Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågsegelköpsfrågor

• Vågsegelköpsfrågor

Publicerad av anonym-anvandare på 20 april, 2000 vid 12:45

Jag ska köpa beg. vågsegel till min 268:a för ca 1000:-/st. Vad ska jag köpa för märke och modell? Jag har hört att simmer onshore passar svenska förhållanden bra, stämmer detta, och vilka andra märken är jämförbara?

anonym-anvandare svarade 25 år sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 april, 2000 vid 18:14

Simmer Onshore är väl bra.
    NR Nille Pryd är väl strået vassare, mera kraft, dunkans segel.
    Gaastra Heatwave är en testvinnare flera år.
    North är bra m.m
    I princip är nog alla moderna segel bra, man kan knappast bli blåst på
    annat än priset.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 april, 2000 vid 18:37

Vågsegel till 268 ? skaffa dig en riktig vågis först och främst…..

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2000 vid 06:03

vad fan ar det med dig igentligen?? Skaffa en riktig vagis!?!? skaffa ett liv! det har val inte med storleken att gora, det beror val pa hur killen surfar! vad tror du de seglar pa for brador pa JAWS? Jo 268:or. prova och sag till en JAWS seglare (dunker, bringdal, naish osv.) ”skaffa en riktig vagis!” da hade dom sparkat up en glasfiber 268 i aset pa dig! sen att segla en 268 med ett vag segel vet jag manga som gor tex. jag sjalv, det heter freeridin’ relaxing, having fun enjoying and being happy, men det vet val inte du vad det ar. skicka in ett bildbevis pa nar Du seglar en ”riktig vagis” sa far vi alla se vad som gor dig sa helvetes duktig……./N

• fredrik-b

Medlem
    21 april, 2000 vid 16:59

Hejsan..
    vad väger du samt hur många segel hade du tänkt köpa/storlekar?

MVH
    Fredrik@hang-ten.com

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2000 vid 17:15

Slappna av …. och rid vågen…
    /M

• racer

Medlem
    21 april, 2000 vid 18:13

Håller med, bräda väljer man efter vågförhållanden, inte fan kör jag 255:a om det blåser mycket men inte går vågor och vem har förresten råd med både små freeridesegel i samma storlekar som vågseglen man använder, iallafall jag kör samma segel på min 255: som på 268:an.

• johan

Medlem
    21 april, 2000 vid 18:53

Japp jag instämmer.
    Dessutom finns det ju vågbrådor som är 268, typ Tiga wave, Fanatic rip osv.
    Stora vågbrädor rockar tjockt, och även freeride…. eller rättare sagt ALLA brädor som gör att man ser ”ny påsatt” ut när man seglar går av.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2000 vid 18:24

det ar nog du min lille gosse som ska slappna av och sluta tracka de som vill lara sig nagot……./Nes

• fredrik-b

Medlem
    22 april, 2000 vid 18:44

Jag körde förra året med Simmer Onshore 99 …
    Jag tycker det var ett Mega bra sverige-segel.. bra bottendrag och schysst med ”kraft” i seglet. Dom håller bra och väldigt lätta att manövrera. Onshore 98 är snarlik till 99 an. Eftersom du har en ”stor” vågbräda tror jag du ska satsa på ”onshore” segel med mycket bottendrag, inte ”sideshore” segel som är ganska platta(inte alla) för Down the Line segling. Några ONshore segel är tex. Neil Pryde NR, Simmer Onshore, North sails Rave/Vulcano.

Hade jag vart du så hade jag nog satsat på färre, men nyare och bättre segel. Men då blir det lite dyrare, men i slutändan tror jag du kommer tjäna på det.

Så istället för att tex. köpa 3.7-4.2-4.7-5.3 ( bara ett ex.) så kan du satsa på ett 4.0-5.0 och ett 5.7 kanske. Då skulle jag lagt ut mest på 5.7 an, eftersom du kommer utan tvekan få använda den mest. sen på 5.0 osv.

så köpa ett 5.7 -6.0 för 2000:- ( ett nyare,bättre segel)
    ett 5.0 ( 1500:- ett 97 tex.)
    och 4.0 (1000:- sleten 97 bör du kunna hitta för det).

Maila mig vettja om du undrar nått mer…
    MVH
    Fredrik@hang-ten.com ”Personal advicer” =)

• ola-h

Medlem
    25 april, 2000 vid 07:55

Om du köper hyfsat moderna segel (säg från 97-98) är det viktigare att hitta segal som är i bra skick än att leta efter en speciell modell. Visserligen kan det skilja en hel del i känsla och prestanda mellan olika modeller, men i vågorna tenderar dessa skillnader att inte spela så stor roll och man vänjer sig ganska lätt vid olika typer av segel.

När det gäller onshore (OS) eller sideshoresegel (SS) gäller det jag sa ovan, men det finns vissa generella skillnader. OS är nästan alltid gjorda för att klara mer vind, är oftast lite hårdare och har ett mer ”direkt” drag. SS är i allmänhet mjukare i känslan, lite fladdrigare när de är överriggade men kan ha bättre bottendrag när de är underriggade (beror mycket på modell). Många som kommer från race- och slalom-segel gillar den direkta ”pang på-känslan” i OS-segel och tycker SS känns mjäkiga. Jag har dock en känsla av att ju mer man kör i vågor desto mer åt SS-hållet tenderar man att gå. Jag tycker egentligen att indelningen OS-SS är lite lustig. Det är mer hur stort segel man gillar att köra och hur man vill att seglet skall kännas i manövrar som spelar roll. Det är intressant att notera att NP, som ju nu har tre olika vågsegel, inte rekomenderar dem till mer OS eller mer SS utan endast pratar om olika ”känsla” och typer av prestanda. Det var en liten utvikning…

Alltså leta på en fin linje till bra pris och satsa hellre på en eller två bra (korta) master. Möjligen kan du, som Fredrik B skrev, satsa lite extra på det största seglet (runt 5.5).

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2000 vid 16:55

Tjena Fredrik, jag väger 80 kg. Jag tänkte köpa tre segel, hade väl tänkt mig ca 4.3 5.2 och 6.0. Det vore dock gött att ha ett 6.4 för att få mer tid på vattnet. Utgår man från ett 6.3-6.4 kanske man måste ha 4 segel, jag vet inte? Ditt senaste svar svarar väl ganska bra på mina undringar iofs. /Jonte

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågsegelköpsfrågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.