Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Väjningsregler i Varberg
-
@Oåxen 491236 wrote:
Lite motstridiga källor, eller hur.
Nä inte ett dugg, hur tänker du då?
Skit samma, ingen ska någonsin köra på någon även om de har rätt till väg. Paddlare är skyldiga att i möjliga mån hålla undan för vågsurfare genom att paddla mot vitvattnet. Hur kan det vara så svårt?
Adde, till skillnad från Haze vill jag inte avskaffa regeln men jag tycker det är otydligt när den gäller och det verkar ni tycka också eftersom jag får väja på alla bogar, eller är det så att jag får väja bara för att jag har bättre manöverförmåga? Om ni bara kan komma fram till en regel som inte går att misstolka och är rättvis så kommer jag att följa den.
-
@Yann 491268 wrote:
Nä inte ett dugg, hur tänker du då?
Skit samma, ingen ska någonsin köra på någon även om de har rätt till väg. Paddlare är skyldiga att i möjliga mån hålla undan för vågsurfare genom att paddla mot vitvattnet. Hur kan det vara så svårt?
Adde, till skillnad från Haze vill jag inte avskaffa regeln men jag tycker det är otydligt när den gäller och det verkar ni tycka också eftersom jag får väja på alla bogar, eller är det så att jag får väja bara för att jag har bättre manöverförmåga? Om ni bara kan komma fram till en regel som inte går att misstolka och är rättvis så kommer jag att följa den.
Yann – jag vill inte vara som en jäkla pekineser men allvarligt talat:
Verkligheten håller för många olika förhållanden, spots, riktningar, vågstorlekar etc, etc att det aldrig kommer finnas “en entydig regel”.
Den enda entydiga, allmängiltiga regel som någonsin kommer gälla är att du har ett ansvar för din och din omgivnings säkerhet.
Och här är min uppfattning att kite i allmänhet, och kite i vågförhållanden i synnerhet (och ännu mer vid strapless) medför större risker andra i omgivningen än vindsurfing. Med detta följer rimligtvis ett större ansvar?!
-
Jag brukar säga visa hänsyn!
Funkar bra på vattnet men minst lika bra i trafiken.Summerar det mesta tycker jag.
Att kitea i Varberg är nog något som man inte vill ge sig in på verkar helt omöjligt att veta vad som gäller.
Har bara surfat i Björkäng och där funkar det hyffsat enkelt.
-
GonadMan;491341 wrote:Yann – jag vill inte vara som en jäkla pekineser men allvarligt talat:
Verkligheten håller för många olika förhållanden, spots, riktningar, vågstorlekar etc, etc att det aldrig kommer finnas “en entydig regel”.
Den enda entydiga, allmängiltiga regel som någonsin kommer gälla är att du har ett ansvar för din och din omgivnings säkerhet.
Och här är min uppfattning att kite i allmänhet, och kite i vågförhållanden i synnerhet (och ännu mer vid strapless) medför större risker andra i omgivningen än vindsurfing. Med detta följer rimligtvis ett större ansvar?!
Självklart tar vi ett stort “mentalt” ansvar redan och väjer i praktiken “alltid”.
Men det medför (ofrivilligt) även större ansvar för vindsurfare. De få vindsurfare som siktar på oss borde tänka sig för en gång till.Om en vindsurfare orsakar en olycka med en kitare finns det risk att någon (tredje person) nedvind råkar värst ut. Jag är inte juridiskt bevandrad men antar att försäkringsbolagen kommer att gå efter styrbord-babordsregeln för att utröna ansvar.
Enklaste vore kanske att göra tvärt om å säga att i Läjet gäller barbord före styrbord så att vindsurfarna kan köra full fart ut å hoppa friskt. Löser ju inte problemet med juridiskt ansvar men dit kommer vi nog inte på ett tag ändå. Nu handlar det mest om att vara konsekvent och rättvis.
nic
PS: Det handlar inte om att peka ut någon utan bara göra en “reality check”
-
Oåxen: Om du läser mina tidigare inlägg så lärs det ut på kurser.Men att den som rider vågen har företräde och inget annat……
-
Hänsyn räcker långt men inte hela vägen. Det är därför man har tydliga regler att falla tillbaka på, även i trafiken.
Tänk om vi skulle ha såna här regler i trafiken.
Den som cyklar i uppförsbacke har förkörsrätt, eller om de precis kommer från en uppförsbacke och är trötta.
Cyklande behöver inte stanna för rödgubbe för de har det så jobbigt att få upp farten igen.
Crossmotorcyklar har förkörsrätt vid fartgupp för de tycker att det är så roligt att hoppa på dom.
Motorcyklar väjer för bilar för dom har lättare att svänga.Ytterligare en trafikanekdot.
I göteborg är det inte direkt vanligt att man hävdar högerregeln i korsningar utan det är lite mer den som kör rakt fram på den största vägen som har förkörsrätt. (tänk er Fabriksgatan i Gårda). Det här fungerar ju ganska bra så länge det bara är göteborgare i trafiken men när det dyker upp en stockholmare som är van att benhårt hålla på högerregeln så blir det problem. Stockholmaren har ju rätten på sin sida medan göteborgaren kör på som han alltid gjort och kan ju inte veta at det är en stockholmare bakom ratten. Vem har rätt? Som tur är så är det inte 50% stockholmare i Göteborg för då hade det blivit mycket missförstånd och olyckor och någon hade tvingats anpassa sig. Fast man kan ju vara trevlig, visa hänsyn och stoppa både när man kör rakt fram och har förkörsrätt. Sitta och vinka en stund till varandra – “Kör du först”, – “Nä, du får köra”…och sen gasar båda samtidgt och så får man börja om och vinka lite till.Ok, är alla överens om att vi sopar problemet under mattan och kör på som det (inte) har fungerat innan? Undrar hur länge det dröjer innan första vindsurfaren blir slajsad. Jag kan anpassa mig efter reglerna och hålla undan men tyvärr inte alla… Speciellt när den inte ens lärs ut i kiteskolor. Det dröjde nog något år efter att jag börjat kajta innan jag hörde talas om den här regeln överhuvudtaget. Sen dröjde det nog ytterligare två år innan jag fattade att den praktiserades även när det inte är vågor på ett vågspot och att vindsurfarna kanske inte bara var bittra trögstyrda dinosaurier som inte ville väja för en kiteare.
-
Yann;491366 wrote:… Ok, är alla överens om att vi sopar problemet under mattan och kör på som det (inte) har fungerat innan? …
Bara vi inte skriver in att kitare generellt väjer för vindsurfare i VSK för då går jag ur med en gång å kör mitt eget race med mina egna regler. Dvs visa hänsyn och behandla andra så som du vill bli behandlad. Å sen sist tand för tand 🙂
nic
-
En sak är säker iaf.
Skall vissa trångsynta vindsurfare fortsätta att hävda diverse förlegade “god sed “””regler”””” i tid och otid, så kommer det att eskalera. Med tanke på att det blir fler och fler som kitesurfar så kommer vindsurfare sakta men säkert att framstå minst lika griniga som diverse fågelskådare och andra griniga sjukpensionärer.
Det är hög tid att inse att vi lever i en föränderlig värld. Jag trodde att alla vindsurfare var intresserade av att följa utvecklingen och helst leda den. Men ett fåtal verkar ha pensionerat sig i förtid. Tråkigt.
Vad är det som är så svårt att förstå egentligen???
Det finns lagar….dom SKALL FÖLJAS.
Sedan finns det hyfs/sunt förnuft/god sed/lokala föreskrifter/kalla-det-vad-du-vill. (Å börja inte blanda in tävlingsregler…för det har verkligen inte med saken att göra) Dessa följer man för att förenkla för ALLA på samma spot. Detta gör man frivilligt och man gör det mycket tydligt och i god tid så ingen behöver fundera på vad som gäller. Man håller helt enkelt undan ordentligt och tydligt om man avser att lämna väg för någon som egentligen, ENLIGT LAG, skall väja.
Hela denna diskussion har uppstått för att enskilda individer har vänt på det hela. Dom håller god sed för lag. Det är dessa individer som ställer till det för oss alla. Både vindsurfare och kitesurfare. Så det ligger i allas intresse att stävja detta. Vi behöver verkligen inte skjuta oss själva i foten när vi har dessa griniga landkrabbor och fågelskådare som gör allt för att sabotera för våra roliga och hyfsat miljövänliga intresse.
Den som nu bestämt sig för att ignorera de lagar som finns och fortsätta att egoistiskt fortsätta och köra som om dom vore ensamma i världen bör ta sig en ordentlig funderare. Det kanske inte behövts tidigare…men nu är det dags. Kanske dags att lagstifta om att surfare som inte kan hantera svenska lagar och vågförhållanden kanske skall tvingas att använda varselväst. Då blir det lätta att identifiera.
Eller så kanske det är dags att införa en ny god sed.
När jag som individ anser att vågorna är tillräckligt höga för mig så att jag anser att jag är i behov av lite hjälp för att ta mig ut. Ja då sätter jag på mig en varselväst. Ser säkert lite fjompigt ut….men andra har iaf en rimlig chans att skilja på surfare som följer lagen…och de som vill tänja lite på den.Att hävda vissa “””regler””” för att så har man minsann gjort i 100 år. Det är verkligen att stanna i utvecklingen. Det vill väl ingen erkänna att dom gjort?
-
Vilken följetång detta har blivit 🙂 , klubbades nåt konkret? (orkade inte läsa allt)
Har varit på besök 2 gånger i Varberg (A-bay/Läjet/Björkäng) och det är fan imej Sveriges största yta att surfa på. Och så crowded är det inte. Håll avstånden och utnyttja all yta. Svårare än så behöver det inte vara.
-
@adde 491167 wrote:
Oavsätt regelsystem så kommer _aldrig_ en seglare som rider vågen att juriskt sett ha företräde och kommer alltså alltid hållas som vållande om något händer. Regeln för företräde för styrbords halsar gäller bara om båda ligger för rak kurs och absolut inte om någon gör en manöver som skär den andra seglarens kurs. Man är skyldig att hålla uppsikt innan man gör manövrar.
Exakt. Det kan väl alla hålla med om är en rätt vettig regel? Om man blir tvungen att hålla undan för någon som gör en bottensväng på kollisionskurs så finns det ingenstans att ta vägen.
@nic 491260 wrote:
Detta var jätteintressant (och värt en aloha till). Följer man alla reglerna till punkt och pricka kommer man att orsaka kaos. “Vändande väjer fast inte om vändande är på en våg” kan ju tex bli spännande när våg verkar vara ett subjektivt begrepp :/
Jag tror regeln syftar till när någon kliver av en våg som personen har ridigt. Handlar väl om att man inte skall behöva bli instängd. Knappast ett problem i lejet/apel. Bör aldrig behöva utnyttjas i varberg, annat än om man håller på att segla upp på stenen eller land. Betydligt mer relevant på ponta preta, hookipa eller torö.
@nic 491260 wrote:
Professorns beskrivning av modifieringarna i vågreglerna när vindsurf gjorde sitt intåg i vågorna är en bra analogi för den ökade komplexiteten i regelverket som skulle krävas för att anpassa allt för kitesurf.
Jag tror vi har två problem, det ena är det som introducerats med kitesurf (en något ökande komplexitet som du säger). Egentligen inte ett så stort problem, jag tror vi kan lösa det här till och med. Det andra, större problemet, är låg kännedom och bristande respekt. Gäller bägge “lägren” och kan nog ta ett tag att komma tillrätta med. Tydlig information och regler som funkar för bägge parter tror jag är rätt väg framåt här.
@nic 491260 wrote:
Jag tror vågregeln hör hemma när det är så stort att det ändå är svårt/omöjligt att ta sig ut i rak onshore. Dvs det är tydligt vilken riktning som är “ut” även för kite. Fast det är nog inte förrän det leder till ett uppmärksammat skadestånd som styrbord-babordsregeln har en chans att få gehör i vindsurflägret på andra sidan Läjet.
Jag tror styrbord/babord regeln är ett dåligt sätt att lösa det. Man flyttar bara tolkningarna från apel/lejet, de “bra” vågseglingsspoten kommer fortfarande hörsamma vågregeln. Och när blir det så bra? En tolkningsfråga.
@nic 491354 wrote:
Självklart tar vi ett stort “mentalt” ansvar redan och väjer i praktiken “alltid”.
Men det medför (ofrivilligt) även större ansvar för vindsurfare. De få vindsurfare som siktar på oss borde tänka sig för en gång till.Om en vindsurfare orsakar en olycka med en kitare finns det risk att någon (tredje person) nedvind råkar värst ut. Jag är inte juridiskt bevandrad men antar att försäkringsbolagen kommer att gå efter styrbord-babordsregeln för att utröna ansvar.
Har en av parterna ridigt en våg borde det räknas som manöver, och den personen blir då rimligtvis vållande. Rent juridiskt.
@nic 491354 wrote:
Enklaste vore kanske att göra tvärt om å säga att i Läjet gäller barbord före styrbord så att vindsurfarna kan köra full fart ut å hoppa friskt. Löser ju inte problemet med juridiskt ansvar men dit kommer vi nog inte på ett tag ändå. Nu handlar det mest om att vara konsekvent och rättvis.
Jag tror det är ganska vettigt, men man bör nog snarare säga att styrbord har väjningsplikt på sydliga vindar (babordssegling) samt i onshore. När det sedan vrider upp på styrbordssegling bör det omvända gälla, babord har väjningsplikt. Traditionsenligt är lejet mer av ett babordsspot, och apel ett styrbordsspot. Varför det kan vara vettigt att man utsträcker vågregeln till att gälla onshore på den bog som spotet framförallt seglas på.
Prio ett måste vara regler som är lätta för alla att förstå och godta. Att upphäva vågregeln kommer aldrig att lyckas, opinionen mot det är alldeles för stark. Folk kommer fortsätta segla enligt den oavsett vad VSK tar fram för rekommendationer.
-
Ola_P;491380 wrote:Jag tror regeln syftar till när någon kliver av en våg som personen har ridigt. Handlar väl om att man inte skall behöva bli instängd. Knappast ett problem i lejet/apel. Bör aldrig behöva utnyttjas i varberg, annat än om man håller på att segla upp på stenen eller land. Betydligt mer relevant på ponta preta, hookipa eller torö.
Det står att först som vänder för att rida våg har företräde. Eller exakt så här:
The first sailor to jibe on a wave (i.e., the first sailor to turn
to come back in) has right of way over other potential riders.Nu är jag beväpnad med minst en regel där jag alltid kan hävda företräde oavsett vad jag hittar på 😉
nic
PS: Denna komplexitet förutsätter jag bara gäller kitare vs vindsurf. Kitare emellan gäller styrbord-babord regeln precis som den alltid gjort. (vi om några borde vara insatta i potentiallt tråkiga efterräkningar och se till undvika dem) Först när det är uppenbart vågläge, typ torö ibland, gäller vågregler kitare emellan … precis som det “alltid” gjort.
-
Ok, det är alltså INTE VSK som ensamt tar fram dessa regler utan Varbergs Vindsurfingklubb OCH Varbergs Surfklubb. Vi kommer inte att ta några beslut grundat på en infekterad diskussion på steffo. Eventuellt får vi ha en diskussion till och då ska det inte vara på steffo.
-
Det är bra nic, kör ditt race. “Om ni inte skriver regler som jag kan tänka mig att följa så kommer jag att skita i era regler” mao? Sund inställning.
-
@nic 491371 wrote:
Bara vi inte skriver in att kitare generellt väjer för vindsurfare i VSK för då går jag ur med en gång å kör mitt eget race med mina egna regler. Dvs visa hänsyn och behandla andra så som du vill bli behandlad. Å sen sist tand för tand 🙂
nic
Det är bra nic, kör ditt race. “Om ni inte skriver regler som jag kan tänka mig att följa så kommer jag att skita i era regler” mao? Sund inställning.
-
@nic 491387 wrote:
Det står att först som vänder för att rida våg har företräde. Eller exakt så här:
The first sailor to jibe on a wave (i.e., the first sailor to turn
to come back in) has right of way over other potential riders.Nu är jag beväpnad med minst en regel där jag alltid kan hävda företräde oavsett vad jag hittar på 😉
Jaha, men det handlar ju om rätten till vågen. Samma sak som att inte droppa in på folk egentligen.
Tar man vågen längst ut har man rätt till den, tar man den samtidigt som någon annan är det den som är närmast peaken som har rätt till vågen. Det har inget att göra med huruvida man väjer för de som är påväg ut eller inte. Du kan inte hävda regeln för att folk skall flytta på sig.
Log in to reply.