Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Väjningsregler i Varberg
-
Haze;491087 wrote:Jag förstår inte varför de som är på väg ut genom en våg har företräde före den som rider en våg. Säger emot allt logiskt. Är du på ett vågspot så är du väl därför att rida vågen eller??? Jag är därför det iaf. Och därför så rider jag vågen och väjer helst inte.
Tanken är att det kan vara svårt att komma ut genom gubbhögt shorebreak, om man inte kommer ut blir det heller ingen vågridning. Därav regeln.
Det som det inte pratats om här är att vindsurfarna egentligen vill behålla denna regel därför att det vill kunna ladda för att hoppa på vågorna som de bara kan göra åt ett håll egentligen. Därför blir det heller ingen konstruktiv debatt här.
Det verkar vara få vindsurfare som verkligen kan rida vågor å alltså njuta av återvägen och då blir hoppen/utvägen desto viktigare. Detta är min (kanske) förenklade tolkning av läget just nu.
nic
-
Nic: Fel fel fel!
Normalt sett paddlar man ut i kanalen till line up. På de ställen där man paddlar ut genom vågorna, t ex ett beach break, har ALLTID den som är på väg ut rätt till väg. Det är alltså inget vindsurfing-hitte-på. Däremot strävar väl de flesta efter att hålla sig undan om någon rider en våg.
Det är helt uppenbart att vindsurfare (och vågsurfare) har sämre manöverförmåga på väg ut genom vågorna.
Välkomna till Torö för en fältstudie…
Såg simultanposten nu.
En liten iakttagelse. Jag ser lika få kajtare som rider vågor.
Några klargöranden ; ) :
Vindsurfare hoppar – kajtare flyger
Vindsurfare kan hoppa både på in OCH utvägen, men det är lättare/roligare på utvägenHaze: Vill du spegelvända vågregeln till att den som är på vågen och rider inåt ska ha rätt till väg eller vill du att styrbordsregeln ska gälla?
-
@nic 491094 wrote:
Tanken är att det kan vara svårt att komma ut genom gubbhögt shorebreak, om man inte kommer ut blir det heller ingen vågridning. Därav regeln.
Det som det inte pratats om här är att vindsurfarna egentligen vill behålla denna regel därför att det vill kunna ladda för att hoppa på vågorna som de bara kan göra åt ett håll egentligen. Därför blir det heller ingen konstruktiv debatt här.
Jag tycker regeln är vettig, och jag seglar i stort sett aldrig för att hoppa. Dock ger jag om jag kan utrymme till dem som rider en våg om jag har möjlighet, att vara i vägen för någon bara för att man råkar ha rätt till väg är fånigt.
Jag skulle i vart fall inte vilja vara tvungen att väja för någon som rider en våg i det här läget:
[IMG]http://farm3.static.flickr.com/2316/2203424425_78fb645f54.jpg?v=0[/IMG]@nic 491094 wrote:
Det verkar vara få vindsurfare som verkligen kan rida vågor å alltså njuta av återvägen och då blir hoppen/utvägen desto viktigare. Detta är min (kanske) förenklade tolkning av läget just nu.
nic
Det måste väl ändå gälla kitare också? Jag tycker det är rätt sällan man ser kitare som verkligen rider vågor.
-
Ola_P;491100 wrote:…
Det måste väl ändå gälla kitare också? Jag tycker det är rätt sällan man ser kitare som verkligen rider vågor.
Detsamma gäller kitare absolut men de flesta kitare kan ta sig ut genom vågorna för båda bogar tidigare vindsurf men får inte samma rätt till väg av vindsurfare när vi kryssar.
Tack för feedbacken båda. Men mitt hoppargumentet fortfarande sant antagligen för att det är roligare åt ena hållet då. För det är väl inte för att det är svårt att ta sig ut som regeln är så bra? För oss i Läjet så gäller regeln lika mycket för båda bogar dels beroende på var man startar, dels för att kite oftast går mot vågorna för bägge bogar, vilket skulle sätta regeln ur spel egentligen men i praktiken funkar det inte så heller. I stället har vi lite vilda västern med några sharpshooting sheriffer på vindsurfingsidan främst 😛
Lösningen kommer nog inte här som sagt men det är nog bra att lyfta frågan _innan_ det händer något.
nic
-
Hej alla!
Fin bild! Ser ut som en riktigt brutal Torö dag…
Om vi hade såna förhållanden i Lejet med masthögt och klockren sideshore från höger regelbundet (SB på vägen ut) så skulle alla våra problem vara lösta!
95 % av alla Ws och kitare skulle sitta på land och de få som vågar (lyckas) ta sig ut skulle ha gott om plats… och reglerna är ju i detta läge solklara.
Personligen skulle jag sälja mina ws/kite prylar och skaffa mig en surfbräda till….Det har ju blitt värre de sista 2 åren här på V-kusten, flera utövare av alla sorter för varje vecka som går. Många har semester och åker hit för lite sol och surf. Nu tänkte jag skriva att det ska bli skönt när alla åker hem för det fungerar bättre vår och höst…
Men så tycker jag egentligen inte! Att surfa med valfritt redskap i vågor är det roligaste som finns och jag tycker att alla som vill ska få chansen att prova på sina färdigheter i vågorna….Jag tycker vidare att de som utbildar/lär ut till polare # måste ta sitt ansvar och mata in väjningsreglerna ordentligt. # Informera om vikten av att visa hänsyn. # Det här är nått vi gör för att det är roligt och inte för att få ut aggressioner och tjafsa om rätt till väg. # Liksom lite mera Aloha!
Jag surfar regular (vänster fot först). Alltså väljer jag att resa till ställen där vinden kommer från höger när man står på stranden och tittar ut. Har nog aldrig vart på ett vågställe där vinden kommer från vänster! Min fråga till er som är gofy! Hur fungerar väjningsreglerna på ställen som WA? Jag misstänker att det är så att den som ska ut har rätt till väg!
Men det måste väll finnas fler halvdanna ställen som våra ute i värden där det finns samma problematik som här?Ha det gott! / J
-
Oåxen: Den som är på vågen har företräde så klart 😉
jonasandersson: Som jag skrev förrut så har jag gått både vindsurfing kurs och är kiteinstruktör. När jag gick vindsurfing kurs så blev jag lärd att styrbords regeln(plus en del andra regler men inte vågregel på väg ut genom vågor) och när vi gick utbildningen så lärde vi oss att styrbords regeln gäller. Båda kurserna gick jag utomlands. Vindsurfingen hos Björn Dunkerbeck och Kite hos IKO. Och när jag lär ut så lär jag ut som jag blivit upplärd att jag skall lära ut. Och naturligtvis lär man ut vett och säger till att man kolla speciella lokala regler på varje ställe.
Nic: Kan hålla med om detta med hoppningen. Framför allt i Läjet och viken. Väldigt få vindsurfare som rider vågor där. Ännu färre vinsurfare 😉
-
@nic 491110 wrote:
Detsamma gäller kitare absolut men de flesta kitare kan ta sig ut genom vågorna för båda bogar tidigare vindsurf men får inte samma rätt till väg av vindsurfare när vi kryssar.
Det är väl ändå så att ni tar mer höjd gentemot vågorna åt ena hållet, vilket då blir det hållet som är utåt. Funkar det inte att ha väjningsplikt på det hållet man tar sämre höjd? Då blir det konsekvent, vilket är viktigt för att göra det lätt att förstå.
@nic 491110 wrote:
Tack för feedbacken båda. Men mitt hoppargumentet fortfarande sant antagligen för att det är roligare åt ena hållet då. För det är väl inte för att det är svårt att ta sig ut som regeln är så bra? För oss i Läjet så gäller regeln lika mycket för båda bogar dels beroende på var man startar, dels för att kite oftast går mot vågorna för bägge bogar, vilket skulle sätta regeln ur spel egentligen men i praktiken funkar det inte så heller. I stället har vi lite vilda västern med några sharpshooting sheriffer på vindsurfingsidan främst 😛
Lösningen kommer nog inte här som sagt men det är nog bra att lyfta frågan _innan_ det händer något.
nic
Rak onshore: styrbordsregeln. På ställen så som lejet/apel där man möter vågorna när man seglar ut från launchen även om det vrider runt åt andra hållet i andra änden av viken, så bör man kunna använda ut genom vågorna regeln, bara man gör det konsekvent. Dvs. så att styrbordsseglaren väjer även i andra änden av viken. Det tycker jag verkar vara den mest logiska lösningen.
-
Oavsätt regelsystem så kommer _aldrig_ en seglare som rider vågen att juriskt sett ha företräde och kommer alltså alltid hållas som vållande om något händer. Regeln för företräde för styrbords halsar gäller bara om båda ligger för rak kurs och absolut inte om någon gör en manöver som skär den andra seglarens kurs. Man är skyldig att hålla uppsikt innan man gör manövrar.
-
Så då blir det bara brassa på då om det är styrbords halsar hädan efter då? Är alla överens om detta nu då? Skit i vågreglerna 😉
-
@Oåxen 491098 wrote:
Nic: Fel fel fel!
Normalt sett paddlar man ut i kanalen till line up. På de ställen där man paddlar ut genom vågorna, t ex ett beach break, har ALLTID den som är på väg ut rätt till väg. Det är alltså inget vindsurfing-hitte-på. Däremot strävar väl de flesta efter att hålla sig undan om någon rider en våg.Nejnejnej va fel du har, hoppas verkligen inte du surfar själv för isf får du sluta upp med det. Du har ingen RÄTT TILL VÄG när du paddlar ut så tuta inte i folk den här lögnen. Har du legat i vägen för någon så att dom får korrigera sin kurs så paddlar man snällt fram och ber om ursäkt efteråt. Surfaren ska däremot sätta säkerhet i första hand som alltid men det hör till det vanliga förståndet. Det har jag sagt här innan men om du inte tror mig så får du googla runt lite. Detta blir extra tydligt i tävlingar då en paddlare döms till interference om surfaren får korrigera sin kurs. Så det är alltså ett vindsurfing-hittepå att ha förkörsrätt på vägen ut. Va jobbigt det blev nu va!?
LÄS PÅ!
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=46602
http://surfing.about.com/od/surfinstruction/a/surfrules060908.htm
http://www.asudoit.com/kayak_fest/surf_etiquette.html
http://surfing-gooroo.com/main.cgi/Learn%20to%20Surf/Surf%20Rules/ -
@Yann 491206 wrote:
Så det är alltså ett vindsurfing-hittepå att ha förkörsrätt på vägen ut. Va jobbigt det blev nu va!?
Regler som verkar gälla i resten av världen
Vindsurf:
http://www.windsurfwa.com/WA/rules.htmlDetta är vad Professor (of law) Terry Fisher säger om saken i forumet “the law of surfing” (PDF)
I undoubtedly know less about the practice and the culture of surfing
than anyone else in the room. However, I do know a little bit about
windsurfing. Therefore, I am going to speak today about the
relationship between law and windsurfing, in hopes that an
understanding of that relationship will cast some light on the
appropriate way to resolve conflicts among real surfers.
When windsurfers sail in waves, problems arise similar to those that
have been discussed thus far in this forum. However, for two reasons,
the problems associated with wavesailing are more complex than those
associated with surfing. First, wavesailors move faster than surfers and
thus are exposed to greater risk of injury. Second, wavesailors move
fast in two opposite directions; like surfers, they ride the faces of
waves toward the shore, but unlike surfers they also proceed rapidly
away from the shore, typically jumping the waves. As good
wavesailing sites have become more crowded throughout the world,
collisions and injuries have become more frequent. In response,
wavesailors have developed an informal extra-legal code of conduct
similar, but not identical, to the code developed by surfers.When I first began windsurfing, I expected the sport to be governed
by the official “rules of the road” that govern sailing. There are many
such rules, but the two most important are: a boat on port tack must
give way to a boat on starboard tack; and as between two boats on the
same tack, the one to windward must give way to the one to leeward.
Windsurfers are, after all, sailboats. Shouldn’t they abide by the same
norms? It turns out that, when windsurfers sail on flat water, they often
(though not always) do so. When they sail in the waves, however,
neither of the cardinal “rules of the road” are observed. Instead, a
completely different, customary code of conduct applies.
So what are the wavesailing rules? There are four of them:
• Do not sail over the back of a wave on your way toward the
shore. This practice is said to be dangerous for two reasons:
you could land on top of someone riding the face of the
wave, or you could collide head-on with a jumper on his or
her way out. Notice that this primary rule parallels the “do
not-drop-in” rule of surfing.
• Sailors going out have right of way over sailors coming in.
This is the most surprising rule because it is the opposite of
the norm observed by surfers. The usual explanation for this
rule is that sailors coming in have more manoeuvrability than
sailors going out.
• The first sailor to jibe on a wave (i.e., the first sailor to turn
to come back in) has right of way over other potential riders.
• Finally, as between two sailors who take a wave at the same
time, the one closest to the shoulder has right of way.This set of customary norms seems to be widely accepted by
wavesailors throughout the world. For example, Olivier Matt, the 1997
Canadian wavesailing champion, has an article entitled, “Wave Sailing
101,” in which he describes the code in more-or-less the same terms.
The website for Windsurfing in Western Australia contains a very
similar set of “wavesailing rules”.Almost all observers, however, recognise that these rules are not
always obeyed. They are tempered in practice with many exceptions
and limitations – some of which seem eminently sensible, others much
less so. The first of the limitations on the customary rules is the
general principle of courtesy. It is often said that, if the customary
norms give you “right of way” in a particular situation, but insisting
upon your rights under the circumstances would be rude or
inconsiderate, you have an obligation to give way. This principle is
most often invoked when an outgoing sailor (who, as I have indicated, has right of way) meets an incoming sailor who is enjoying a great
ride. It is fairly common in such situations for the outbound sailor to
alter course or even deliberately to fall in order not to block the path of
the incoming sailor. A second, related exception is that women more
often give way to men than vice versa – in part because they are more
likely to apply the courtesy principle. A third exception is that local
sailors sometimes think they have priority over visitors, even when the
four customary norms would indicate they are supposed to defer.
That, in short, is the extra-legal customary code of wave sailing.
Against that backdrop, what is the appropriate role for law? There are
good reasons to think that the answer is: nothing. Formal legal norms
and the associated enforcement apparatus should have no role in the
regulation of wavesailing. Why not? Most obviously, because there
already exists a functioning extra-legal code known to, and generally
observed by, wavesailors. Many sociologists and economists tell us
that informal customary norms of this sort are likely to be better – i.e.,
more economically efficient and more fair – than anything a legislature
or court could come up with. Bottom line: the law has no place here.
Unfortunately, there are two problems with that response. The first is
that not everyone abides by the code. Some people refuse to do so on
principle. For example, in Internet chat rooms where these issues are
debated (believe it or not), some wavesailors openly reject the basic
rule that people going out have right of way. Other people violate the
customary code, not because they are opposed to it in principle, but
because they are impatient or greedy or tired of beginners messing up
the waves. When people refuse or fail to obey the customary code, the
informal sanctions available on the beach are not very effective.Fistfights are a poor, dangerous, and often unfair system for
penalising violators. Other social sanctions highlighted by sociologists
– criticism, ostracism, and so forth – do not seem to be working very
well either.So incomplete observance, related to ineffective enforcement, is the
first reason why the customary code may not be altogether
satisfactory. The second reason is that, in practice, the customary code
is biased. It privileges locals over visitors and it privileges men over
women. It may be possible to defend the first of these biases (although
the argument in its favour is not obvious), but it is hard to imagine a
plausible defence of the second.
Those are the circumstances that create the possibility of legal
intervention. What would legal intervention look like? One possibility
is that a legislature or court could adopt a formal set of rules, backed
by a schedule of penalties, that paid no attention to the customary
code. For example, windsurfers could be declared to be “vessels”,
fully subject to the international anti-collision rules and the associated norms of Admiralty Law. George Greenough told me that Australian
Admiralty Courts actually took this position in a case in which a
windsurfer ran over a swimmer. A case in which two wavesailors
collided could be treated similarly. Thus, for example, the sailor who
was on starboard tack at the time of the accident could collect damages
from the sailor who was on port tack, regardless of who was coming in
and who was going out, or who had greater manoeuvrability. Virtually
all sailors think that such a context-insensitive approach would be
disastrous.…
-
@Yann 491206 wrote:
Nejnejnej va fel du har, hoppas verkligen inte du surfar själv för isf får du sluta upp med det. Du har ingen RÄTT TILL VÄG när du paddlar ut så tuta inte i folk den här lögnen. Har du legat i vägen för någon så att dom får korrigera sin kurs så paddlar man snällt fram och ber om ursäkt efteråt. Surfaren ska däremot sätta säkerhet i första hand som alltid men det hör till det vanliga förståndet. Det har jag sagt här innan men om du inte tror mig så får du googla runt lite. Detta blir extra tydligt i tävlingar då en paddlare döms till interference om surfaren får korrigera sin kurs. Så det är alltså ett vindsurfing-hittepå att ha förkörsrätt på vägen ut. Va jobbigt det blev nu va!?
LÄS PÅ!
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=46602
http://surfing.about.com/od/surfinstruction/a/surfrules060908.htm
http://www.asudoit.com/kayak_fest/surf_etiquette.html
http://surfing-gooroo.com/main.cgi/Learn%20to%20Surf/Surf%20Rules/Lite motstridiga källor, eller hur. De flesta vågsurfing spots av rang har ju en tydlig transportsträcka ut till line up. Därav texterna. Nästa gång ska du kanske kolla upp dina referenser lite nogrannare så att de inte motsäger varandra. : )
Jag var väl ganska tydlig i ett av mina tidigare inlägg, normalt sett paddlar man ut i kanalen och håller då naturligtvis undan från de som rider vågen! Det är likadant I Gislövs Hammar.
På ett vågställe där det bryter lite planlöst här och där beach break á lá Läjet där en naturlig paddelkanal inte är lika uppenbar håller man också undan, men i slutändan förväntas snubben på vågen hålla undan för paddlaren.
Jag håller ALLTID undan för den som RIDER en våg, så långt det bara är möjligt.
Eftersom det blir mer komplicerat att ha olika regler för “point breaks” á lá Gislövs Hammar och “beach breaks” som Läjet har man “alltid” låtit den som går ut få företräde.
Släpp det här nu. Don’t rewrite the book!
PS På nybörjarkurser lär varken kajt- eller vindsurfinginstruktörer ut vågreglerna. Inte så konstigt kanske.
Over and out. Lycka till på västkusten! Det verkar som om det kan behövas.
-
adde;491222 wrote:regler etc
…
Detta var jätteintressant (och värt en aloha till). Följer man alla reglerna till punkt och pricka kommer man att orsaka kaos. “Vändande väjer fast inte om vändande är på en våg” kan ju tex bli spännande när våg verkar vara ett subjektivt begrepp :/
Professorns beskrivning av modifieringarna i vågreglerna när vindsurf gjorde sitt intåg i vågorna är en bra analogi för den ökade komplexiteten i regelverket som skulle krävas för att anpassa allt för kitesurf.
Jag tror vågregeln hör hemma när det är så stort att det ändå är svårt/omöjligt att ta sig ut i rak onshore. Dvs det är tydligt vilken riktning som är “ut” även för kite. Fast det är nog inte förrän det leder till ett uppmärksammat skadestånd som styrbord-babordsregeln har en chans att få gehör i vindsurflägret på andra sidan Läjet.
må det dröja och tills dess, happy surfing.
nic
Log in to reply.