Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Väjningsregler, ALLA borde läsa!
-
Väjningsregler, ALLA borde läsa!
Publicerad av anonym-anvandare på 30 oktober, 2003 vid 21:32för det kan ni fan inte ett dugg era galna helveten.
Väjningsregler
En surfbräda har samma rättigheter och skyldigheter som ett segelfartyg, eftersom lagen likställer surfbrädan med detta – Du är befälhavaren och den ytterst ansvarige för att fartyget framförs på ett betryggande sätt.
Tre enkla regler täcker de allra flesta situationer:
1. Högerregeln-Styrbordsregeln
Den som seglar med höger hand fram i färdriktningen äger företräde. Babord – Vänster till sjöss
2. Högst i vind
Den som ligger högst upp i vind (lovart) skall lämna företräde om ni seglar åt samma håll.
3. Upphinnande.
Upphinnande väjer alltid.
inte en jävel som följer det där, riktigt irriterande och farligt ibland.
gustav
hengo svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Helt rätt!
Men hur fungerar det när man kitar på fartbegränsade områden?
Typ 5 knop?
Måste man kita i 5 knop då?
Man har ju ändå befälet över en farkost..
Nån som vet hur det fungerar?
Ska ringa till min låssaspappa imorgon om jag kommer ihåg..
Han joibbar åt Kustbevakningne.. Han borde veta…
Men nån som haft problem med att det ”kitatför fort” ? -
Bara att hävda att man är ett sjöflyplan i så fall, har du bara 5 km sikt så får du köra i 140 knop enligt VFR-reglerna.
(Iofs måste du då flyga på minst 500 fot (dvs 150 meter) fast det är väl bara att ladda på ordentligt i hoppen)./Kajsomärförtröttförattvaraseriösikväll
-
Vad händer om man håller på att trixa – köra toeside, blind osv…. då har man ju olika armar och ben i färdriktningen…?
-
Först tänkte jag säga att det kvittar hur man trixar, men sedan kom jag på ett (möjligt) undantag, men det tar vi sen. Regeln om ”höger hand fram har rätt till väg” är ju utfprmat så i regelverket, utan det är en förenkling som gör det lättare att komma ihåg. Begreppet som används i reglerna har jag för mig är babors respektive styrbords halsar. Dvs från vilken sida av skrovet vinden kommer ifrån. (Vid plattläns med saxade segel är det stormastens bom som bestämmer vilka halsar man seglar för.)
Detta tycker jag borde innebära att om man kör toeside på en twintip, så kvittar det nog hur man står på brädan. Stå på huvudet om du vill, nån som fixar det förresten?Undantaget jag kom på är ju så klart om man kör en directional-bräda baklänges. Det borde ju klassas likadant som att brassa back i seglet på en jolle, och jag är fan osäker på vad som gäller då. Man får väl skicka upp två badbollar och en radarreflektor längs ena linan och hävda begränsad manöverförmåga så måste alla flytta på sig
Hur som helst, så är nog det enda raka svaret att toeside eller inte spelar ingen roll. Om du ligger nära kollissionskurs och har väjningsplikt, så har du fortfarande väjningsplikt även om du hoppar runt till toeside.
/Rasmus
-
Svar till:
Helt rätt!
Men hur fungerar det när man kitar på fartbegränsade områden?
Typ 5 knop?
Måste man kita i 5 knop då?
Man har ju ändå befälet över en farkost..
Nån som vet hur det fungerar?
Ska ringa till min låssaspappa imorgon om jag kommer ihåg..
Han joibbar åt Kustbevakningne.. Han borde veta…
Men nån som haft problem med att det ”kitatför fort” ?[/ QUOTE ]
He he, min brossa som seglar 49:er blev tokutskälld av hamnkaptenen i Råå hamn för att dom seglade mer än 5 knop när dom skulle in och ut…
represent…
-
Hängerru med grabbarna med Kiten? De planar nog tidigare än oss tror jag men de hoppar inge vidare högt!!!
-
Bra inlägg, men du har glömt en viktig del av väjningsreglerna:
1: För det första skall man visa hänsyn och använda sunt förnuft vid väjningssituationer.
2: Om två båtar/sjöfarkoster/kitesnubbar är på kollisionskurs är faktiskt BÅDA ansvariga för att göra sitt för att undvika olycka. Inte endast den som har väjningsplikt. Man kan säga att den som har väjningsplikt skall se till att kollitionskurs inte uppstår, men är så fallet bör givetvis båda försöka undvika att krocka.Är det samma regler som gäller för kitesnowboarding förresten?
// Anders
-
klart även den som har företräde ska väja om det behövs. det gör inte folk det heller utan folk väntar alltid på att andra ska väja. jag pissar på er.
-
Svar till:
Hängerru med grabbarna med Kiten? De planar nog tidigare än oss tror jag men de hoppar inge vidare högt!!!
[/ QUOTE ]
Har faktiskt inte haft chans att prova, men det blir nog inge självklart race, fastassbåtjevel… -
Jag tycker att det även borde vara så i snow kiting!
Samma regler som på vattnet..
För det är ju i princip samma sak…
Fast då är ju vattnet is/snö… -
tycker jag med, men vafaaan hur ofta är det trång tnär man snökitar egentligen?
Logga in för att svara.