får inte ge dig mer juh! 😀
-
Yann wrote:Sorry boys, lite O.T…
Tror att det är alldeles för lite vind nu på lågsäsong på Bali för att kitea. Kollade windguru och inte en stjärna nån dag men när jag var där sist på högsäsong blåste det ganska bra ibland. Iofs så klagar SLIM 20 dec på baliwaves.com ”but the wind was howling outta the West at 10-12knot”. I kitesurfsammanhang kan man knappast kalla 12knots (6m/s) för howling 🙂 Det finns bra kitesurf på Bali men jag vet inte vid vilken tid på året. http://www.baliwaves.com/kite/kitesurf.htm
Ska dit i Maj tror (ut och kolla på resa idag) men tror inte att jag ens kommer att ta med mig kitegrejjerna. Uppskattar vinden på fotot jag tog den här dagen till 9ms side-side onshore på Kuta Beach.
Jag rekommenderade absolut inte Bali/Kuta främst som ett kite-resmål utan för vågsurf. Nu var jag där precis i skarven mellan wet och dry season och då var det lite onshore ibland och lite offshore ibland men ingen kitebar vind på 3 veckor (vilket inte gjorde mig nått eftersom jag inte kitar utan vindsurfar – men var där för att vågsurfa :D)
Om man nu promt skall ut med draken så tror jag sommarn och sen på Sanur sidan (motsatt Kuta) är det som gäller. Stor drake och vågsurfbräda. Men som sagt, vågsurfa där istället!
/adde
-
Tjenare Ryden! Läs den här sidan http://www.saltwater-dreaming.com/surfing-phuket/surfing-phuket-index.htm där finns det mesta om Thailands surf.
Logga in för att svara.