Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?
-
Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?
mikaels svarade 17 år, 6 månader sedan 22 Medlemmar · 50 Svar
-
@oldschool 415591 wrote:
Du lär nog inte bli så popular heller om du gör en cutback där någon satsar på ett hopp!!!!! DEN SOM ÄR PÅ VÄG UT HAR FÖRETRÄDE NÄR DET GÄLLER VÅGSEGLING!!! Men samtidigt måste man ha lite sunt förnuft innanför pannbenet å inte kanske försöka ladda hopp om man ser en ”vågryttare” 🙂 som precis tänkte banka en sjyst sektion! Det handlar ju mer om att man inte ska tvinga den som är på väg ut in i vägg med vitvatten!!!!!!!
Vad lagen säger är ju en annan historia…..
Helt sant.
Seglar man i Sverige (apelviken och sådana ställen) så kan man ju nästan alltid lämna lite extra utrymme för dom som rider även om man har rätt att välja sin väg. Det blir aldrig så mycket pulver i vågorna än att man kan ta sig ut hur man vill, rakt över vitvattten och liknande. Det hindrar dock inte att det är personen påväg in som skall hålla undan vid behov.
Som sagts tidigare så är det viktigaste att segla med hjärnan och lämna lite marginaler. Men att ha koll på reglerna är ju en rätt bra utgångspunkt.
-
@Snuffe 415545 wrote:
Visst skall man hålla uppsikt, men jag tvivlar starkt på att du blir särskilt populär utanför sverige, där själva vågridningen är poängen, om du skulle satsa på ett hopp just där någon skall göra sin cut back…
Jag kan lova att det är riktigt viktigt att ha lite koll på reglerna. På NV i Apel är det ju inte så svårt… killen/tjejen som kör ut har HELA TIDEN företräde. Men visst… är du på G in och inte ens planar och jag kommer i full kareta så låter jag dig guppa vidare i din riktning. Men flytta på dig om du ligger i planing på den fetaste läppen och jag vill ladda årets bakåt!!!
Häng med till Hanstholm en tysktät helg så lär du dig nog. Där får man hålla koll alltså. Är du på G ut har du rätt till väg där det bryter men utanför bryten är det de som kommer in som har rätt iom ”vind i höger öra” osv. Kan lova att Steffie och Rüdie inte vejjar om de har rätt till väg!!!
Jag håller med tidigare talare….. LÄS PÅ!!!!
-
neeeeej – Basse! Just i det läget så anser jag att du bör flytta på dig. Nu tror jag iof att du rätt enkelt för dig att gira ett par grader åt ena eller andra hållet och forftarande sätta din superbakåtvolt (fast gör du en manöver så har du per definition väjningsrätt;-). Dessutom så kan man ju betrakta dig som upphinnande fartyg då det antaglingen går snabbare för dig inför ditt hopp en för mig som precis gjort en bottomturn i Sverige superlångsamma skvalpbryt – alltså har du väjningsrätt. Precis enligt grundregeln, den som har lättast att väja, väjar.
Det är stor skillnad på att rida en våg och köra med vågorna innåt. Den som inte förstår den skillnaden har per definition inte ridigt en våg och har därmed inte rätt till väg (våg).
I icke planing så har de som inte planar rätt till väg – självklart för de är ju i princip manöverodugliga. Oavsett om jag laddar för cutback eller bakåtloop.
Tyskar rider per definition inte vågor. De kör fort rakt framåt med fina prylar och har husbil. Alltså är det inget problem.
-
Haha, bra ”Snuffe”. Ännu en bra anledning att undvika Apel…
Fan va gött att va nästan helt solo i vågorna i lördags! 🙂 -
@Snuffe 415610 wrote:
neeeeej – Basse! Just i det läget så anser jag att du bör flytta på dig. Nu tror jag iof att du rätt enkelt för dig att gira ett par grader åt ena eller andra hållet och forftarande sätta din superbakåtvolt (fast gör du en manöver så har du per definition väjningsrätt;-). Dessutom så kan man ju betrakta dig som upphinnande fartyg då det antaglingen går snabbare för dig inför ditt hopp en för mig som precis gjort en bottomturn i Sverige superlångsamma skvalpbryt – alltså har du väjningsrätt. Precis enligt grundregeln, den som har lättast att väja, väjar.
Det är stor skillnad på att rida en våg och köra med vågorna innåt. Den som inte förstår den skillnaden har per definition inte ridigt en våg och har därmed inte rätt till väg (våg).
I icke planing så har de som inte planar rätt till väg – självklart för de är ju i princip manöverodugliga. Oavsett om jag laddar för cutback eller bakåtloop.
Tyskar rider per definition inte vågor. De kör fort rakt framåt med fina prylar och har husbil. Alltså är det inget problem.
För helvete! Lär er vågreglerna och håll er till dem! Annars blir det dyrt för er om ni krockar (i alla fall om ni krockar med mig :grin:).
Sen kan det alltid hända saker på vattnet, även den bäste kan tappa kontrollen eller liknande. Men det är ju olyckor – inte illvilja.
/Staffan
-
KOM IGEN NU!!! Detta är inget att diskutera, bara att lära sig. På vågseglingspot (Apelviken, lejet, vilshärad, Torö, Gislövshammar, Åsa mfl) så gäller vågseglingsreglerna. Anledning är ju att det kan vara grymt svårt att ta sig ut genom brytande vågor. Dessa regler är internationellt accepterade så det är bara att bita ihop och läsa på.
OM folk samtidigt ska hålla på och hävda sjöfartsreglerna blir det ju bara kaos av allt ihop.
OCH har fått vågor snejkade ett par gånger nu så se upp! Nästa person som stjäl min våg ligger illa till!! HAHAhohoho nej allvar! 🙂
-
Snuffe, jag rekommenderar en tur till Guincho med den inställningen. Och betraktar, på säkert avstånd, gärna hur du förklarar för localsen varför du fortsatte på vågen när han var på väg ut.
Utanför brytet, där det ändå inte pågår vågridning eller är problem med att komma ut, gäller såklart vanliga väjningsregler. Men att hävda att ”bara för att den som är på väg ut har god fart och jag är på en fin våg och siktar på läppträff” innebär att den som är på väg ut plötsligt skall väja är… illa. Om jag uttrycker mig försiktigt.
Jag är ingen grym vågseglare, men en sak har jag lärt mig. De som är på väg ut har alltid rätt till väg.
Sen kan man ju söka ögonkontakt och lösa det på bästa sätt för bägge, både hopp och ridning är ju målet! men regeln kvarstår. Benhårt, i min värld.
Är jag på väg ut med kontroll, men ej har fart för fläskigt hopp så brukar jag försöka släppa folk som rider vågen på väg in. Antingen genom att höjda upp lite extra, eller falla av väldigt tydligt.
Men om jag skulle bli fetspolad, eller ännu värre, påseglad av någon som är på vågen med mig på väg ut… då krävs den en oerhört tjusig förklaring…. milt uttryckt.
-
Snuffe för fan…. lägg ner nu. Du har fel. Fatta detta bara.
Tänk om du, gud förbjude, skulle segla Hookipa och inte vejja för en lokal förmåga när du ligger på vågen…. oj oj oj vilken syn. Gör oss då alla en tjänst och snacka norska 😉 när du förklarar vad som hände…. om du hinner så långt!!
-
@Snuffe 415610 wrote:
…väjningsrätt…
Kanske kan det vara ide att följa övrigas kommentarer och läsa på lite om väjningsskyldighet i vågorna.
Du kan dock få behålla din
…väjningsrätt…
Vi skall inte tvinga dig att köra rakt fram om du vill väja på vägen ut. Om du däremot inte vill väja på vägen in är fallet ett annat.
-
hihi, väjningsrätt var ju lite tvetydigt formulerat. Inget ord är tydligen för litet för att märkas.
Ni kan vara lugna, jag försöker att undvika att krocka även om jag faktiskt har rätt till väg eller rätt till väjning. Min grundregel är att jag försöker undvika köra ut just där och när folk rider på en våg. Jag har inga problem att satsa på loopar på andra ställen…
De säsonger jag varit i Guincho så var det helt klart varit så att den som red vågen hade rätt till den. En våg kan sälla ridas på speciellt många ställen eller över stora ytor (tyvärr) därför var det kotym att den som rider en våg har mer rätt till väg en som satsar på att hoppa.
Det skönaste med Guincho var ju att shorebreaket rensade ut alla som hade problem att ta sig ut så det var ju inga tyskar och bara duktiga surfare som seglade där och då var det liksom aldrig några problem. Alla körde med upsikt och respekt. Tyvärr verkar det inte vara lika gemytligt i Apelviken… synd.
-
Jag tyckte bara det var lite kul det där med väjningsrätt, mende inte at retas…
Självklart är det trevligt att låta den som rider vågen få gör det om man inte själv behöver platsen när man är på väg ut. Jag försöker alltid at göra så. Men när det är kritisk ÄR det den på väg ut som har rätt. Regeln kommer som sagt från att det är svårare att vlja väg nr man är på väg ut genom brytande vågor. Men när nu regeln är som den är så drar givetvis de som hoppar ofta nytta av regeln och det kan bli jobbiga krockar om man tar för givet att hoppkillen skall väja. Speciellt gäller det på trånga ställen där man ibland rider väldigt nära de som är på väg ut. Om då hoppkillen tror att du har järnkoll ch tänker göra en snygg cutback för att precis lämna väg men du istället gör en lite längre sväng (och tror att hoparen skall väja), då blir det knas.
Apropå Guincho så är det det ställe jag kört på där localsen har sämst koll på vilka regler som gäller på vågen. Den enda regel som verkar gälla är att om man är local så har man rätt till vågen. Jag är rätt försiktig av mig, men viker inte gärna från en våg som är min (enligt internationlla prioriteringsregler). I alla fall inte gång på gång och i alla fall inte när den andra killen like gärna kan ta vågen bakom. Så det blev en del kontroverser sist jag var nere (men det är bara att spela glad och stokad och köra på…).
En annan sak att ta upp i denna tråd är hur man lämpligen seglar et pointbreak som Åsa. Där är det ju sällan hopp, och om man droppar av vågen mitt i brytet är det definitivt inte plats nog at få fart till hopp. Däremot är det stor chans att bli spolad och ligga mitt i vägen i flera minuter. Så, varför inte istället rida färdigt vågen åt sidan och sedan i lugn och ro droppa av? Detta funkade iofs exemplariskt på yttre i Åsa i fredags. Mer folk än någonsin, men princip ingen som var i vägen inne i brytet. Kanske berore det på att själva vågridnignen tar 10s och det sedan är flera minuters kryssande på öppet hav för att hitta en ny våg att rida. Så rent medelvärdesmässigt är ju bara en av kanske 20 seglare i själva brytet.
-
Ola H, verkar som det blivit sämre sedan jag sist var i Guincho… synd. (Ajdå, det var visst 10 år sedan) Jag tycker dock du sammanfattar det på ett mycket bra och balanserat sätt. Svartvita regler blir nog svåra att skapa.
Mitt sätt att sammanfatta väjningsreglerna i vågor är:
1. Om det smäller – så är det vågridarens fel, för då kunde inte hoppkillen väja.
2. Om det inte smäller – så är det hoppkillens fel och då får vågridaren önska att hopparens våtdräkt krymper.
3. Och till sist: det värsta brottet man kan utföra är faktiskt att hävda sin rätt.En annan viktig regel är ju också att följa den lokala sedvänjan på platsen – och då verkar det inte särskilt inbjudande att rida vågor i apelviken…
Kör så det ryker!!!
-
@Snuffe 415741 wrote:
De säsonger jag varit i Guincho så var det helt klart varit så att den som red vågen hade rätt till den. En våg kan sälla ridas på speciellt många ställen eller över stora ytor (tyvärr) därför var det kotym att den som rider en våg har mer rätt till väg en som satsar på att hoppa.
Det skönaste med Guincho var ju att shorebreaket rensade ut alla som hade problem att ta sig ut så det var ju inga tyskar och bara duktiga surfare som seglade där och då var det liksom aldrig några problem. Alla körde med upsikt och respekt. Tyvärr verkar det inte vara lika gemytligt i Apelviken… synd.
Men nu förstår jag ingenting. Det är ju just shorebräjket, och brytet närmast utanför, som gör att man har rätt till väg UT på Guincho, inte IN?!? Fast jag håller med Ola H., det är rättså rörigt där nere. Jag slåss inte om de bästa vågorna, utan tar hellre de som man får lite mer utrymme på. Och så undviker jag Guincho från en bit in i juli och hela augusti. Då kan det vara så in i h-e trångt på vattnet där…
Att det skulle vara ”kutym” att den som rider en våg på Guincho har rätt till väg framför den som satsar på hopp har missats av mig i alla fall, under de 8-9 gånger jag varit där (varav ett år på plats). I och för sig blir vågridningen oftast lite längre ned i vind, så det är oftast (utom när det är fullt med folk) inget större problem där, så du kan ha rätt. Jag har haft fel förr, skall gudarna veta!
I somras så plockade jag en våg mitt framför näsan på en local och sabbade hans hopp, mest för att jag missuppfattade hans intentioner, men det blev inga glada miner då… ”kook” var nog endast mellannamnet på hans tankar om mig i det ögonblicket, ah! Att jag sedan följde upp det hela med att sno nästa våg på vägen in framför samma kille, helt av misstag igen då jag tittade åt helt fel håll, gjorde ju inte saken bättre… :crazy:
Nåja, åter till ämnet. Ett perfekt regelverk för vindsurfing i vågor går nog inte att få fram. Men grundregeln att den som är på väg ut har rätt till väg är mycket, mycket sund i mina ögon. Om inte annat för att den som är på vågen helt enkelt kan välja väg så väldigt mycket enklare i de allra flesta situationer.
Åsså tror jag på att söka kontakt och visa sina intentioner och bjuda på ett hopp eller två, eller släppa en våg då och då. Det får man tillbaka!
-
@dr Masse 415767 wrote:
…
Åsså tror jag på att söka kontakt och visa sina intentioner och bjuda på ett hopp eller två, eller släppa en våg då och då. Det får man tillbaka!Precis. Just i Guincho är det inte så många som rider ordentligt. Speciellt inte när det är lite större (och om man jämför med megatrånga ställen som Hookipa). Just därför är de så irriterande med locals som verkar ha det som en grundläggande princip att sno en våg om det är möjligt. Gärna genom att t ex släppa den våg de har ensamma bakom för att tokspeda ifatt den redan upptagna vågen framför och droppa in på den med ett hopp från baksidan.
Kanske hänger det samman med trafikmentaliteten – är det en bil före så SKALL den genast köras om, helt oberoende av hur trafiksituationen ser ut runt omkring.
-
Snuffe, läs och lär:
http://apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp
Jag fattar inte att du försöker applicera några lokala twistade regler (eller brist på regler) i Guincho på vågsegling i allmänhet. Jag tycker reglerna är solklara. Rider du en våg och bränner in i mej när jag är på väg ut (oavsett om jag tänker hoppa, hur fan vet du det förresten) så DÖDAR jag dej!
😉
Logga in för att svara.