Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågor norr om göteborg….
-
Det ser inte ut att vara särskilt långt från Resö till Saltstein i Norge, eller (http://www.wannasurf.com/spot/Europe/Norway/index.html)? Det är ett paddelspot men det kanske funkar med segel också? Jag kommer gärna upp och rekar en dag som denna, mycket vind norrut och lockvind från GBG söderut.
-
Det låter som det är dags att organisera vågjakt nån dag framöver.. 🙂
-
Oregistrerad
Gäst8 maj, 2007 vid 06:06startade denna lilla tråd i hopp om lite vågor men börjar likna en jakten på den heliga gralen (vilket det också är)…..men jag är gärna med och jagar lite vågor framöver.
Kommer vara två veckor i Uddevalla området f.o.m i dag sedan mer eller mindre hela sommaren på Hällsö utan för strömstad så ni kan väl slänga ut en tråd på konfen när det börjar närma sig start dax.
lördag har smhi 11-15 västligt kanske kunde vara något….
/Per -
Tjurpannan har jag seglat med familjens Maxi många gånger. Det är kärvt med segelbåt för det blir korssjö och det är bränningar på ena sidan och klippor på andra. Grunden på utsidan borde kunna generera vågspot men jag har aldirg prövat. Misstänker att det precis som på andra ställen som nämnts här så är det svårt att komma dit.
-
I mitt jagande efter ett spott norr över har jag byggt upp en kladdig dröm att hitta något runt Marstrand, vem har inte suttit på fästningen och spanat ut på det öppna havet och de stora dyningar som rullar in där, det finns ett ställe som på kartan har lite Åsa potential när det gäller öppet hav i kombination med djup som snabbt grundar upp och med en våg som förhoppningsvis vrider runt för lite vinkel, givetvis ren spekulation men skulle vara riktigt intressant att se stället när det står på…
Jag pratar om Kråkorna-S Åstol norr om Marstrand, någon som seglat/rekat där?
det ser enligt kartan ut att finnas en liten väg upp till Smörsund, ett secret?//Glenn
-
Jag föreslår en google grupp på ämnet..
-
I området kring Marstrand så har revet Kopparnaglarna större potential än både Engelsman och Kråkorna. Riktigt blåsiga dagar bildas tubande vågor och de har enligt uppgift även surfats av vågsurfare för nåt år sen. Jag antar att det är rak väst eller syd-väst som gäller. Problemet är väl som sagt att ta sig ut, launcha vid Hedvigsholmen och sen kryssa ut låter rätt jobbigt…
Kopparnaglarna ligger precis utanför nedre vänstra hörnet på Drakglenns karta.
Utanför Älgön, rakt norr från Tjuvkilshuvud finns en liten ö där dyningen växer sig rätt stor vid vindstyrkor över 10-12 m/s. Detta ställe seglas rätt frekvent och det är lätt att ta sig dit, rigga vid Tjuvkilshuvud och halvvinda över fjorden så är du där, lite lång simtur hem bara om något går sönder.
/Jonas
-
@jogo 381733 wrote:
I området kring Marstrand så har revet Kopparnaglarna större potential än både Engelsman och Kråkorna. Riktigt blåsiga dagar bildas tubande vågor och de har enligt uppgift även surfats av vågsurfare för nåt år sen. Jag antar att det är rak väst eller syd-väst som gäller. Problemet är väl som sagt att ta sig ut, launcha vid Hedvigsholmen och sen kryssa ut låter rätt jobbigt…
Kopparnaglarna ligger precis utanför nedre vänstra hörnet på Drakglenns karta.
Utanför Älgön, rakt norr från Tjuvkilshuvud finns en liten ö där dyningen växer sig rätt stor vid vindstyrkor över 10-12 m/s. Detta ställe seglas rätt frekvent och det är lätt att ta sig dit, rigga vid Tjuvkilshuvud och halvvinda över fjorden så är du där, lite lång simtur hem bara om något går sönder.
/Jonas
Japp Tjuvkil är ett kul ställe att segla på på väst. Dyningen kan bli ganska hyffsad och brantar upp något vid Skäret utanför Älgön. Men bara som ett klargörande är det inte brytande vågor och sideshore som vi pratar om här!
-
@jonatan 380898 wrote:
Det där revet i Fiji (där de körde nån PWA-tävling för länge sen) är väl rätt bra? En stor halvcirkel utanför ön, om jag inte minns fel..
Namotu Island! Liten ö, kanske 150 m i diameter med några hyddor att bo i. Drivs av Mike Waltze. Kolade upp det inför vintern men vi var tyvärr inte välkomna med barn, men det står på listan över platser som måste testas, och Namotu toppar min drömlista. Tänk att gå down-the-line med vinden från vänster, när du är klar fortsätter du förbi ön och ut över det hästskoformade revet på andra sidan. Utanför vänder du och seglar nu down-the-line med vinden från HÖGER istället!
Shit vilket ställe. Finns det nåt liknande norr om Göteborg? Isåfall kan jag tänka mig att leta också vid en västlig kuling 😉
http://www.namotuisland.net/ -
@Mats_O 382249 wrote:
Namotu Island! Liten ö, kanske 150 m i diameter med några hyddor att bo i. Drivs av Mike Waltze. Kolade upp det inför vintern men vi var tyvärr inte välkomna med barn, men det står på listan över platser som måste testas, och Namotu toppar min drömlista. Tänk att gå down-the-line med vinden från vänster, när du är klar fortsätter du förbi ön och ut över det hästskoformade revet på andra sidan. Utanför vänder du och seglar nu down-the-line med vinden från HÖGER istället!
Shit vilket ställe. Finns det nåt liknande norr om Göteborg? Isåfall kan jag tänka mig att leta också vid en västlig kuling 😉
http://www.namotuisland.net/Det är klart det finns! Konstigt att det inte går att hitta på sjökorten bara..?
Det verkar ju grymt fint. Vad kostar det och hur vindsäkert är det? Vilka tider på året är det som gäller?
-
@Thundal 381563 wrote:
Det andra området ligger i området Grebbestad/Havstensund. På SV ligger vinden på rakt in i farleden in mot Havstensund. På Östra sidan av farleden ser det ut att ligga en ganska rejäl höjd och direkt norrr om denna en liten vik där botten grundar upp ordentligt. Kanske läar det för mycket bakom kullen men i så fall kanske det ändå funkar för vågsurfing. Jag har alltså inte varit och kikat här heller men jag är bra sugen. Jag tror jag har hört att det här området kallas för Tjurpannan vilket indikerar att seglarna eller fiskarna har viss respekt för stället.
Jag är sugen på att höra om nån vet ngt om dessa ställen, eller andra för all del.
/Thundal
Stefan, jag tycker att vågorna vid/runt Tjurpannan bara blir krabba och stökiga. Tror jag vet vilken vik du menar, men har aldrig upplevt något bra där. (Jag har vindsurfat i det området sedan 1981)
-
Kul initiativ! Leta ni vågor norr om Göteborg så får jag köra vågor helt själv i Apelviken :smirk: Som någon skrev tidigare, att leta vågor när det väl blåser är ju en rätt jobbig situation.
-
Som vågmagnet är ju tjurpannan och valöhuvud (ö)kända (jag har matat fiskarna med kräks ska ni veta…), men jag har aldrig sett nån segelbar våg direkt.
Ingen annan som hört talas om ett evt. rev utanför valön? Känns som den enda lösa tråden i tråden just nu. Någon (hette han northflower??) postade en paint-ritad karta för 3-4 år sen…
-
Hmm dagens prognos lovar ju rätt mkt mer norrut… men jag törs fan inte chansa…
Logga in för att svara.