Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Val av bräda???
-
Val av bräda???
Publicerad av thorn på 29 oktober, 2007 vid 18:14Tjäna hoppas att jag kan få lite hjälp här.
Jag tänkte köpa ny bräda och vet inte riktigt vad jag ska ha. jag väger 65kg och vill ha en lättåkt bräda som är lätt att höjda med, har ni några förslag och gärna personliga erfarenheter av detta. Tacksam för hjälp.
//Thörnlars_m svarade 17 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Cabrinha 07 Custom eller 08 (133, 39) Custom is the shit! Jag är nybörjare själv och lärde mig sjukt mycket på den brädan redan. Den är bred, lätt och har mycket pop…jag har testat några andra men tycker att 07 custom e sjukt bra, och lätt att höjda med! + världens festaste design 😀
-
Du väger inte så mkt, en bräda mellan 128 o 132 är nog lagom. Brädorna går just nu mot större o större. Som nybörjare har man inte så stor koll på vad det är för skillnad mellan olika brädor, så kanske köpa en begagnad twintip i den längden till och börja med för att sen känna sig fram vad man gillar mest.
Annars har i princip alla märken har modeller som är lite billigare och lite snällare, speciellt i choppigt vatten. T.ex: Haze
-
Jag har en beggad Xelerator som bara har några månader på nacken. Konkav botten och rediga fenor gör att den går upwind som en båt. Klicka på länken nedan och dra ett pm om du är intresserad av den.
-
Har en Nobile Shinn Pro 131×39.5 till salu. Har nog aldrig kört en annan bräda som är så lätt att ta höjd med.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15725&sort=1&cat=10&page=1 -
Krillan82;425284 wrote:Ta en 2m råspont med 4″ spik. =)
Har provat råspont men jag tycker att den har lite dålig flex och är svår att ta höjd med!
-
Tips:
Bra höjdegenskaper: Längre, tunnare/vassa kanter, konkav, större fenor…
Lättare vindar: bredden viktigare än längden för att plana och ha skoj….
Choppiga vågor/kontroll: mycket och progressiv flex ut mot akter/för (twintip)