Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågridningstips!
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Vågridningstips!
Publicerad av flex på 12 juli, 2009 vid 08:19Hejhopp!
jag skulle behöva lite vågridningstipps från de lärda. Vad ska man tänka på för att göra detta lättare? Mitt problem är att jag alltid kommer till en punkt där jag har absolut ingen balans alls. Ner för vågen är ju inga problem, och svänga in mot vågen, men just när man ska vända upp igen och ner igen (utan att gipparunt för det är ju mycket lättare att göra) tappar jag alltid all min balans och känner att jag inte alls har någon vidare kontroll. Finns det några grundtips som är bra att ha kännedom om?
Flex needs help
mikaels svarade 15 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Övning brukar hjälpa. Iaf om du inte e ett helt hopplöst fall som te x Frippe75. Som trots 20 år på bräda o ett gäng Maui resor senare fortfarande niger som en skolflicka i bottensvängen!
-
surfslusken;558746 wrote:Övning brukar hjälpa. Iaf om du inte e ett helt hopplöst fall som te x Frippe75. Som trots 20 år på bräda o ett gäng Maui resor senare fortfarande niger som en skolflicka i bottensvängen!
hehe..okay bara att börja träna mer alltså och hoppas att man inte är ett lika hopplöst fall som frippe75 då 🙂
-
Det är alltså själva toppsvängen som är svår? Det är rätt stor risk att du helt enkelt har för lite fart med dig upp på toppen. Ju mer fart du har med sig upp på toppen desto lättare blir allt som har med toppsvängen att göra. Men att få med sig den farten upp är lättare sagt en gjort. Några tips kan vara att för det första böja på knäna redan på väg ned för vågen och i svängen i vågdalen (bottensvängen). Sedan tänka på att försöka surfa brädan, inte liksom bara hänga efter seglet. Kom också ihåg att inte luta seglet bakåt i bottensvängen (som du kanske gör i gippen). Det är bättre att försöka hålla tryck på mastfoten och luta dig framåt/inåt i bottesvängen.
Andra vanliga tips är att flytta bak bakhanden på bommen på väg ned för vågen och sedan strax innan bottensvängen flytta fram den rejält.
Slutligen kan det vara en bra övning att inte nödvändigtvis gå så högt upp på vågen när du är på väg upp igen. Bättre att först få in rytmen och känslan och sedan utveckla det hela mot lite radikalare kurvor.
-
Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det tar lång tid att bli en bra vågryttare (räknar mig inte dit). Allt handlar om timing och erfarenhet. Att lära sig gippa eller göra ett freestyletrick är ganska defenetivt. Du övar och till slut kan du. Du kan segla vågor hela livet men alltid förbättra något.
Jag är kanske inte rätt person att ge tips, men ett bra kom-igång-tips för cutbacks är att göra precis som när man skall finslipa sina gippar – kolla dit du skall, dvs inte kolla på sitt spray, utan att vrida på huvudet och kolla neråt precis i svängen.
Sen finns det massor annat att tänka på. Tajma vädret, åk dit det går av, kolla dom som verkligen kan, snappa upp lite och till slut… inser man att vågsegling är livslångt äventyr.
// J (Långt nere i BIBen)
-
Njaa, det er nok din bottomturn som må fixes på om du skal få til en bra cutback eller airial. Her kommer en norrbaggares forklaring, om du vil ha
Du skal ta bottomturn med noe som ser ut som laydownjibb. Men du skal ikke legge ned seilet. Det ser bare sånn ut.
Frontside – Sideshore:
1. God fart sidelengs ned vågen. Pump som fan.2. Nå skal du jukse som fan. Styr ifrån vågen med helarna medan du vrider seglet bak kroppen ved å strekke ut framre handen ock trekke inn bakre hand. Stå oppreist. Ikke legg seilet ned. (Forstår du jukset?)
3. Siden du svingte ifrån vågen så har du flere grader å svinge og du kan kanta bredan mer. Når du gjør det så ser det ut som at seilet, som du fører fremover slik at nosen på brettet kommer innunder, faktisk er lagt ned på vannet. Men bare ett kort sekund.
4. Fremførsel av seilet i 2. er allerede starten på cutbacken. Når bottomturnen er ferdig er du på toppen av vågen med seilet pushet laaang fremåt. Nå er det bare å tråkke til med bena og ta leppa på bølgen som kommer imot deg. treff gjerne leppa så sent som mulig, så blir det airial 😉
Der har du det. Hemmeligheten som ingen talar om er jukset med seilet. Leg det på ryggen før svingen medan du står oppreist og efter det skal det bara framåt under bottomturn ock cutback. Slik, nå er katta ute av sekken og alle vet hemmeligheten.
mvh
Thomas -
Och så har vi den sedvanliga översättningen via Google:
Njaa, det är NOK din botten tur som behöver korrigeras om att få en bra minskning eller airial. Här kommer en norrbaggares förklaring, om du vill
Du bör ta en vänstersväng med något som ser ut som laydownjibb. Men du ska inte lägga ner i segling. Det ser ut precis som det.
Framsidan – Sida Whore:
1. God fart i sidled ner hamnen. Pump som fan.2. Nu kommer ni att fuska som fan. Styrelse ifrån vågen med helarna samtidigt vrider tätning bakom kroppen genom att sträcka ut de främre Handen OCK dra den bakre handen. Stå upprätt. Lägg inte till seglade ner. (Har du fuskat?)
3. Eftersom oscillerande ifrån vågen så finns det flera grader till swing och du kan kantater bredan mer. När du gör det så det ser ut som att segla, du leder framåt så att styrelsen kommer Nøsen omfattning, faktiskt har på vattnet. Men bara en kort sekund.
4. Fremførsel av segling i 2. redan början på cutbacken. När bottomturnen är klar du är på toppen av hamnen med segling pushet loooong fremåt. Nu är det bara att komma till benen och ta en mun på den våg som kommer mot dig. träffar gärna munnen så sent som möjligt, så det är airial
Det du har det. Hemligheten att ingen talar om är otrogen med segling. Etapp tillbaka innan sin tur medan de står upp och efter det kommer att vara strax under den nedre vända framåt OCK nedskärning. Så, nu är katten ur säcken och alla vet hemligheten.
Mvh
Thomas -
Lars_K;559517 wrote:Och så har vi den sedvanliga översättningen via Google:
Njaa, det är NOK din botten tur som behöver korrigeras om att få en bra minskning eller airial. Här kommer en norrbaggares förklaring, om du vill
Du bör ta en vänstersväng med något som ser ut som laydownjibb. Men du ska inte lägga ner i segling. Det ser ut precis som det.
Framsidan – Sida Whore:
1. God fart i sidled ner hamnen. Pump som fan.2. Nu kommer ni att fuska som fan. Styrelse ifrån vågen med helarna samtidigt vrider tätning bakom kroppen genom att sträcka ut de främre Handen OCK dra den bakre handen. Stå upprätt. Lägg inte till seglade ner. (Har du fuskat?)
3. Eftersom oscillerande ifrån vågen så finns det flera grader till swing och du kan kantater bredan mer. När du gör det så det ser ut som att segla, du leder framåt så att styrelsen kommer Nøsen omfattning, faktiskt har på vattnet. Men bara en kort sekund.
4. Fremførsel av segling i 2. redan början på cutbacken. När bottomturnen är klar du är på toppen av hamnen med segling pushet loooong fremåt. Nu är det bara att komma till benen och ta en mun på den våg som kommer mot dig. träffar gärna munnen så sent som möjligt, så det är airial
Det du har det. Hemligheten att ingen talar om är otrogen med segling. Etapp tillbaka innan sin tur medan de står upp och efter det kommer att vara strax under den nedre vända framåt OCK nedskärning. Så, nu är katten ur säcken och alla vet hemligheten.
Mvh
Thomasha ha ha
älskar google -
Lars_K;559517 wrote:Och så har vi den sedvanliga översättningen via Google:
Tack, så slapp jag den här gången. Undrar bara när dom(danskarna, norrmännen o skåningarna) ska lära sej att vi i sverige inte fattar när dom yrar sina hemläten!
Och så till vågridningstipset: Skit i allt annat o lägg ner all tid/energi på att lära dej få till en RIKTIG bottensväng. De är nämligen de viktigaste, gunden/ryggraden/AoO osv, till vågridningen. Behärskar du inte olika typer (snäva,vida,raka!) botten svängar o kan hålla fart o t o m öka farten i bottensvängen kommer de aldrig bli nåra fina topp svängar, arials mm. Jag gjorde själv misstaget att tro de va toppsvängen man skulle lägga krutet på tills för bara några år sen. De finns 2 saker som du inte kan överdriva i en bottensväng. Böja på knäna o trycka på framfoten. Ja trodde själv att ja hade bra tryck på framfoten!
När ja väl insett de här me bottensvängen o börjat få till den har en helt ny värld öppnat sej i vågorna! -
tws;559465 wrote:(Forstår du jukset?)
Thomas, jag förstår inte “jukset”, kan du beskriva det på annat sätt?
/sinker -
tws;559465 wrote:Njaa, det er nok din bottomturn som må fixes på om du skal få til en bra cutback eller airial. Her kommer en norrbaggares forklaring, om du vil ha
Du skal ta bottomturn med noe som ser ut som laydownjibb. Men du skal ikke legge ned seilet. Det ser bare sånn ut.
Frontside – Sideshore:
1. God fart sidelengs ned vågen. Pump som fan.2. Nå skal du jukse som fan. Styr ifrån vågen med helarna medan du vrider seglet bak kroppen ved å strekke ut framre handen ock trekke inn bakre hand. Stå oppreist. Ikke legg seilet ned. (Forstår du jukset?)
3. Siden du svingte ifrån vågen så har du flere grader å svinge og du kan kanta bredan mer. Når du gjør det så ser det ut som at seilet, som du fører fremover slik at nosen på brettet kommer innunder, faktisk er lagt ned på vannet. Men bare ett kort sekund.
4. Fremførsel av seilet i 2. er allerede starten på cutbacken. Når bottomturnen er ferdig er du på toppen av vågen med seilet pushet laaang fremåt. Nå er det bare å tråkke til med bena og ta leppa på bølgen som kommer imot deg. treff gjerne leppa så sent som mulig, så blir det airial 😉
Der har du det. Hemmeligheten som ingen talar om er jukset med seilet. Leg det på ryggen før svingen medan du står oppreist og efter det skal det bara framåt under bottomturn ock cutback. Slik, nå er katta ute av sekken og alle vet hemmeligheten.
mvh
ThomasShit! tack för alla tips från alla! en hel del nytt för mig här!! det här med att man ska trycka med hälarna har jag missat helt. Hoppas på vågor snart, då blir det ut och testa!!
-
Hehe, jukse er at å fuske eller ‘cheat’ som det sies på engelsk. Det går på at du ikke legger seilet ned (laydown er fel) men det ser bare slik ut når du vrir seilet bak deg (intill kroppen) og kanter brettet. Seilet må så skyves FRAMOVER for å få brettet under seilet. Se på Pritchard (begge to). Strak framhand, skyv som f… framåt og seglet ser ut som det er helt nede på vatnet.
Hmmm. Beste tips er å se på Kauli for to år siden på Ponta Preta. Forsøk å se efter punktene over i videoen:
-
OK, funker denne da?
http://www.youtube.com/v/0GFim2Ss5HY&hl=en&fs=1
Og, slusken. Med utdannelse følger språkforståelse.
-
tws;559680 wrote:Og, slusken. Med utdannelse følger språkforståelse.
Haha. Snygg kontring.
-
tws;559680 wrote:OK, funker denne da?
Toppen!
-
tws;559680 wrote:OK, funker denne da?
Skön film med massor av vågridning i cross-offshore men det är ju lite, lite annan teknik man behöver när man inte är på Cabo Verde eller Cabo Lista.
Men, tack för att jag fick lära mig vad jukset betyder.
/sinker
Logga in för att svara.