-
Väjningsregler i Varberg
Hur blev det med väjningsreglerna? Är de spikade? Det var en del där i som jag tycker är lite bakvänt, eller kanske rättare sagt kan tolkas lite bakvänt.
Surfare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
Detta bör ligga under guidelines eftersom det annars kan tolkas som en rättighet att det är ok att bränna på ut genom vågorna oavsett vilka halsar man seglar för. Det bör poängteras att detta endast gäller i brytande vågor, inte i gammalt knähögt vitvatten och inte dyningar. Den här regeln kommer från Maui tror jag och är till för att inte alla ska hamna på insidan och sen inte komma ut för att alla måste väja för varandra. Varberg är inte Maui hur vi än gärna vill och det är ALDRIG svårt att komma ut i Apelviken eller Läjet. Tycker man att det är svårt att komma ut i Varberg har man tagit sig vatten över huvudet och förtjänar inte att vara där ute. Det blir självreglerande. Risken är annars att man hävdar den här regeln i tid och otid. Sätt någon storleksgräns på den, typ gubbhögt. Vindsurfarna har det kanske lite svårare att komma ut ibland men den får inte missbrukas och häva styrbordsregeln för det är då det blir farligt. Att man ska behöva väja för någon som vill hoppa är helt absurt. Man hoppar inte om någon är så nära att man behöver väja – punkt! Ändra det till att surfare i planing väjer för de som inte är i planing när de går igenom vågorna, eller nåt i den stilen.Den som har störst manövrerbarhet väjer!
Plocka bort den här helt och hållet. En blåsig dag på 7an eller 5an går jag alltid nedvinds för jag plockar igen den höjden jag förlorat så snabbt ändå men jag är kanske inte jättesugen att gå nedvinds om ett pärlband med vindsurfare om jag är lite underriggad. Det är farligt att skriva den bland reglerna då det skapas förväntningar i hur vi ska bete oss gentemot vindsurfarna. Det kommer snarare att orsaka olyckor än att förhindra några. Om jag kör ostrappat, blir överriggad, tappar kant, är nybörjare toeside, underriggad m.m. så kan jag ha sämre manöverförmåga än en vindsurfare. Manöverförmågan står inte i pannan och hänger inte ihop med vad man kör med för utrustning utan är något individuellt.Händer det en olycka så är det alltid de vanliga sjöreglerna som gäller när det kommer till ansvarsbiten. God sed bör följas men det är absolut ingen rättighet/skyldighet. Vill inte en kajtare på styrbords halsar väja för en vindsurfare på babord så kanske han är ett rövhål men det ska vara ok och det är då ens skyldighet att applicera sjöreglerna. Ska man väja fastän man inte är skyldig visar man detta i god tid, annars standard väjningsregler så blir det inga missförstånd.
I söndags i Läjet funkade det riktigt dåligt med vindsurfarna. De låg och körde på ett pärlband och det var svårt att riskfritt få plats att gå nedvinds pga fler vindsurfare. Jag fick vid ett tillfälle ducka under en bom när jag kom kryssande strapless på styrbords halsar. Många vindsurfare som promt skall gå 1m ovanför och tvingar ner mig 5 meter för att jag inte skall riskera få en mast i hövet. Skärpning!
Logga in för att svara.