Senaste nytt Forums Val av bom?

  • Val av bom?

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 oktober, 2003 vid 08:15

    Jag vågade mig på ett lite högre hopp för ett tag sedan med resultatet att halva bommen släppte från frontbeslaget vid landningen. Som tur var var jag på väg ut från land och den resterande halvan av bommen var tillräckligt stabil för att jag skulle kunna segla tillbaks.

    Nu innan jag går och köper en ny bom undrar jag om dyrare bommar inte går av lika ofta som billiga? Eller är det bara andra finneser på dem som gör de dyrare?
    Är det någon som har någon speciell bom att rekomendera?

    /Lars

    endy svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • oscar

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 09:29

    Ja man ska akta sig för lågprisprylar. Billiga bommar har billigare aluminium som inte är lika starkt. Dessa bommar duger därför endast till vanlig freeridesegling på tyska insjöar där man 90% av tiden inte planar. Som maskiningenjör kan jag säga att det är stor skillnad på olika sorters aluminium.

    Ett annat exempel, en kompis köpte lågprissegel och har pajat tre st denna säsong. Hade han köpt ett kvalitetssegel från början hade han sparat in pengar istället. Han har även kört av två lågprisbommar vilka tillsammans kostat mer än en bra bom.

    En aluminiumbom som alltid fått bra kritik är t ex Norths progression-comp.

    Köp hellre välskött begagnat än dessa billiga prylar.

    (Reservation: Tro nu inte att GUN är billiga pga sämre kvalitet utan de är billigare pga sitt distributionssystem vilket nog alla som kör på GUN kan intyga.)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 10:49

    Aluminiumkvalitete hänger ofta inte ihop med priset på bommen. Märket avgör priset. Local spirit har T8-aluminium i alla sina bommar, även de billigaste som endast kostar 1000 spänn. Neil Pryde har T6-aluminium i sina X3-bommar och T8 i sina X5. En X5:a är ungefär dubblet så dyr som en Local Spirit Freedom. Köp en L SP slim alu för ca 1300 kr på Surfers Pradadise i Varberg. Svinbra koppling mot mot masten och styv bra aluminium.

    /Pulver

    PS Jag kör på en L Spirit och en Neil Pryde. Båda nya för säsongen DS

  • pederboy

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:03

    Japp, det är viktigt att ha koll på typ av aluminium
    Kolla även in http://www.surfersworkshop.com och deras Tecno limit king boom tillverkad i T8 och ERGAL aluminium.
    Bra pris ca 2000kr om du nu köper den i Sverige, jämfört vad man får betala i klitt….

    /P

  • jeppo_f

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:22

    Jag har en NP X5 wave 155-200 som jag är ganska nöjd med, men den har ett skumt frontbeslag, som jag inte har bestämt mig för om jag gillar eller inte. Det behövs en inte oansenlig mängd våld för att få dit bommen, man klämmer fingrarna, och det känns som man ska göra sönder hela beslaget.
    Eller så är jag en klåpare som inte fattat hur man ska göra.
    I övrigt är jag nöjd med den. Styv, relativt lätt och alldeles lagom längd för 4.4- upp till 6.9-segel. Minus för priset dock.

    /jeppo

  • endy

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:35

    Ang Localspirit: Har själv haft deras bommar och jag gillade dem, nackdelar som jag upplevde var första årets bominfästning där mna kunde överlappa när man spännde så man gjorde sönder fästet, åtgärdat till 2003
    Sedan bleknar färgen väldans fort, men den sämsta tyckte jag var att justerings siffrorna lossnar som solbränd hud efter några månader.
    Jag vet inte hur detta är på de nyare årsmod, annars är den prisvärd och mycket skön.
    Annars kan jag rekommendera North Progression Comp som jag har haft innan jag bytte upp mig till XC50, mycket bra bom, bra låssystem och bominfästning.

  • andreas-t

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:48

    NP’s frontbeslag tycker jag är busenkelt att få på plats. Fast det gäller ju att ha rätt teknik förstås. Jag hade också lite problem i början, innan jag kom underfund med hur man gör. Sätt bara an den kortare delen mot masten och tryck till, så klickar allt på plats. Den längre mjukare delen böjer undan och hamnar sedan precis där den ska vara. Inga fingrar behöver blandas in och hamna ikläm.

    /Andreas

  • jeppo_f

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:54

    Aha!
    Och när man ska plocka av den då? Om man bara vinklar ner bommen längs masten böjs de långa delarna ut på ett ganska obehagligt sätt. Det ser ut som att de ska gå av när som helst! Finns det något lurigt knep där också?

    /jeppo

  • andreas-t

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 12:17

    Ja, nog ser det lite läskigt ut, men flärparna är gjorda för att böjas mycket. Hur man än gör så måste ju masten passera mellan de långa delarna och den korta. Känns det för obehagligt, så får du väl titta bort… wink.gif Jag brukar också bara vinkla ned bommen längs masten. Min bom har iallfall hållit bra. Köpte den -96 eller möjligen -97 och jag har kanske använt den 15-20 ggr/säsong sedan dess.

    /Andreas

  • dr-masse

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:37

    Jag vinklar ner mina NP-bommar järnet när det riggas ned, inga problem hittills (på tre-fyra olika bommar i ungefär lika många år).

    Det enda som är säkert med bommar är att de förr eller senare går sönder, bra att syna prylarna lite då och då. Har kört av både carbon och alu bommar, i samtliga fall har det varit använda bommar och mycket svårt att förutse brottet.

    Så, som med alla delar av en surfutrustning, bra med en översyn ibland och grejor som man kört mycket och länge med kan vara värda att hålla extra koll på. Själv skulle jag vara tveksam till att exempelvis köpa en välanvänd bom med mer än 3-4 säsonger på nacken, då vet man aldrig när det smäller.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 14:36

    Jag kan verkligen rekommendera Arrows carbonbom. Innan jag köpte den har jag avverkat ett antal alu-bommar de sista höll inte ett år. Däribland Nautix,Chinook, North mfl.
    Min Arrows carbonbom är nu inne på sitt andra år och riktigt berest (SA och 3x GC).
    Min bom är 140-190 vilket täcker 3,5-5,8 segel utan problem. Jag har hört att de inte har den storleken kvar vilket stör mig. Är det för att få sälja fler bommar? Bättre med en bra än två dåliga tycker jag.
    /Ola

  • endy

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 08:19

    Just nu är det bra pris på en bom jos surf-unique, samma som local spirit, ser dock bättre ut på justeringen
    http://www.vindsurfing.se

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Val av bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.