Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

  • snuffe

    Medlem
    17 september, 2007 vid 14:10

    Lars K – vilken otrevlig attityd du har!

    Jag seglar inte i Apelviken, som tur är…men bränner jag dig(vad det nu betyder) – ja, då kunde du ju inte ta dig ut utom där jag just var och då hade du rätt till väg och då får jag be om ursäkt!

    Är det så att du har full koll, och siktar på samma läpp som jag som rider, så anser jag att du borde väja… utom möjligen i Apelviken, där några som inte förstått sig på vågridning värkar härska…

  • adde

    Medlem
    17 september, 2007 vid 14:36

    PWA’s regelbok, det är regel 3.9… http://www.pwaworldtour.com/uploads/media/Part_3_WAVE_PERFORMANCE_RULES.pdf

    Verkar som om vi faktiskt måste börja proppsa på att folk håller sig till reglerna, och att folk LÄR SIG DEM!

  • lars_k

    Medlem
    17 september, 2007 vid 14:41

    Snuffe, kolla en gång till så kanske du hittar min ”smiley”, dvs jag skämtar lite….
    Och, du. Jag har förstått vågridning, just därför väjer jag för folk som är på väg ut, oavsett om de laddar för hopp eller inte!

  • s

    Medlem
    17 september, 2007 vid 15:40

    @Snuffe 415786 wrote:

    Jag seglar inte i Apelviken, som tur är…

    Så bra! Fortsätt så! Hehehe!!!

    /S..

  • snuffe

    Medlem
    17 september, 2007 vid 17:29

    Skit också… att PWA har gått och ändrat sig… Typiskt. Nåja, skriver de så får man väl acceptera det. Jag kommer dock alltid att önska att våtdräkten krymper för den som nödvändigtvis måste segla ut just där folk rider. Åtminstone tills jag hittar ett lokalt break, där, där skall mina regler gälla! Så det så!

  • mikaels

    Medlem
    17 september, 2007 vid 20:18
    Quote:
    På vågseglingspot (Apelviken, lejet, vilshärad, Torö, Gislövshammar, Åsa mfl) så gäller vågseglingsreglerna. Anledning är ju att det kan vara grymt svårt att ta sig ut genom brytande vågor. Dessa regler är internationellt accepterade så det är bara att bita ihop och läsa på.

    OM folk samtidigt ska hålla på och hävda sjöfartsreglerna blir det ju bara kaos av allt ihop.

    Det där kanske låter bra, men smäller det så illa så det blir rättssak och försäkringssak av det hela, dvs allvarliga skador, då vill jag se den domstol som låter hemkokta vågregler gå före sjöfartreglerna, hur ’internationellt accepterade’ de än är, av vågsurfare, då 😉
    Det är lite som lokala trafikregler, de gäller bara tills nån skadas, sen gäller de riktiga reglerna, det brukar försäkringsbolagen se till.
    Så ska ni smälla med vinden in från fel håll, se till att den ni smäller med inte skadas, är mitt tips, jag har väldigt svårt att tro att vågregler är ’riktiga’ sjöfartregler, snarare tips om gott uppförande i vågor, vilket inte är riktigt samma sak (men jag kan ju ha fel, och blir gärna överbevisad i så fall…

  • ola-h

    Medlem
    17 september, 2007 vid 20:37

    @mikaels 415940 wrote:

    Det där kanske låter bra, men smäller det så illa så det blir rättssak och försäkringssak av det hela, dvs allvarliga skador, då vill jag se den domstol som låter hemkokta vågregler gå före sjöfartreglerna, hur ’internationellt accepterade’ de än är, av vågsurfare, då 😉
    Det är lite som lokala trafikregler, de gäller bara tills nån skadas, sen gäller de riktiga reglerna, det brukar försäkringsbolagen se till.
    Så ska ni smälla med vinden in från fel håll, se till att den ni smäller med inte skadas, är mitt tips, jag har väldigt svårt att tro att vågregler är ’riktiga’ sjöfartregler, snarare tips om gott uppförande i vågor, vilket inte är riktigt samma sak (men jag kan ju ha fel, och blir gärna överbevisad i så fall…

    Så du menar alltså på fullt allvar att vi skal strunta i de vedartagna vågseglingsreglerna och köra på sjöfartsreglerna? Jag förstår hur du tänker, men jag menar att det är en extrem form av paragrafrytteri och det är ju precis den sortens tänk som kan leda till at det faktiskt smäller i vågorna (vilket den annars gör oerhört sällan). Jag kan dessutom tänka mig ett antal situationer som blir tämligen svårbedömda ut ”styrbordsperspektivet”. Åt vilket håll seglar man t ex mitt i en stallad switschstance air chacho? Eller om man hoppar upp babord, gör en crazy pete och sedan landar styrbord och råkar landa rakt på en annan seglare, vad gäller då? Riktningen vid upphoppet eller riktningen vid landningen? Vi behöver nog en prejudicerande dom i hovrätten..

  • mikaels

    Medlem
    17 september, 2007 vid 20:47

    Så länge det bara är windsurfare så kanske det funkar, men om en segelbåt förirrar sig in bland vågorna så hjälper inga vågseglingsregler, tror jag. Nu brukar ju inte folk segla båt i bra vågspots, men om…
    Och om det skulle smälla så illa att någon skadas allvarligt, och det börjar bli rättegångar, skadeståndskrav och sånt jobbigt så tror jag också att vågseglingsregler, hur vedertagna de än är bland vågseglare, inte riktigt har samma status som riktig lag, men det har såvitt jag vet hittills inte prövats än, men förr eller senare så lär det ju hända…
    Tråkigt men sant, och det kanske gör mig till paragrafryttare, men det är lite som att köra efter lokala trafikregler (’den här vägen har alltid haft företräde för så kör vi här…’), det räcker bara tills det smäller.
    Sen kan man ju undra hur mycket vågor som krävs innan vågreglerna går före de ’riktiga’ reglerna, 10 cm, 30, 80? I Gardasjön väjer man ju på vägen ut trots ett chop som en bra eftermidadag kan vara kanske 40 cm (i bästa fall), där gäller inga vågregler (senast jag var där), oavsett hur högt folk hoppar på vägen ut 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 september, 2007 vid 21:14

    regler är regler men lite förnuft skadar inte ibland.

    När jag var ute i vilshärad för ett tag sen så höll JAG (enligt reglerna) på att köra in i en rätt rutinerad herre. Jag var på vågen, han kom i fullspruta bakom mig på väg ut då. det var inte rak sideshore direkt så han kom precis framför mig parrallelt med vågen lite snett ut då. Ganska tydligt att han körde stenhårt efter den här regeln…men lika tydligt måste det varit att jag inte hann se honom för han kom som ett spjut o jag hade ju värsta nerförsbacken som jag inte kunde ta mig ur så fick kasta grejerna. Även om man har den här regeln på sin sida kan det vara värt att kolla sig för lite, speciellt om man kommer i 120

  • supergleiter

    Medlem
    17 september, 2007 vid 21:19

    Klassiska väjningsregler hävdar följande:
    *fartyg som seglar med öppen vind ska väja för fartyg som seglar bidevind. Detta är ju precis det läget man har när man seglar vågor – bidevind på utvägen och ”öppen vind” när man rider vågen, iaf i onshore. Men alla här är ju ändå rörande överrens om att vågridande väjer…
    *fartyg som seglar bidevind för barbords halsar ska väja för fartyg som seglar bidevind för styrbords halsar
    *Av två fartyg som seglar för öppen vind (halvvind/slör) från olika sidor, ska det som har vinden om barbord väja för det andra
    *Av två fartyg med vind in på samma sida ska det som är i lovart väja för det som är i lä
    *Fartyg som har vinden in akterifrån, ska väja för annat fartyg. Kanske cutbacken räknas in där? eller bakåtloopen?
    *Varje fartyg som upphinner ett annat ska väja för det upphunna. Upphinnande är man i vinkel snett bakifrån, dvs 60grader åt endera håll om aktern (två streck akter om tvärs).
    *Det fartyg som väjer, ska om möjligt undvika att gå för om det andra fartyget
    *Fartyg, som ej är skyldigt att väja ska bibehålla sin kurs och fart. Den här regeln är kanske den viktigaste o man åker dit hårt om man bryter den…

    Finns lite fler, men det var väl det viktigaste.

    En annan situation som jag ibland upplever är om man har någon snett bakom sig åt lä och vill gippa – man kan ju i princip bli uppträngd på land.
    Så har du nån strax föröver om lovart e de rätt shysst o inte tvinga dom att släppa planingen

    källan e förresten sjöscoutboken från 1949 :santa:

  • adde

    Medlem
    17 september, 2007 vid 21:51

    På alla stränder i världen så gäller vågseglingsreglerna, notera gärna vad som gäller för rätten till en våg också! Dessa har uppstått eftersom det de facto är svårare och/eller farligare att segla ut än in (dvs kräver mera tajming tex).

    I sverige blir det kanske inte så väldans farligt, vi har inga korallrev eller stora setvågor som ställer till det. Däremot kan det vara direkt farligt med seglare som inte håller sig till reglerna, förhoppningsvis enbart för att de inte känner till dem. Att börja hojta om rättssak tycker jag är lite krystat, jag har sett folk öppna plånboken efter krockar i bla Pozo och då är det han som inte följt vågseglingsreglerna som fått pröjsa.

    Mig veterligen har PWAs regler varit som de är nu enda sen PWA bildades ur resterna av PBA. Och PBA’s regler var likada de

  • mikaels

    Medlem
    17 september, 2007 vid 22:02

    Som sagt, jag är ingen vågspecialist, så jag låter mig gärna rättas, men jag undrar fortfarande när vågorna blir vågor ;). Om de traditionella reglerna strider mot vågreglerna, vilket de ju gör ibland, t ex i Garda, hur vet man då vilka regler som gäller. Eller om det bara råkar vara små vågor en dag i Apelviken, typ som i Garda..?
    Är det bara jag som ser ett problem med olika regler beroende på våghöjd?

  • snuffe

    Medlem
    18 september, 2007 vid 06:27

    Garda = inga vågor alltså borde inte vågväjningsregler gälla där.

    Jag ser det också som väldigt märkligt att båtar skulle kunna segla där vågor bryter. I så fall är de i sjönöd och då skulle jag fly in och försöka ta hand om skadade istället.

    Oregistrerad skribent klargör problemet som tydligast – det går liksom inte skriva svartvita regler som funkar så som det borde vara. Alltså får jag väl nöja mig med PWAs regelverk, Men, med en dåres envishet och en god natts sömn, så anser jag att kotym och god ton är att den som rider på vågen har rätt till den… och om folk kan hoppa någon annanstans så gör det – det blir ju roligare för alla då.

  • lars_k

    Medlem
    18 september, 2007 vid 06:27

    Brytande vågor mot strand, rev eller point. Där gäller vågseglingsreglerna. Oavsett vågstorlek. Väldigt enkelt! 😉

  • lars_k

    Medlem
    18 september, 2007 vid 06:36

    @Snuffe 416005 wrote:

    Men, med en dåres envishet och en god natts sömn, så anser jag att kotym och god ton är att den som rider på vågen har rätt till den… och om folk kan hoppa någon annanstans så gör det – det blir ju roligare för alla då.

    Problemet är att på de flesta ställen hoppar man och rider på samma ställe, dvs där vågorna ställer sej upp och kastar läpp. Men kan man dela upp området i en hoppsektion (ner i vind) och en ridsektion (upp i vind) är det ju underbart. Dock kan man aldrig lita på att folk håller sej till ”god kotym”, rätt var det är kommer någon att börja hoppa i rid-delen eller rida i hopp-delen. Då måste det finnas generella regler så att det inte smäller!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.