Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågsegel 5,8
-
Vågsegel 5,8
Publicerad av anonym-anvandare på 18 april, 2002 vid 12:28Egentligen vill jag köpa ett Ezzy Wave SE 5,8, men det är svårt att veta när jag kan få det.
Tacksam för råd vidrörande segel som minner om Ezzy Wave´s
karaktär med bottendrag och goda egenskaper även i övre vindregister.Kan Naish session vara ett bra alternativ?
ola-h svarade 22 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Inte för att jag vet så jäla noga, men Hot? Tänker på det där SO seglet de har som, vad jag i sant teoretisk vindsurfinganda här LÄST mig till ;-), verkar påminna en del om Ezzy i karaktären.
Annars har ju nästan “alla” tillverkare segel med “bottendrag och goda egenskaper även i övre vindregister”… 😉
För länge sedan körde jag Ezzy, saknar de fortfarande, grym kvalitet om inte annat.
Lycka till å Surfa På!
-
North, Ezzy och Challenger är ganska lika i profil och hur de är sydda, lattorna roterar inte runt masten som på de flesta segel.
-
är inte Hot SO lite åt det hållet oxå? känns som en fråga för Ola H. detta…
Surfa På!
-
Hot och Ezzy har klara släktskaper på många sätt, inte minst via sitt Mauiursprung. Utan att ha räknat skulla jag nog säga att Hot och Ezzy är de två vanligaste märkena på Maui, vanligare än NP, North, Simmer m.fl. Det känns lite lustigt för en stormärkesindoktrinerad svensk.
Hur som helst, jag tror Ezzy, och möjligen Challanger är mest extrema när det gäller breda mastfickor och avsaknad av rotation. Hot och en del andra ligger lite i mitten, på segel under 5.5 rör ingen latta masten när seglet är korrekt riggat. Simmer, NP m.fl har väldigt mycket lattrotation.
Eftersom jag kör just Hot kan jag säge lite om de seglen. Alla Hot, till och med de superduperförstärkta är rätt lätta. Hot SO och Rocslide väger ungefär som ett typiskt Neil Pryde, trots otroligt mycket mer förstärkningar, dubbla trestegs sick-sack mm i hela seglet. Det har liksom tänkts lätt redan från början. Dock är SO och Rocslide inte riktigt så lätta som Ezzy Wave SE. Vill man ha lätt och Hot väljer man givetvis, som jag, Psyclone som är marknadens i särklass lättaste vågsegel. Psyclone må se löjligt tunnt ut, men enligt Jeff Henderson är det på sätt och vis lika starkt som SO och Rocslide. Jag har själv kört lite halvslitna Psyclone på Maui en månad och blivit rejält spolad i upp till mast minst en handfull gånger. När jag säger rejält är det så att bommen man desperat klamrade sig fast vid flyttade sig ett par decimeter eller så att man tvättades minst ett par varv runt masten i spolningen efter att ha sugits genom läppen. Mina Psyclone höll. Kanske var det tur, men jag tror att det som gäller är att ett Psyclone med sida många meter tjocka kevlarrep klarar lika stora påfrestningar innan det rippar, men sedan kanske rippar värre. Speciellt är nog inte mastbrott en bra ide (kör RDM om det är riktiga vågor alltså). Dessutom är inte Psyclone lika tåligt på land om man t.ex. måste rigga på ett uttorkat kalhygge.
Psyclone och Rocslide har väldigt mycket mjukt bottendrag och kan trimmas till ett bra vindtålighet och för att ge den där “försvinnande” känslan med mycket uthal. SO har mer framåtdrag, något som kanske inte kännetecknar Ezzy.
Att det är ett så stort vågsegel som 5.8 du söker gör enligt mig Psyclone extra intressant. Den låga vikten gör här enorm skillnad, både i manövrar, känsla och planing. Verkligen en upplevelse.
Vill du prova Hot har jag Psyclone 3.7-6.3 och SO 5.0 till förfogande här i Göteborg.
Logga in för att svara.