Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av bräda???

• tom-tom

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 13:56

Well mycket åsikter för stora brädor. Jag körde 132*42 förra året (Nobile 666), skön men stor och rätt hård. Värdelös i vågor, lättplanad – ja, höjtagning – ja, sjukt pop – ja, men svårare att landa, carva och köra fort.

Jag har precis köpt en 08 666’a 129*39. Det är perfekt storlek för mig och är mer flexig i tipparna i år för bättre kontroll. Jag väger 87kg/189cm.

Generellt är stort och lite rocker bra om man vill ha tidig planing och enkel höjdtagning. Man klarar sig kanske med en kite och kan köra trygt i skiftande förhållanden. När man kör med mer fart och power är en mindre bräda skönare ger väldigt mycket mer. Att snacka om 140*42 som annat än ren lättvindsbräda är fel enligt mig.

Thörn – medium rocker, inte för mjuk och 132-134 & 39-42 skulle jag säga om du har lite skills. Nu väger du bara 65 så jag skulle rekomendera de mindre måtten.

Ang Shinn’en – det är en mjukare bräda, mer förlåtande, allround eller cruise-betonad. Det är en kompromissbräda som är skön att glida runt på och fungerar i många förhållanden. Den har mer rocker och mjukare flex än 666’an och planar aningen senare och tar lite mindre höjd.

• sourra

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 19:12

@gh0st 425465 wrote:

Ja, Nobile 666 är riktigt fin. Själv tycker jag att höjdtagningsförmågan är bättre på Nobile Shinnen och att den planar tidigare än 666:an.

@Tom Tom 425474 wrote:

Den har mer rocker och mjukare flex än 666’an och planar aningen senare och tar lite mindre höjd.

Ojojoj, hur ska denna meningsskiljaktighet sluta…?

• johanw

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 19:17

kör LF recoil.. testat både de ena och de andra.. och recoilen e jag helt klart mest nöjd me.. perfekt bräda planar tidigt och grym pop.. perfekt allround bräda!! kolla in http://www.liquidforcekites.se

• lars_m

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 19:33

@JohanW 425551 wrote:

kör LF recoil.. testat både de ena och de andra.. och recoilen e jag helt klart mest nöjd me.. perfekt bräda planar tidigt och grym pop.. perfekt allround bräda!! kolla in http://www.liquidforcekites.se

Ja, och dansken Anders Borg (magic wave) är co-designar på denna – Johan jag får testa din Recoil på playa del Pung 🙂

• johanw

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 19:39

@Lars_M 425557 wrote:

Ja, och dansken Anders Borg (magic wave) är co-designar på denna – Johan jag får testa din Recoil på playa del Pung 🙂

klart du får bara komma o testa!!

• gh0st

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 20:04

@sourra 425548 wrote:

Ojojoj, hur ska denna meningsskiljaktighet sluta…?

Kan bero på de faktiska omständigheterna som rådde under testen samt teknik osv =) Ja, sen att jag kör Shinnen själv gör ju att jag har mer erfarenhet av den jämfört med 666:an.

• skanepaul

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 20:34

hahahaha alla vill sälja grejer!

Jag tycker själv denna är ett mycket klokt val utan att vara inblandad.

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53995

• gh0st

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 20:42

Har inte kört knivens bräda men känt lite på den på stranden. Verkar riktigt fin.

• thorn

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 21:35

Man tackar för alla fina svar, nu vet man ju precis vad man ska ha.:wink:
    Vi ses kanske i varberg till helgen så kan man kanske testa några av alla dessa brädor också.
    //Thörn

• lars_m

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 21:39

LOL 😉

Om det tröstar lite är båda Nobile Shinn och 666 och Liquid Force Recoil alla brädar som bara har fått bra kritik, och som alla jag har hört om i Danmark och Sverige är riktigt nöjda med.

Så pröva och köb det du gillar mest, det är ett val mellan bra och bra 🙂

• skotten

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 21:55

@Thörn 425600 wrote:

Man tackar för alla fina svar, nu vet man ju precis vad man ska ha.:wink:
    Vi ses kanske i varberg till helgen så kan man kanske testa några av alla dessa brädor också.
    //Thörn

I will bring up one of the knifes boards for ya to test… also I will get a hold of Jens at Nobile Sweden and see if I can get a board down for ya to test.

• psychonauten

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 22:02

@nic 425464 wrote:

Hur som helst: LF ELement är rejält tung. Säkert bra i vissa sammanhang (läs wake) men varken allround eller trevligt som förstabräda.

Nähädu, det där vet jag inte alls om jag kan sätta min vänstra stortå på.
    Visst lite tyngre, men att det skulle vara otrevligt att ha på sin förstabräda, eller om man håller på med annat än freestyle går jag inte med på. Hur brädan uppför sig i vattnet är för mig viktiare än vad som står på vågen hemma i vardagsrummet. Man kan faktiskt gå å skita innan man ger sig ut på vattnet man vill vinna ett par 300 gram. 🙂

• lars_m

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 22:21

@psychonauten 425613 wrote:

Man kan faktiskt gå å skita innan man ger sig ut på vattnet man vill vinna ett par 300 gram. 🙂

Närmare ett kilo… funkar bra

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av bräda???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.