Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Val av bräda???
-
Val av bräda???
Publicerad av thorn på 29 oktober, 2007 vid 18:14Tjäna hoppas att jag kan få lite hjälp här.
Jag tänkte köpa ny bräda och vet inte riktigt vad jag ska ha. jag väger 65kg och vill ha en lättåkt bräda som är lätt att höjda med, har ni några förslag och gärna personliga erfarenheter av detta. Tacksam för hjälp.
//Thörnlars_m svarade 17 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Cabrinha 07 Custom eller 08 (133, 39) Custom is the shit! Jag är nybörjare själv och lärde mig sjukt mycket på den brädan redan. Den är bred, lätt och har mycket pop…jag har testat några andra men tycker att 07 custom e sjukt bra, och lätt att höjda med! + världens festaste design 😀
-
Du väger inte så mkt, en bräda mellan 128 o 132 är nog lagom. Brädorna går just nu mot större o större. Som nybörjare har man inte så stor koll på vad det är för skillnad mellan olika brädor, så kanske köpa en begagnad twintip i den längden till och börja med för att sen känna sig fram vad man gillar mest.
Annars har i princip alla märken har modeller som är lite billigare och lite snällare, speciellt i choppigt vatten. T.ex: Haze
-
Jag har en beggad Xelerator som bara har några månader på nacken. Konkav botten och rediga fenor gör att den går upwind som en båt. Klicka på länken nedan och dra ett pm om du är intresserad av den.
-
Har en Nobile Shinn Pro 131×39.5 till salu. Har nog aldrig kört en annan bräda som är så lätt att ta höjd med.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15725&sort=1&cat=10&page=1 -
Krillan82;425284 wrote:Ta en 2m råspont med 4″ spik. =)
Har provat råspont men jag tycker att den har lite dålig flex och är svår att ta höjd med!
-
Tips:
Bra höjdegenskaper: Längre, tunnare/vassa kanter, konkav, större fenor…
Lättare vindar: bredden viktigare än längden för att plana och ha skoj….
Choppiga vågor/kontroll: mycket och progressiv flex ut mot akter/för (twintip)
Freestyle/öva nya trick: Lite extra yta för att få en mer förlåtande bräda…
Vågridning/Lättvind: Vågbräda (strapped eller unstrapped)!!!!!! Directional, quad-fin med rel. mycket rockerkurva, swallowtail, mer volym (ev konkav/dubbelkonkav som slutar med svagt V i tailen)…
All-Round för 70-80 kg: Twintip på ca 130×40 cm som är styv på mitten men progressiv flex, tunna men inte alltför vassa kanter (för nybörjaren) OCH stroppar med pads som passar JUST DINA fötter!Lycka till med brädköpet:-)
-
@Thörn 425281 wrote:
Tjäna hoppas att jag kan få lite hjälp här.
Jag tänkte köpa ny bräda och vet inte riktigt vad jag ska ha. jag väger 65kg och vill ha en lättåkt bräda som är lätt att höjda med, har ni några förslag och gärna personliga erfarenheter av detta. Tacksam för hjälp.
//ThörnJag väger 65 och kör Liquidforce element 134*42.
Skulle inte vilja ha mindre bräda än det.
Elementen är grymt skön, har ett mjukt men stabilt skär, och är inte “stompig” i chopp, även om man kör riktigt fort.
Helt nöjd med den med andra ord. -
@above_the_law 425368 wrote:
Tips:
All-Round för 70-80 kg: Twintip på ca 130×40 cm som är styv på mitten menJag måste säga det igen.. Om jag hade vägt 80 kilo hade jag kört på ca. 140 *42 bräda. 130*40 borde vara för litet, jag tycker 130 är på gränsen för mig, och jag väger som sagt 65.
-
Väger 80 och är 186 lång! Jag körde på en Underground 128 x 38 tidigare, hur skön som helst. Bytte i år till en Cabrinha 07 Custom 133 x 39, planar lite tidigare, lättare att kontrollera landningarna och som tidigare sa, trenden går mot större brädor!
-
-
Ja, jag väger 80kg och är 184 cm lång, skulle inte välja en större bräda än 132cm. Jo, om jag skulle köra med bindningar skulle jag välja en större bräda.
Elementen är ju en hardcore wakestyle bräda med fett pop. inte speciellt allround alls. -
above_the_law;425368 wrote:Tips:
Bra höjdegenskaper: Längre, tunnare/vassa kanter, konkav, större fenor…Passar på att döda en myt, större fenor ger inte bättre höjdtagning om man tror på brädtillverkarna själva. Jag kör på 3cm fenor å känner ingen skillnad på höjdtagningen.
Hur som helst: LF ELement är rejält tung. Säkert bra i vissa sammanhang (läs wake) men varken allround eller trevligt som förstabräda.
Ingen har nämnt Nobile 666. Många i din sits kör den. Den är lätt, planar tidigt, välgjord och köper du inte för lång så är bredden lagom för att få bra kantgrepp i svängar toeside med. Stropparna man får med e ovanligt ok (om man inte vill satsa på ultimata LF Luxury kit). Dessutom inte den dyraste brädan.
Lutar åt att jag själv beställer en sådan. Ska bara testa runt lite till…
nic
-
Ja, Nobile 666 är riktigt fin. Själv tycker jag att höjdtagningsförmågan är bättre på Nobile Shinnen och att den planar tidigare än 666:an. Däremot så har 666:an bättre pop och lite mer lekfull. Shinn mer allround, 666:a mer plattvatten enligt mig men båda brädor är gudomliga tycker jag.
Logga in för att svara.