Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågsurfa med vindsurfingbrädan?

• Vågsurfa med vindsurfingbrädan?

Publicerad av nordgren på 2 december, 2003 vid 15:56

Hallå fick just en tanke, är det någon som provat att vågsurfa (ja, utan segel) på skoj med sin windsurfingbräda?
    Det borde ju funka att lära sig grunderna på tycker jag…
    smile.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    2 december, 2003 vid 16:06

hmm…nja.. bredden på brädan talar imot så det blir lite jobbigt att surfa. sen även tjockleken och kanternas utformning.. men visst med lite slit och stor vilja så lär det säkert gå men gå hellre och köp dig en bräda för nån tusen lapp så upplever du känslan garanterat mycket bättre!

• lars_k

Medlem
    2 december, 2003 vid 16:08

Om man skruvar av stropparna kanske. Och slipar ner halskyddet så man inte blir helt skinnflådd. Men brädan har nog helt fel shape antar jag…Men prova du =)

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    2 december, 2003 vid 16:17

Vi gjorde det i Apelviken..”vågsurfade”
    Fast det va la mera ”down the line” cool.gif

• bonasurf

Medlem
    2 december, 2003 vid 16:37

Jag har faktiskt gjort detta en del när vinden lagt sig och vågorna är alltför fina. Men det är mest för att man längtar efter riktigt vågsurf.
    Det är lite som att surfa med en tjock longboard men det är svårare att svänga. Man får helt enkelt svänga up direkt och nöja sig med att speeda längs med facet. Om du är nybörjare skulle jag faktiskt våga påstå att i svenska förhållande med små vågor som inte bryter så mycket är det lättare att komma upp på en vindsurfingbräda än en vågis, inte minst om man jämför med en shortboard som oftast kräver bra mycket mer kraft än svenska vågor har att erbjuda. Det är bra mycket lättare att få långa rides om vågorna är risiga vilket de ofta är i sverige. Fast så fort du vill göra kraftfulla cutbacks så hänger brädan oftas inte med.
    Halskyddet är klart ett minus.

För att komma igång i sverige tycker jag gott du kan börja med din vindsurfingbräda men så fort du lärt dig komma upp och vill lära dig rida vågen ordentligt rekommenderar jag ett annat land och en minimalibu el longboard.

• nordgren

Medlem
    2 december, 2003 vid 18:39

Okej precis som jag trodde.
    Då kan man ju alltid lägga grunden med brädan iaf. smile.gif
    Iosf så är det ju inte mycket vågor att tala om här uppe i vänern men när man är neråt så kanske det går att göra så är vinden tar slut som sagt! cool.gif

• niklas_s

Medlem
    2 december, 2003 vid 18:52

en vindfattig dag i frankrike i sommras togs denna idé till hands. rätt kul faktiskt. om du tycker detta e för svårt eller får, som jag, för mycke skavsår på magen så e de bara å sätta på seglet å guppa/simma ut å sedan rippa innåt.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 december, 2003 vid 07:44

Polaren gjorde det efter det att vinden lagt sig i Halmstad en dag för många år sedan. Eftersom brädan ligger så högt i vattnet (stor volym) och polaren var ovan slog den runt och han fick fenan rakt i låret. Fenan skar genom våtdräkten och stora lårmuskeln ner till lårbenet. Ingen mer surf den säsongen kan jag meddela

Som alltid, rätt pryl till rätt aktivitet…

/L

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågsurfa med vindsurfingbrädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.