Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Väjningsregler i Varberg
-
@adde 490302 wrote:
Problemet är inte att reglerna är svåra att lära sig, otydliga eller oigenomtänkta. Problemet är att folk inte känner till dem.
(punkt slut?)
Nja, problemet är att det öppnar fältet för tolkningar, som t ex att folk försöker hävda dem i Garda, eller Björkvik, för att den lilla chopen räknas som vågor, så problemet är att folk som inte seglar/surfar vågor egentligen, men tycker att de gör det, tror att de kan reglerna…
Eller en lugn dag i Apelviken, med gammal dyning, är det vågor som ger rätt till väg?Själv är jag plattvattenwindsurfare, så jag är egentligen inte berörd, men om jag skulle möta nån surfare (eller kitare) som hävdar hawaiianska vågregler i Björkviks chop skulle jag bli lite sur…
-
Jag tror hela (surf)världen förr eller senare kommer upptäcka att denna sed har passerat bäst-före-datum när kite samsas med vindsurf. Det är nya giv med två olika farkoster med olika möjligheter/risker samtidigt på vattnet.
Om inte en kite går mot vågorna så surfar de en våg och har förkörsrätt vid båda tillfällena. Vindsurfarna har mest att förlora på att hålla kvar vid maui-seden.
Det svåra kommer bli/är redan att vindsurfare ofta inte ser längre än till sina egna begränsningar/möjligheter och tänker att rätt till väg bara gäller på en bog medan kitare (oftast) går mot vågorna på båda bogar i våra vatten där vi nästan alltid har varianter av on-shore-vind för våra vågor.
Sedan jag började 2000 så har antalet kitare ökat med det dubbla varje år. Fortsätter det så är kitare nästa år en majoritet på spotten om de inte redan är det. Vad betyder det för reglerna? Maui-seden funkar ju inte ens för oss själva eftersom två kitare ofta möts när de tar sig ut genom vågorna. Denna reglen kommer att försvinna emellan kitare om den någonsin respekterats. (Emellan kitare pratar vi egentligen bara om styrbord-babord-regeln när jag tänker efter och det funkar bra för oss. Ett stort plus är att lagen är på samma sida tycker jag eftersom ansvarsfrågor kan bli oerhört allvarligare/mer kännbara än vid vindsurf.)
nic
PS: det var en grym dag i läjet idag. Var ute både med skimboard och twintip. En äldre herre på vindsurf som jag känner igen sen tidigare siktade på mig(?)/körde väldigt nära för babords halsar trots att jag kryssade ut genom vågor för styrbords halsar. Antingen litade han väldigt på mig eller så hade han ett helt eget set med hemmasnickrade regler. Eller så tyckte han att han gick ut mot vågorna, vilket han möjligen gjorde på sydsidan men inte på nordsidan längre. Inte mig emot när jag är på twintip å har total kontroll men i å med diskussionen är jag väldigt nyfiken på hur det snackas på vindsurfsidan av läjet.
PSS: Jag har inget emot närgångna vindsurfare som jag känner och litar på. Samma gäller kitare.
-
Nic
Jag har lagt av med vindsurfing, använder mina linor på dig istället (som du vet).
Guy -
@willyskipper 490325 wrote:
Ja, fast kom ihåg att om man är på väg ut för babord så har man rätt om man går efter reglerna men smäller det så gäller väl vanliga väjningsreglerna som gäller? Dvs juridiskt är man skyldig till incidenten. Eller ? Någon juridiskt kunnig kanske kan svara på detta?
Johan
Fast vi kan väl enas om att direkt juridiken inte är anpassad till vind- och kitesurfares behov? Framförallt inte om vi pratar om ställen med mindre eller större brytande vågor?
Att hålla hårt de juridiskt etablerade reglerna menar jag är då inte bästa möjliga sätt att undvika olycker och strul. Om jag följer juridiken strikt skulle jag ju snabbt “råka” trilla i vattnet när jag märker att det håller på att gå åt h-lvete och så plötsligen har jag rätten på min sida!!
Och om man nu skulle komma till en juridisk process – hur fan skulle den gå till egentligen? Ganska jobbigt med bevisbördan? Allvarligt talat, juridiken kan vara en referens men hjälper oss inte särskilt mycket med att komma tillrätta med problemen.
Adde la en i mina ögon klockren prio-ordning för etablerade väjningsregler tidigare i tråden. Enda problemet som framkommit med den ordning är att kitesurfare kör mot vågorna på båda bogar i cross-on till onshore förhållanden (min erfarenhet är att när vi närmar oss rena side-shore förhållanden faller även kitesurfare in i ordningen). Hur kan vindsurfares och kitesurfares viljor mötas i just detta läge????
Och så klart – då plattvattenförhållanden råder finns det inga vågor att ta sig ut igenenom. Då gäller “vinden i höger öra” som första regel precis som Adde listade i sin priolista! Inga konstigheter egentligen.
Slutligen, inse problemet med att försöka ändra regler, vanor som är etablerade och pratiseras både hemma och utomlands.
Peaze out!
-
adde;490238 wrote:Det är väl sällan så illa att det inte finns ett håll som är mera in än ut? Men om du IGÅR inte kunde skilja på vad som var in och ut i läjet så förstår jag att du får problem.
Det är ofta som båda håll är lika mycket “ut” plus att vågorna går lite olika i södra vs norra delen av Läjet. Dessutom utgår vi från olika platser så det går inte heller att ha som referens. Jag förstår om vindsurf tycker att “ut” alltid är segling för babords halsar (dvs segling norrut) med utgångspunkt från södra sidan.
nic
-
Yann;490235 wrote:Sluta tjata om att vi ska upphäva ut-genom-vågorna-jag-har-företräde-regeln. Det är inte det vi pratar om här utan om NÄR den ska tillämpas. Som det är nu så gäller den tydligen bara för vindsurfare. Dessutom så de allra flesta gånger så går man igenom vågorna för både styrbords och babords halsar på samma vind eftersom det ofta är nästan rak onshore, men inte väjer vindsurfarna för det när jag kryssar styrbord! Igår i Läjet var det sån vind t.ex. Hur ska ni ha det? För ni måste tyvärr välja. Att hävda någon gammal sed är bara löjligt. There’s a new sheriff in town så det är lika bra att ni lär er att samsas nu INNAN det sker en olycka. Nästa år kommer det att vara dubbelt så mycket kajtare. Ska ni fortsätta komma dragandes med era gamla dinosaurie-sedvänjor då också?
Jag önskar jag kunnde ge dig en aloha till………….PUSS!!!!
-
@nic 490173 wrote:
Som Yann skriver, ge oss samma som för vindsurfare så är vi nöjda.
nic
Går man i lä om en annan windsurfare så är det inget problem att falla lite så man har ett par meter och sedan vrida upp runt aktern på den andra seglaren och passera så nära att man nästan kan sträcka ut armen och röra vid bomnocken på mötande seglare.
Antar att det inte är läge för att gå riktigt så tight runt en kitare. Därav min fråga.
Hur mycket påverkar det er att lyfta kiten? När folk markerar genom att lyfta kiten blir det mycket enklare att välja väg, möter man någon med kiten riktigt lågt, och ligger på nära kollisionskurs så ligger det ju närmre till hands att pressa sig över i lovart om det går än att göra en kraftig slör 20 meter ner i vind.
-
Enda anledningen till att ni vill ha den är för att ni ska få fri väg att hoppa på vägen ut och inte för att ni behöver hjälp att komma igenom något bryt. Ni ska inte hoppa ändå när det är så nära att de behövt väja så glöm det. Vad jag vet så växer både kite och vindsurf så det här problemet kommer bara att bli större och större och då är det viktigt att det är solklart vad som gäller!
VSK, om ni överhuvudtaget vill se till några andra än vindsurfarna och prioritera säkerhet så stryker ni det där om att vindsurfare har någon som helst företräde för kajtare. Det kommer att misstolkas och orsaka olyckor. Känner jag för att väja så gör jag det, oavsett om det är en vindsurfare, kajtare, eller vattenskoter. Jag behöver inte det bland reglerna. Isf kan ni ha det i helt skillda dokument bland “vett och etikett”. Finns det bland reglerna så skapar det ett förväntat betéende från vindsurfarna. Speca hårdare NÄR vågregeln gäller. Bara för att det går vågor i Läjet så gäller det inte i hela viken för det. Jag kommer inte att stödja några regler eller förening som sätter skoj före säkerhet. Just nu är det anarki på vattnet så det är bara en tidsfråga innan en olycka händer.
-
@nic 490504 wrote:
Om inte en kite går mot vågorna så surfar de en våg och har förkörsrätt vid båda tillfällena. Vindsurfarna har mest att förlora på att hålla kvar vid maui-seden.
Fast vänta nu, hur menar du egentligen?
På en våg så väjer man ju för de som seglar ut genom vågorna (däremot så skall ju inte någon annan droppa in på vågen).
När det blir så mycket onshore att folk hoppar åt bägge håll tycker jag styrbordsregeln bör gälla. Fast jag brukar se till att välja spot så att man aldrig seglar så dålig vinkel, alternativt vågsurfa istället.
-
@Yann 490688 wrote:
Speca hårdare NÄR vågregeln gäller. Bara för att det går vågor i Läjet så gäller det inte i hela viken för det. Jag kommer inte att stödja några regler eller förening som sätter skoj före säkerhet. Just nu är det anarki på vattnet så det är bara en tidsfråga innan en olycka händer.
Att vågregeln skulle gälla endast delar av viken låter som ett säkert recept för felaktiga tolkningar.
-
Ola_P;490691 wrote:Fast vänta nu, hur menar du egentligen?
På en våg så väjer man ju för de som seglar ut genom vågorna (däremot så skall ju inte någon annan droppa in på vågen).
När det blir så mycket onshore att folk hoppar åt bägge håll tycker jag styrbordsregeln bör gälla. Fast jag brukar se till att välja spot så att man aldrig seglar så dålig vinkel, alternativt vågsurfa istället.
Du har rätt, jag spetsade till det lite för mkt. Jag får nöja mig med att vi har förkörsrätt åt båda bogar väldigt ofta när ws inte har det. Det räcker för feltolkningar.
Att man lämnar någon på vågen ifred hör till vet och etikett och om hur man själv vill bli behandlad.Som jag sa så är vi kitare så vana vid detta att styrbord-babord regeln alltid gällt för oss. Men ws har inte kommit ikapp här känner jag vilket skapar utrymme för feltolkningar om vad som gäller på vattnet.
nic
-
Ola_P;490687 wrote:Går man i lä om en annan windsurfare så är det inget problem att falla lite så man har ett par meter och sedan vrida upp runt aktern på den andra seglaren och passera så nära att man nästan kan sträcka ut armen och röra vid bomnocken på mötande seglare.
Antar att det inte är läge för att gå riktigt så tight runt en kitare. Därav min fråga.
Hur mycket påverkar det er att lyfta kiten? När folk markerar genom att lyfta kiten blir det mycket enklare att välja väg, möter man någon med kiten riktigt lågt, och ligger på nära kollisionskurs så ligger det ju närmre till hands att pressa sig över i lovart om det går än att göra en kraftig slör 20 meter ner i vind.
Att gå tajt om en duktig kajtare är inte något stort problem. Vi kan alltid lyfta kiten (om inte det är väldigt lite vind och vi S:ar kiten för att plana men då är duktigare kitare inte på vattnet som regel).
Av olika anledningar kan vi vilja hålla en låg kite men seglingsmässigt har inga problem att “lyfta på hatten” för andra. 45 grader vill vi dock gärna kunna hålla så vi kanske inte ska satsa på att göra en high-five.
(Nybörjare med kutrygg och ögon stora som tefat vill du inte alls segla i lä om.)nic
-
@nic 490703 wrote:
Du har rätt, jag spetsade till det lite för mkt. Jag får nöja mig med att vi har förkörsrätt åt båda bogar väldigt ofta när ws inte har det.
Det räcker för feltolkningar.
Att man lämnar någon på vågen ifred hör till vet och etikett och om hur man själv vill bli behandlad.Som jag sa så är vi kitare så vana vid detta att styrbord-babord regeln alltid gällt för oss. Men ws har inte kommit ikapp här känner jag vilket skapar utrymme för feltolkningar om vad som gäller på vattnet.
nic
Hur kan ni ha förkörsrätt på bägge bogarna?
-
@Ola_P 490696 wrote:
Att vågregeln skulle gälla endast delar av viken låter som ett säkert recept för felaktiga tolkningar.
Ja det kanske inte heller är så bra så det bästa vore att skita i regeln helt och hållet men det vill ni ju inte heller och som det är nu funkar det ju uppenbarligen inte.
Kan inte ni hissa nån flagga eller nåt på er sida så man vet när styrbord ska väja för babord. Jag skiter egentligen i vilket håll jag väjer åt, bara det är konsekvent, för som det är nu får jag väja åt båda hållen för ni inte kan bestämma er hur ni vill ha det. Eller tror ni att vindsurfare har förkörsrätt för kajtare?
-
@nic 490710 wrote:
Att gå tajt om en duktig kajtare är inte något stort problem. Vi kan alltid lyfta kiten (om inte det är väldigt lite vind och vi S:ar kiten för att plana men då är duktigare kitare inte på vattnet som regel).
Av olika anledningar kan vi vilja hålla en låg kite men seglingsmässigt har inga problem att “lyfta på hatten” för andra. 45 grader vill vi dock gärna kunna hålla så vi kanske inte ska satsa på att göra en high-five.
Ok, det är bara att hålla ut en liten bit och lita på att kitaren lyfter linorna alltså.
@nic 490710 wrote:
(Nybörjare med kutrygg och ögon stora som tefat vill du inte alls segla i lä om.)
nic
Hur hanterar man bäst det då? Pressar sig över trots att man har väjningsplikt? Inte för att jag brukar stöta på dem så ofta då jag lagt ner plattvattenssegling och sällan seglar när det inte är mer än 4.7 vind. Men det är ju bra att veta.
Log in to reply.