-
Vågsegling i sidvind – tekniktips och läsa vågor
Jahapp, då har jag tre gånger på en julivecka fått avnjuta vågsegling med bra sidvind. I Sverige (!!!).
Otroligt kul!
Bilder, egna intryck och betraktande av bättre, klart bättre, seglare har dock obarmhärtigt avslöjat de egna begränsningarna. Igen. Ha, ha!
Till mitt “försvar” hör väl att jag trots snart 20 år av mer fokus på vågsegling mest kört på spots där cross-on och ganska tajta vågor som är mer åt “one hit” hållet har dominerat rätt mycket (Torö, Väddö, Guincho). Så, tillfällena med fin sidvind och lite size på svallet är relativt få och med ganska långt emellan, trotsallt. Samtidigt har man ju vissa polare som typ seglar tre gånger på ett år och ändå lyckas dyka upp och visa hur det funkar… (hej Pelle och Steffo!).
Så, vad är era bästa tips för att få till bättre teknik och vågsegling i sidvind och bättre vågor?
Här är min egen lista på vad jag verkar kunna förbättra…
– Val av sväng, lite väl förtjust i att lägga ner mycket rail, men det är ju dumt när man har en längre vägg att bearbeta…
– Anpassa segling efter vad vågen bjuder på, jag har fortfarande så svårt att läsa vågor känns det som
– Ligger för långt ner på vågen för att få med mig fart, ofta på fel ställe?
– Det känns som om min övergång från botten- till toppsväng inte funkar så bra alla gånger, hur förbättrar man det?
– Jobba mer med handrörelserna, kanske satsa på att överdriva mer och trycka ut seglet ordentligt med bakhanden i toppsvängen?
– Kommer för nära riggen i toppsvängen, står för mycket över brädan?
– För mycket bakfotssvängar?Något är knas med min stance i vågridningen, jag står emellanåt för jädra konstigt och man kan parkera en buss i det hjulbenta gapet (bildbevis finns). Det ser dessutom ut som om jag sitter på dass. Funderar på att flytta ihop stropparna för att se om det hjälper?
Jag har verkligen sjukt svårt att få till en air värd namnet. Fensläpp i bästa fall. Är det kanske helt enkelt svårt eller är det jag som bara gör fel?
Själv tycker jag egentligen att jag rent seglings- och balansmässigt är skaplig, men har liksom svårt att översätta det till bättre vågsegling. Tycker nog att min bottensväng är rätt OK, men det är faen inte ofta jag träffar rätt i toppsvängen. Lustigt nog har det en förmåga att ske när det liksom bara händer utan att jag knappt förstår varför.
Och det jag helst vill åt är en bättre toppsväng. Sist försökte jag rida brädan mer och inte tänka så mycket på riggen samt sträcka mer på frambenet på väg upp för vågen. Det kändes som om jag hade något på gång där?
Allt det här är glada problem och något jag gillar att jobba med, så enbart utrymme till förbättring. Vågsegling är för j-a kul.
Logga in för att svara.