-
Vågsurfingforumet dött?!!
Ja, varför är det så dålig aktivitet här?
Något bättre fart på http://www.surfsverige.se men där verkar det mest vara “dryga” snackesurfare från Tjockholm;-) (lite ironi och skämt i det uttalandet men även en hel del sanning…)
Visst i storstaden måste man kanske gapa högt för att höras i bruset men fy fan vad den där snackesurf-stilen suuuuuuuuger.Kanske svarade jag just själv på min första frågeställning ang det här forat, nämligen att vågsurfare i allmänhet surfar för sin egen själsliga njutning och inte är intresserade av att diskutera varken material, spots eller regler…. Wöööörd up!
Fast det där med reglerna på vågen borde ju faktiskt fler intressera sig för (enl min subjektiva bedömning), just för att slippa irritation och missförstånd, samt dingade brädor och köttsår;-)!OBS!
Den surfare som tar vågen först (står upp och surfar den) och närmast brytet har rätt till väg/vågen. Sufare längre från brytet till höger/vänster bör då chargea från brytet så fort som möjligt och sedan droppa av, alt aldrig påbörja att droppa in…
Det sistnämnda alt är ju att föredra, MEN i våra vatten tenderar så många att ligga och surfa skum (för att dom inte vet var på vågen de ska droppa in?) och försöker ändå claima vågen, därför måste man ibland börja droppa in för att sedan kolla om han/hon verkligen tog vågen och därefter droppa av om så är fallet…
Gör man inte som ovan så riskerar man att missa hälften av dagens bästa vågor utan att någon egentligen surfar dom!!!
Lika ofta gapar “skumsurfarna” (no offence) om att dom var först på vågen, även fast än dom aldrig har en chans att komma förbi skummet och in i fickan… Förstår att vissa inte förstår bättre, MEN det är INTE OK!!!
Kontenta:
Nästa gång någon “skumsufare” gapar åt mig att droppa av kommer jag antagligen att istället att göra en r h cut back, lägga på en floater och sen vet e fan om han/hon inte fattar till slut:-(. Risken är ännu större om samma person gjort samma sak några vågor tidigare under samma session så klart…Sedan det här med respect to the locals:
Det hör till vanlig hyfs att visa respekt för da locals. Om du inte förstår: Se dokumentären om BRA Boys (jag orkar inte förklara allt här)! Jag lovar att ni alla kommer att förstå att vågsurfare har en något mer begränsad area att utöva sin passion på än t ex vind- och kitesurfare och dessutom måste förtjäna att surfa vissa spots, varför det inte är ok att läcka secret spots samt att droppa in på locals hur som helst o s v…Peace, surfer love, understanding & respect!
/Nicco Schiller
Logga in för att svara.