Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av bräda

  • hakman

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 16:35

    F2 chillin 109, compstylen eller Tabou Freestyle 110. Jättebra allihop!

  • styret

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 16:36

    första frågan, vilken prisklass är du intreserad av?

  • konstantin

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 17:24

    Det får vara begagnat för någon ny har jag inte råd med, ca 4000 är mitt högsta pris att ge.

  • styret

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 20:19

    det borde vl bli nått runt 03 kanske 04 eller vad säjer ni andra. har inte världens bästa koll på beg-marknaden.

    om man precis ska börja med freestyle så tycker jag det är bra att köpa en hyffsat allaround freestylebräda då man kan tröttna på att bara åka och nöta trick, vilket dom mer extrema skapelserna är gjorda för. då är det skönt att veta att även om man tröttnar på att vrida runt höften i vulcanos så kan man ah roligt med att bränna ikapp polarna på brädan.
    som tur är så är så gott som alla freestylar från den årgången hyffsat allaround och dom extrema freestylemaskinerna kom väl först runt 05 (04ans compstyle var väl iofs den första riktiga extremen på svenska marknaden om jag minns rätt).

    generella tips är väl som vanligt fanatic skate, rrd twin tip och jp freestyle.

  • hakman

    Medlem
    26 mars, 2006 vid 13:39

    F2 compstylen kan man säkert få för runt 4 lappar. Den är väldigt lätt att freestyla på, enligt många. Bra dimensioner på måtten och så. Kolla köp och sälj här på steffo, jag tror att jag såg just en compstyle nyss, och jag tror att den låg runt din prisklass.

    hade

  • konstantin

    Medlem
    26 mars, 2006 vid 17:28

    Tack för de bra tipsen:smile:

  • konstantin

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 12:32

    tjena. undrar faktiskt en sak till, finns det någon av de brädor som ni räknade upp som passar både freestyle och wave. funderar faktiskt på om man inte får mer ut av en sån bräda som funkar till både och?:laugh:

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:49

    Vad väger du och vilka segelstorlekar har du tänkt att köra? Var har du tänkta att segla med brädan någonstans mest?

    Vad är viktigast – freestyle eller våg?

  • konstantin

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 15:03

    Ok.eftersom jag oftast surfar i sjön mjörn utanför göteborg så har jag inte tillgång till några vågor.men ibland reser man ju iväg till något blåsigare ställe där det blåser betydligt mer. men jag vill nog att brädan lämpar sig mest till freestyle. mina segelstorlekar är från 5,4- 6,4. min vikt är 60kg. :laugh:

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 15:22

    Hmm, du är ju rätt lätt. En 100-liters freestyle kommer att funka bra på den där sjön, tror jag. Redan i 5-6 sekundmeter kan du plana, kommer att funka kalas i lättvind med 6.4 för dig. Faktiskt kan du krypa ner under 100 liter utan att tappa alltför mycket prestanda i lättvind, med din vikt. Fast då är utbudet klart mindre…

    Den kommer däremot att bli stor för dig i vågor. Men så länge det inte blåser asmycket med 5.4 så är det ganska lugnt ändå.

    Jag skulle nog gå vidare på rekommendationerna du fått – en hyggligt ny freestyle runt 100 liter. Du kan även kika på freestylewave-brädor, men då är de lite sämre på freestyle men bättre i vågor. Fast på sjön så kommer freestyle att vara bäst.

    Faktiskt fanns det bland lite äldre (två-tre år gamla) freestyle-brädor några som var klart bra i vågor, bland annat Mistral Twister 8den lilla) och Joker 101. Även Fanatic Skate 100 funkade fint i vågor, liksom RRD TT 105 (de som var röd/vita).

    För 4000:- borde du kunna hitta en rätt fin planka, tycker jag.

    Lycka till!

  • konstantin

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 16:41

    tack för tipsen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.