Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vågsurfing
-
vågsurfing
Publicerad av mattap på 4 januari, 2005 vid 21:37tjena!
Såg en snutt av en intervju med Laird Hamilton på TV tidigare idag, han bekräftade hirarkin som finns inom vågsurfingen, dvs att den sämste surfaren får ställa sig sist medans de bättre har “rätt” till den bästa vågen. En slags rangordning som man inte bryter mot! Kommer någon och tränger sig framför så åker han på stryk, eller som Laird säger det, drunknar du inte av vågen så blir du dränkt av de andra. Om nu ingen av de bästa surfarna råkar känna amatören som trängde sig förståss och går i godo för honom, då kanske han slipper stryk! Efersom rangordningen säger att den som är allra bäst styr över de andra!
Grymt imponerande sätt att skapa ordning i leden. Speciellt imponerande att en stor idol och förebild för många kan förklara reglerna så ödmjukt. Nybörjarna ska minsann inte tro att de är något och det är väl självklart att de som är bättre ska ha företräde! Man ska veta om att man inte är något värd när man är ny inom sporten!
P.S Jag tillhör den ironiska generationen D.S
anonym-anvandare svarade 19 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
borde nästan vara tvärtom… Lite svårt att lära sig om dom snygga och bra alltid snor vågorna vindsurfarna är snällare !
-
Har en fin lösning på detta! Först lär man sig slåss och ta lite stryk. lite kung fu som funkar på vattnet eller stranden-¨så att säga”
Sen surfar man lite som man vill och om nån fösöker pryla dig så prylar du dem istället.
så ändras kanske inställningen hos de andra surfarna efter ett tag.
det e väl en rätt bra ide´eller? nä? eller?
man kanske ska ha tandskydd me till stranden? -
Det låter som klassisk kamrat uppfostran liknande den som finns inom det militära och på internat hem.
Lite penalism har väl aldrig skadat?
-
Nu är ni antagligen inne och snackar om saker som ni har nollkoll på!
Hur många av er vågsurfar regelbundet på ett hemmabryt där ni känner varenda sten… -
Svar till:
Nu är ni antagligen inne och snackar om saker som ni har nollkoll på!
Hur många av er vågsurfar regelbundet på ett hemmabryt där ni känner varenda sten…[/ QUOTE ]
På vilket sätt påverkar det min attityd till medmänniskor att jag känner varenda sten??
Som sagt, jag dissar inte alla vågsurfare, tror tex inte att snubbarna i Åsa brukar puckla på varandra , men jag hoppas att den attityden som finns på större vågsurfing ställen inte smittar av sig till vindsurfingen!
(Jag tror att flera kommer ihåg den charmiga filmen som några supercoola vågsurfare spelat in som visar hur de spöar skiten ur en snubbe som var på fel ställe)
-
Jo, det är ju så det fungerar på de flesta andra håll i samhället, tex. på skolorna och när man är ny på ett jobb, så varför inte inom surfingen? Så följer vi ju riktlinjerna som finns i det övriga samhället.
Nä, jag hoppas verkligen inte att det blir så inom vindsurfingen, även om man som nybörjare redan idag ibland känner sig ivägen för de duktigare åkarna, men det är ju bara att ignorera och ge sig ut o surfa. Det är ju bara att svänga undan om de duktigare åkarna tycker man är ivägen, havet tillhör ju ingen och alla…än så länge iaf. Och alla har vi varit nybörjare någon gång…
Nja, ett litet förtydligande…vad jag menade var att det är de duktigare åkarna som gott kan svänga undan och visa hänsyn om de tycker man är ivägen och märker att man är ny på grejorna.
-
Det är väl bara att göra ungefär som att åka skidor: Sväng om och åk snabbare så är det problemet löst Så gör iallefall franskmännen med attitydproblem, och det spelar ingen roll nivån på vindsurfaren…Den som är mest macho och svär högst “snor” vågorna från andra! Så visst finns det ngn form av hierarki…
Lite tråkigt bara att man blir så skitförbannad sedan…Det gäller att inte ge sig o köra kvar i vågen hur sura dom än blir… -
Surfing skiljer sig ju markant från vindsurfing eftersom man bara kan köra en snubbe på varje våg, om det är fler gubbar uteän det finns vågor blir det alltid tävling om vågorna oavsett om man vill eller inte!
Regler som gäller är bla att den som droppar in närmast där vågen ställer sig upp har rätt till just den vågen.
För att kunna ta en riktigt BRANT dropp på en surfbräda utan segel krävs mycket erfarenhet, de bättre surfarna kommer därigenom att få de bästa största vågorna.Det hela är inte så konstigt som det låter för nån som inte själv har någon erfarenhet av sporten.
En kass surfare på en bra våg är meningslöst man får helt enkelt bli duktig innan man kan gå på snabba tunga vågor!
För att få nån slags ordning i surfet finns det surfregler som bör följas av alla och en nybörjare har en skyldighet att sätta sig in i dessa innan han/hon paddlar ut och kanske annnars sabbar möjligheten till en kul session för samtliga som är ute och surfar.
Vill man inte följa surfreglerna kan man vänta sig en tillsägelse och sura miner och kanske tom en feting på snoken (på väldigt lokaliserade platser) om man envisas med att inte vilja fatta/följa reglerna.
Surfregler finns på tex surfline.com gäller givetvis även i Sverige!
Hade
-
Svar till:
En kass surfare på en bra våg är meningslöst man får helt enkelt bli duktig innan man kan gå på snabba tunga vågor!
[/ QUOTE ]Men, då undrar jag lite.. Vem avgör om vågen eller surfaren är bra?? Ja menar en snubbe tycker att han är en grym surfare, men tycker vågen är kass. Och en annan surfare som ser samma våg, han har sämre självförtorende och tycker att vågen är för fin för honom. Då går ju vågen till spillo.. Eller?? JAG som anser mig vara kass på att vindsurfa i vågor, ( på platten med visserligen..) vet ju även jag att övning ger färdighet.. Man måste ju för fan träna för att lära sig något.. Självklart vet jag min begränsning och vill ju inte vara ” i vägen” för pojkarna som kan! Men alla gör vi vad vi kan.. Att folk försvarar dessa idiot fasoner som uppenbarligen vissa surfare håller på med är ju pinsamt.Alla gör vi ju så gott vi kan!
-
som vanligt ska vi lägga oss i hur folk ute i vida världen lever och deras seder och bruk.
det är en annan kultur på andra ställen och varför bryr vi oss? stör det vår segling på våra spots?
-
You said it, TDK, hur ska man kunna bli bättre om man inte “får” träna på de fina vågorna för att de ska sparas till de “coola” killarna? Nä, det där resonemanget håller inte. Om det första man ska göra när man ska börja med vågsurfning är att lära sig en massa regler som är till för de “coola” killarna istället för att använda sunt förnuft, då är man nog inte så sugen längre på att vågsurfa.
-
Att droppa in på någon när du surfar kan ju generera en lång simtur för den det drabbar. Om det dessutom är stora vågor och vassa rev så kan det dessutom bli farligt. Att droppa in på en vindsurfare blir sällan en farlig situation. Jämför då med att inte “släppa” ut den som är på väg genom brytet. Den som tvingar tex Dave Essy att släppa prylarna och dyka in i en masthög på hookipa med en ev. prylarna på revet situation som följd… Japp ni kan räkna ut resten själva. Regler fåniga eller ej finns av en anledning.
Logga in för att svara.