Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågsegel
-
Vågsegel
Publicerad av anonym-anvandare på 3 februari, 2002 vid 21:47Hej, jag funderar på at köpa ett lite mindre vågsegel för dagarna det blåser lite mer. Jag har ett 5.0 NR från ’00 som minsta segel just nu.
Vilken storlek är bra att hoppa ner till efter 5.0:an? Är ett hopp till 4.5 bra eller ska man satsa på 4.2?Jag väger drygt 80 kilo och är, än så länge, en usel vågseglare.. 🙂
anonym-anvandare svarade 22 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Eftersom jag har NR 00 i 6.2, 5.4 å 4.5 så tar jag mig friheten att svara…
Mitt hopp från 6.2 till 5.4 är inga problem alls. 5.4 till 4.5 är inte optimalt, men fungerar fint. Så 5.0 till 4.5 är hellugnt. 5.0 till 4.2 är ju rejält, men går nog. Om du väger drygt 80 så lär du kunna hålla ett NR 4.2 i en hel del vind, men kanske kan 4.5 vara värt att tänka på om du vill använda ditt minsta segel lite mer (beror på var i landet du bor och seglar mest, i och för sig).
Något som kan vara värt att ta med i beräkningen är vilken bräda du skall köra på och hur bra du tror att den funkar med 4.2. Kanske är det inte värt att köra mindre än 4.5 på din bräda? Så är det, just nu, i mitt fall.
Vilka förhållanden du kör i påverkar också en hel del. Själv tycker jag helt klart att det är viktigare att vara “rätt” riggad i vågsegling (min vågseglingskompetens är dock skapligt begränsad… kanske just därför jag vill vara “rätt” riggad) varför en segelpalett för vågsegling i mitt tycke bör ha lite mindre gap mellan storlekarna. Mitt “hopp å lek å lite vågor” är ju 6.2, 5.4 och 4.5. Hade jag köpt segel för mer renodlad vågsegling hade det helt klart blivit 6.2, 5.4 och 4.7 eller 5.8, 5.0 och 4.5. Vad jag försöker säga är att det gap jag har mellan 5.4 och 4.5 är helt OK för min bräda och mina förhållanden, men jag vet att i vågor så hade jag tyckt att det var för stort.
Något som väl belyser detta är att när jag seglat i vågor och hyrt utrustning (inte särskilt hardcore, men vad gör man inte… 😉 så har jag vissa dagar bytt segel från 4.7 till 4.5, något som jag ALDRIG skulle bry mig om på hemmaplan…
Blev lite långt detta, kanske skulle jag våga mig på att avsluta med ett konkret tips? Vill du ha ett minsta segel att bränna runt med i mycket vind och har en bräda som funkar för det – köp 4.2! Vill du segla mer i vågor och komplettera din femnolla med ett mindre segel – köp 4.5.
Hoppas detta är till någon hjälp…
Lycka till å Surfa På!
-
Tackar för bra tips, det får nog bli en 4.5:a. tror inte att brädan (rip 58) vill ha mindre segel när jag tänker efter.. kanske kan bli ett Zone 01.. hoppas sp-katalogen kommer snart så man kan drägla lite.. 🙂
Är det kanske så att det egentligen är viktigare att ha många segel när man är nybärjare eftersom man inte har like stor erfarenhet att bedömma vind och är sämre på att segla överriggad/underriggad?
-
Egentligen borde jag ju inte krångla till det mer än nödvändigt… 😉
Men – here it goes, som de säger i Alabama:
Rip 58 har jag kört en del på. Och något av det som har förvånat mig mest med den brädan är hur bra den går att köra med just 4.2… (dock med mindre fena än orginalfenan, viktigt att tänka på)
Om du kan tycker jag att du skall hålla dig till samma linje och modell av segel. Exempelvis misstänker jag att ett NR 5.0 och ett Zone 01 4.5 kan ha klart större överlapp än NR 5.0 och 4.5 (är ganska säker på att ett NR 5.0 går att hålla i mer vind än ett Zone 5.0). Dessutom finns det fördelar, tycker jag, att “lära känna” en segelmodell och veta hur den skall riggas och vad man själv gillar med den. Jag har blandat och gett rätt mycket i mina dagar, men måste säga att det aldrig varit fel med ett par-tre segel i samma linje.
Jag tycker nog att du skall sikta på ett NR 00 i rätt storlek istället för någon annan modell (Zone 01 tex). Blir dessutom lite billigare… 😉
Som nybörjare eller skapligt normalbegåvad surfare (till vilket jag räknar mig själv) så tror jag inte att man får ut så mycket av att ha många segel. Variablerna blir fler och valen krångligare, dessutom blir det dyrare…
Ett mindre gap än 4.5 – 5.0 skulle jag anse som bortkastat på de allra flesta av oss, tror knappt att ens riktigt duktiga seglare bekymrar sig om att ha mindre gap mellan storlekarna än så.
Men i grunden kvarstår mitt tips och jag tror att 4.5 blir ett utmärkt minsta segel för vågsegling på en rip 58. Samtidigt är 4.2 inte fel, du kan segla i ytterligare lite mer vind och kan vara bra att ha i åtanke ifall du inte får tag i just 4.5. Dock tycker jag nog att du skall kolla in en mindre fena än orginalet till din bräda för segling med 4.5/4.2.
Hoppas det funkar å att du hittar “rätt”!
Surfa På!
-
Årets första surf idag! Jag tror jag ska vänta tills det blir varmare innan jag ger mig ut igen.. =)
Men jag är helt säker på att jag behöver ett mindre egel iaf, alldeles för överriggad med 5.0:an
iofs var det även första gången jag prövade en 72-liters Power wave så det kanske inte BARA var kylan/vindens fel.. 🙂hmm… kanske är bäst att satsa på en 4.2 och ny fena?
Man kommer ju ändå att vilja ha nya segel i framtiden så det är ju dumt att lägga för mycket pengar nu…Vilken fena är lagom till en 4.2:a? fenan jag fick med är 23cm och den har funkat på 5.0/5.7
hur viktigt är det att fenan är rätt egentligen? ska man satsa på att ha en “fen-linje” oxå? =)
Logga in för att svara.