Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Väjningsregler
-
Väjningsregler
Publicerad av steebe på 5 juli, 2006 vid 07:07Någon som har koll på vilka väjningsregler som gäller på sjön, eller länk till info?
fredrik-ygge svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
-
Anpassade för vindsurfing:
http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp
/Staffan
-
Oregistrerad
Gäst5 juli, 2006 vid 10:30För den som inte orkar läsa alla sjöfartsverkets paragfrafer ger följande utdrag det väsentligaste:
Regel 12 – Segelfartyg (dvs tex windsurfbrädor)
a. När två segelfartyg närmar sig varandra, så att det innebär risk för kollision,
skall det ena hålla undan för det andra enligt följande:
1) om fartygen har vinden in på olika sidor, skall det fartyg, som har vinden
in på babords sida, hålla undan för det andra
2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i
lovart hålla undan för det, som är i läMed lovart menas allmänt den riktning eller sida varifrån vinden blåser (kommer). Lä är den riktning eller sida åt vilken vinden blåser.
Regel 13 – Upphinnande
a. Oavsett vad som sägs i reglerna i detta kapitel, sektionerna I och II, skall
varje fartyg, som upphinner annat fartyg, hålla undan för det som upphinns.
b. Ett fartyg skall anses vara upphinnande, när det närmar sig ett annat fartyg från en riktning mer än 22,5 grader akter om tvärs, dvs. befinner sig i ett sådant läge i förhållande till det fartyg som upphinns, att det om natten skulle vara möjligt att se endast detta fartygs akterljus men ej något av dess sidoljus.Exakt vad som gäller då en gippande windsurfare korsar den tänkta vägen för en bakomliggande – upphinnande – surfare, framgår väl egentligen inte, eller…? Normalt skall man naturligtvis se sig för innan man gippar, men det kan komma någon långt bakom som hinner ikapp den gippande om denne gör en lång skärande gipp. Enligt § 13 är det den upphinnande som skall väja. Skulle det vara den gippande som skall flytta på sig kommer han aldrig att kunna svänga så vida han inte först saktar in och släpper förbi alla bakomvarande eller gör en stagvändning. Skär man av någons riktning i gippen så betyder det ju att man legat högre i vind än den man ”stör” så då blir han ju väjningsskyldig av den anledningen. Ofta uppvisar vindsurfare ett flockbeteende så att alla vänder på samma ställe och då minskar ju denna krockrisk, men det kan ju finnas tillfällen då vissa vill bränna iväg längre ut än andra.
-
Oregistrerad wrote:Exakt vad som gäller då en gippande windsurfare korsar den tänkta vägen för en bakomliggande – upphinnande – surfare, framgår väl egentligen inte, eller…? Normalt skall man naturligtvis se sig för innan man gippar, men det kan komma någon långt bakom som hinner ikapp den gippande om denne gör en lång skärande gipp. Enligt § 13 är det den upphinnande som skall väja. Skulle det vara den gippande som skall flytta på sig kommer han aldrig att kunna svänga så vida han inte först saktar in och släpper förbi alla bakomvarande eller gör en stagvändning. Skär man av någons riktning i gippen så betyder det ju att man legat högre i vind än den man ”stör” så då blir han ju väjningsskyldig av den anledningen.
Den som gippar måste självklart lämna plats åt dem nedanför och strax bakom, detta utnyttjas i kappsegling hela tiden…
När manövern är slutförd så gäller dem vanliga reglerna.Tyvärr ser man ganska ofta att folk laddar så inför gippen att dem inte ens bryr sig om att titta bakåt innan…
-
Upphinnande är man väl bara om man har samma kurs? Om en gippande skär en annans väg är han väl solklart i lovart och den som skall väja? Har flera gånger blivit intryckt i skitvatten på detta sätt, men har bara bitit ihop.
Hmm. Med segelbåt bestäms bogen av vilket håll bommen ligger åt om jag minns rätt (i alla fall vid platt läns och storsegel och fock ligger på olika sidor). Komplicerande när man flippar seglet i så fall. Ännu mer komplicerat att tillämpa bomregeln när man möter freestylare. Vem skall väja? Jag, nej han, nej jag, nej han … 🙂
-
vinden in i höger öra. bara tuta och köra!
håll uppsikt bakåt i gippar och trick.
håll uppsikt nervind.
är det egentligen mer än så man behöver tänka på?
-
fredrik.ygge wrote:Upphinnande är man väl bara om man har samma kurs? Om en gippande skär en annans väg är han väl solklart i lovart och den som skall väja? Har flera gånger blivit intryckt i skitvatten på detta sätt, men har bara bitit ihop.
Hmm. Med segelbåt bestäms bogen av vilket håll bommen ligger åt om jag minns rätt (i alla fall vid platt läns och storsegel och fock ligger på olika sidor). Komplicerande när man flippar seglet i så fall. Ännu mer komplicerat att tillämpa bomregeln när man möter freestylare. Vem skall väja? Jag, nej han, nej jag, nej han … 🙂
upphinnande kan komma akterifrån på en skärande kurs. För att räknas som U så får vinkeln högst vara 67,5 grader. Det är den snedaste vinkeln man kan ha och ändå kunna se akterlanternan, när man under mörker närmar sig en båt. Dvs ser man akterlanternan är man upphinnande och ska väja, ser man sidoljusen så är det de övriga reglerna som gäller. Vinkeln gäller även under dagförhållanden.
Om man varken har styrbords eller babords (halsar) bog, alltså när man håller på att slå eller mitt under en gipp, så har man väjningsskyldighet mot andra segelfarkoster som seglar för styrbords eller babords halsar.
Så var det när jag sist tittade i regelboken för 25 år sen….
-
Oregistrerad
Gäst5 juli, 2006 vid 21:39Ja! Jag tycker inte att man skall provocera motorbåtar/segelbåtar även om man har rätt till väg. För mig som vindsurfar en hel del i Mälaren där det både är farleder och sund tycker jag det är viktigt att ha en ”låg profil”.
Oavsett om du är duktig och eller inte, så lär jag du inte synas så bra om du ramlar eller tappar riggen.
Per-Arne -
tsss wrote:upphinnande kan komma akterifrån på en skärande kurs. För att räknas som U så får vinkeln högst vara 67,5 grader. Det är den snedaste vinkeln man kan ha och ändå kunna se akterlanternan, när man under mörker närmar sig en båt. Dvs ser man akterlanternan är man upphinnande och ska väja, ser man sidoljusen så är det de övriga reglerna som gäller. Vinkeln gäller även under dagförhållanden.
Tack. Ja det stod ju redan i tidigare inlägg ser jag nu. Kunde läst bättre – och detta borde jag vetat :blush:
Logga in för att svara.