Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › VÅGSEGEL 2001
-
VÅGSEGEL 2001
Publicerad av gegga på 2 mars, 2001 vid 07:01Hej! det var visst nån snål jävel som efterlyste testresultaten från
Windsurfing Magazine vågsegel test. Av en händelse råkar jag prenumerera
på den tidningen så jag tänkte dela med mej av test resultatet:Totalt testades 27 vågsegel av märkena:
Aerotech 2,Ezzy 1,Gaastra 2,Hotsails 3,Loft sails 1,Naish sails 2,
Neil Pryde 3,North 3,Pacific 1,Sailworks 1,Simmer 3,Windwing 1.Dom segel som fick högsta betyg i alla kategorier: low-end , high-end , onshore , down the line
var:
Ezzy wave special edition 5.0
Neil Pryde NR 5.0
North DRX 5.0
North Style 5.0
Sailworks Revolution SR-7 5.0
Simmer wave comp 4.7
Loft sails freewave concept lip 4.5adde svarade 23 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Nummer två med lite poäng avdrag:
Hot sails psyclone
Hot sails rockslide
Naish hokua
Naish nalu
Neil pryde core
North voodoo
Simmer onshore -
När man bara tittar på betygen missar man mycket, speciellt när det gäller vågsegel. T.ex finns ju inte NP Zone med bland dina listade “ettor” och “tvåor”, trots att väldigt många tycker Zone är det skönaste av de tre Neil Pryde-seglen.
I själva testen finns ju också lite text till varje betyg och varje segel. Genom att läsa texten får man ut betydligt mer av seglets karaktär.
Ola H.
-
Precis!
Den som köper tidningen får helhetsbilden.
Dessutom brukar ju dom olika surftidningarna få fram
olika testresultat eftersom bedömningen är ganska
subjektiv. Vi får väl hoppas att ingen köper segel
direkt efter testresultat utan att ha testat det själv. -
Är det någon som vet om man kan ladda ner tidningen på nätet utan
att behöva betala något…?Näe jag skojjar bara.
Kunde inte låta bli.///J.S.
-
Som presumtiv segelköpare borde man lägga ner mer tid att fundera ut vilken typ av segel man passar ihop med. Att sedan hitta ett bra segel av rätt typ är betydligt lättare.
Ola H.
-
Säger Ola för att han ska köra HOT !! sorry Ola kunde inte låta bli =o)
vooodo
-
Det är många som vill ladda ner gratis från nätet.
Självklart! Varför betala något för någonting överhuvudtaget som folk lagt ner jobb på? Det är ju ett sedan länge känt faktum att gratis borgar för kvalitet, utbud och högt underhållsvärde.
Därför kan alla “toksnålgratisgnälljägare” där ute följa följande intrikata recept för att aldrig mer behöva pröjsa minsta lilla korvöre i surfsammanhang igen:
1. Gratis surftidningar och tester.
Inhandla en Scanner, helst en dyr trumscanner för hög kvalitet och hastighet. Skaffa bredband modell autobahn. Se till att ha en burk med krut i. Knalla iväg till närmsta “Press International” och blada upp för senaste Windsurfing, Windsurf Magazine, Boards, Surf Magazin, American Windsurfer och Planche Mag. Fläska in allihop i scannern. Scanna i 200° i fyrtifem minuter. Lägg ned några klämmiga timmar på att indexera allt i PDF-format. Slaska över alltihop till din nya sajt som du satt upp på surf.to/allasurftidningarochtestersomfinns.Nu kan du ladda ner surftidningar och tester gratis från nätet. Skriv ut de på din nya fyrfärgslaservärstingskrivare på glättat foto-papper (12 kronor arket) där färgkassetten á 800 spänn nästan räcker till tre hela tidningar! Läs och njut av din förmåga att lura marknadskrafternas vilseledande och förljugna ansikte.
Hånle lite extra när samtliga tidningar lägger ner eftersom hela surfvärlden numera kan ladda ner allt gratis på surf.to/allasurftidningarochtestersomfinns.
2. Gratis vindsurfingbräda.
Knalla in till valfri surfhandlare. Varför inte till Markus på SP i Varberg som verkar ligga på gränsen till bankrånare och snorglassfrånsmåbarnare enligt många här? Peta väldigt länge på den där tokigt läckra nya RRDn som du varit sugen på i ett halvår men som har ett sanslöst högt pris kraftigt över den femhundring som du lagt undan för din favvo-sport. Scanna av brädfan med din nya HandScan 560 TX när butikspersonalen är fullt upptagna med att lura någon stackars vindsmurfande kamrat (det brukar ta en stund).Väl hemma igen har du nu användning för din nyihandlade raketburk. Mata över info från HandScan 560 TX. Starta ditt nya CAD/CAM program (det var inte billigt, men oj! vad härligt det kommer att bli!). Lägg upp specifikationerna för brädan. Skriv ut det på din språjtans sprillans storformatsskrivare (du blev ju tvungen att komplettera din fyrfärgslaservärstingskrivare med en lite hetare maskin för CAD). Dunka över allting till din mutade kontakt på Cobra-fabriken i Thailand via nätet. Han säger att det är senaste grejen från Roberto Ricci himself och brädan knåpas glatt ihop på ett par månader. Välj “save as new almost for nothing coolness waveboard” och spara på C: under “mina freebees på nätet”, den där mappen som är knökfull med surftidningar i PDF-format, du vet. Efter en kvart knackar DHL på dörren tack vare deras nya “RocketshipSpaceShuttle Delivery” och du har din nya bräda i näven. Tjoho!
Långnäsa till alla surfhandlare! Mu-ha-ha-ha-ha-haaaaaaaaaaaaa…. !
3. Gratis surfsegel.
Gå in på http://www.gaastra.com. Kolla under originals. Där kan man minsann spana ohämmat noga och välja bland tokmånga färger på ett Nitro 2. Du har ju CAD så det är bara att lägga ner några månaders jobb på att lägga upp en nanoexakt kopia av Nitro tvåan! Så jäla lätt!Köp OH-film. Mycket. Helst lite tjockare. OH-film och monofilm är ju samma sak. Med hjälp av en varmluftspistol och en brödkavel har du snart smetat ut femton kvadrat plastfilm i sovrummet.
Åk till Monaco. Smyg in i Formel 1 depån. När alla tittar bort (du kan ju det här nu efter att ha vart hos Markus på SP) så petar du omärkligt av Rubens Barrrichelos bakvinge på hans Ferrari. Du har nu en hel hög med kolfiber! Åk hem till sovrummet.
Tack vare varmluftspistolen, pappas gamla Uttern 560 (kolfibern från Rubens bakvinge visade sig inte riktigt räcka i alla fall, så du fick blanda ut med lite glasfiber från pappas före detta båt) och ett oändligt tålamod har du snipp-snapp snickrat ihop kol-lattor, kolmast och kolbom!
Knyppla ihop kitet med Super-Attac lim. Klart!
Glöm inte att spara seglet under C: i mappen “mina freebees på nätet”, du vet den där som är full med en RRD-bräda och ett helt berg med indexerade surfblaskor i PDF-format.
Konstigt nog blev livet lite tråkigare när det plötsligt inte fanns några surfblarror att scanna in, brädor att scanna av hos SP och segel att kopiera. Av någon underlig andledning ville inte Gaastra ta reklamationen på det där lite underliga Nitro 2 13.8 när det mer eller mindre havererade totalt då det träffades av vind. För att inte tala om hur sur Rubens var när han kom och knackade på och fick reda på vad du hade gjort med bakvingen till hans Ferrari…
Nåja, det var ju gratis! Mu-ha-ha-ha-ha-ha-haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
-
Vilken tidning är det nu då,, US eller UK ?
Jag har nämligen dom senaste numrena av engelska Windsurf och Boards i bägge dessa nummer så får Gaastras Grind + Manic
jävligt bra betyg (då har jag inte bara tittat på betygen).
Är det en US tidningen du har eller ??Johan
-
Ja, det stämmer, Voodoo. Om du kommer när hit till Västkusten skall du få prova dem om du vågar. Jag känner på mig att det är dax även för dig att byta märke snart. Ryktena säger att Statens Pris och Kartellnämnd annars kommer att vid vite beordra dig till märkesbyte efter att ha samkört sina register med loggen på konfen.
Ola H.
-
Kan väl inte byta segelmärke så länge dom får SÅ bra testresultat och dom är kanonsköna, så jag sitter fast i märkesträsket och som ngn sa tidigare “varför äta ravioli när det finns oxfile” =o)
vooodo
-
Men Ola vi kan testa varandras grejer NÄR jag kommer ner, det ska bli intressant!!
vooodo
-
Så de testade inte Arrows Aerial då ? Har någon provat det ?
-
“Varför köra sladda med en folkvagn när man kan köra Ferrari??”
PS. Folkvagn= North…DS =)
Logga in för att svara.