Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av bräda och våtdräkt

• Val av bräda och våtdräkt

Publicerad av j0naz på 31 januari, 2008 vid 19:31

Tjena
    Jag är ny i denna sport och är i färd att köpa utrustning.
    Har redan en 12:a bow och en shorty våtdräkt.

HAr dessvärre inte råd med att köpa grejor till nomalpris så jag har ringt runt lite och frågat vad de har att erbjuda.

Har då fått två bra erbjudanden som jag har beslutsångest att välja mellan.

Bräda:
    Spleene Session 141
    14143
    eller
    Underground FLX32 (07) 132×39

Våtdräkt:
    Mystic Flame SL
    Prolimit Våtdräkt Assault 5/3

Jag har testat kite en gång på snö, plus tränat styra på land.
    Men har åkt mycket snowboard och lite wakeboard. Brukar dessutom ha lätt att lära mig.
    Är däremot inte så mycket för att hoppa, utan är mer carvkillen (när jag åker snowboard).

Allternativen är väl typ att välja spleene och sedan köpa en mindre till bräda eller att köpa underground och senare köpa en lättvindsbräda?
    Undrar även vilken av våtdräkterna som jag bör välja?
    Eller bör jag vänta över huvud taget med att köpa tills jag vet om jag fassnar för kite…

TAck på förhand!
    /Jonas

pjoter svarade 17 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • eddie

Medlem
    31 januari, 2008 vid 20:18

Måste finnas mycket mer att välja på på beg-marknaden?
    141cm låter långt… En bra regel är att det finns inga nybörjarbrädor.

• nic

Medlem
    31 januari, 2008 vid 20:27

Glöm nybörjarbräda, som eddie skrev, man blir snabbt varm i kläderna.
    Personligen hade föredragit storleken på undergroundbrädan.

nic

• sourra

Medlem
    31 januari, 2008 vid 20:53

Jag har exakt en sån Undergroundbräda och jag tycker den är riktigt fin. Stabil och lätt att ta höjd med. Vad det gäller våtdräkten har Assaulten en slags fleecebeläggning som gör att man håller värmen sjukt bra. Jag har en Rip Curl 4/3 med den beläggningen och jag var ute och körde i Varberg senast förra helgen och höll värmen riktigt bra.

• j0naz

Medlem
    31 januari, 2008 vid 21:21

Session brädan tror jag ska va bra även fast den är lite större. Åsså är väl tanken att den ska bli lite lättare att lära sig på, planar lättare och lättare att ta höjd.

Men russkigt svårt val då jag aldrig åkt på vatten än.

Tycker inte de finns så mycket lockande på begangnat marknaden vad gäller brädor och våtdräkter. Kanske är det för att vattensäsongen int ekommit igång än?
    Drakar kan man däremot göra riktiga klipp på.

Funderar vidare…men tar gärna emot fler synpunkter…

/Jonas

• tim-eriksson

Medlem
    31 januari, 2008 vid 21:56
    J0naz;441965 wrote:
    Session brädan tror jag ska va bra även fast den är lite större. Åsså är väl tanken att den ska bli lite lättare att lära sig på, planar lättare och lättare att ta höjd.

Men russkigt svårt val då jag aldrig åkt på vatten än.

Tycker inte de finns så mycket lockande på begangnat marknaden vad gäller brädor och våtdräkter. Kanske är det för att vattensäsongen int ekommit igång än?
    Drakar kan man däremot göra riktiga klipp på.

Funderar vidare…men tar gärna emot fler synpunkter…

/Jonas

Jag skulle köpt en ny våtdräkt… Slits alltid och gött med en fräsch. Köpte min pro limit cz 2 5/3 mm för 1800 kr från ohana. Känns riktigt bra !

• pjoter

Medlem
    1 februari, 2008 vid 03:02

våtdräkt måste du nästan testa så den sitter bra. den ska sitta lagom tajt å va lagom längd. sånt skiljer lite mellan olika märken å så.

Jag har en sessionbräda och är sjukt nöjd med den. Dock är det en lättvindsbräda som funkar att köra i ganska hårda vindar också men den blir ju pga sin storlek rätt seg att köra då. Jag har aldrig varit i gävle så jag vet inte hur vindarna och vattnet ser ut där men sessionen gör sig bäst på plattvatten eller iaf ganska rena dyningar. Förutom att den är lite stötig i mkt chop har jag inte ont av storleken, sätter samma trick med den som med min 122 bräda. Det läskiga är att när man landar hårt så sjunker den inte ner nåt i vattnet för mina 75kg så knäna får endel stryk, men det är nog ett tag tills du är där och får det problemet. =)

Så enkelt uppstält så är fördelarna med sessionen att den är sjukt lätt att lära sig köra och ta höjd med, vilket är bra i början. Du kommer igång i lite lägra vindar då det känns lite säkrare att köra. Du kommer ha en grymt bra lättvindsbräda när/om du skaffar en mindre bräda.

nackdelar: du kommer ha en bräda som tar lite mer plats, den är stötig i chop och den går inte att hålla i så jättehårda vindar.

Tycker du ska fundera över vad du vill ha brädan till och hur snart du har budget till en till. Vill du ha en bräda som du snabbt lär dig köra och ta höjd med och sen räknar med att köpa en till så hade jag satsat på sessionen direkt. Tror du inte att du ska lägga ut några mer pengar på sporten och bara vill ge dig ut dom dagarna det verkligen blåser hade jag tagit undergrounden (vilken jag iofs inte kört men hört en del gott om). Vad du också bör tänka på är att en session ersätter en lättvindskite i register. Så med din 12a och en session kommer du kunna köra samtidigt som killarna med 14-15m2 drakar å vanliga brädor.

När jag började hade jag gått på undergrounden eftersom min budget inte tillät två brädor men nu hade jag hlet klart gått på sessionen å sen en sjysst bräda i 130 storlek.

• milkman

Medlem
    1 februari, 2008 vid 05:20

Jag tycker det är helt överskattat med en lättvinds twintip. Du vinner en halv m/s – i låga vindar funkar det lika bra som en bra bräda – i lite högre vindar önskar man man hade en annan bräda. Och i riktig vind suger det.
    En skimboard eller surfbräda som lättvindsalternativ kan jag förstå. Köp en 130-134, rätt ny TT.
    Det är egentligen inte så noga vilken bräda du har i början så denna borde funkar (om än lite kort) http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16434/cat/10/date/1201451897
    Eller denna:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16307/cat/10

• hbgkitare

Medlem
    1 februari, 2008 vid 08:39

Är grymt nöjd med min Prolimit Assult 5/3 som håller mig varm hela året runt. När det gäller bräda kan jag bara hålla med att köp ingen lättvindsbräda, köp en bräda som är nåt mellan 128 – 132, inte svårare att lära sig på än på en bräda som är längre.
    Idag behöver man inte köpa nåt som heter ”för nybörjar”, allt är relativt bra från -06 sen är resten en smaksak beroende på stil.

• psychonauten

Medlem
    1 februari, 2008 vid 09:18

Köp assaulten, skönare dräkt hittar du inte 🙂

• sourra

Medlem
    1 februari, 2008 vid 11:17

Kolla in storleksguiden på deras hemsida så kan du hitta exakt vilken storlek du skall ha. Prova är överskattat.

• tom-tom

Medlem
    1 februari, 2008 vid 11:32

Jag skulle säga som Milkman, jag körde Session141 vilket är en bra bräda att lära sig på men bytte sen till en Nobile666 132*41 som är en rak (lite rocker) freestylebräda. Det var verkligen marginell skillnad i lättvinden om jag skulle beskriva det 10% bättre lättvind men 666’an var 90% bättre på allt annat.

Köp inte för liten, självklart beroende på vad du väger men kanske runt 132-134 och med ordentlig bredd, alltså 40-42. Med det sagt är Sessionen en mycket bra bräda att lära sig på och fin om du vill fortsätta med lättvindssurfet.

• pjoter

Medlem
    1 februari, 2008 vid 13:50

håller inte med jens (milkman) ett dugg. jupp en skim eller surfbräda funkar ok i lättvind, hade (har) själv en grym woodie som på bara 128*41cm faktiskt spöar sessionen i lättvind MEN den är svårkörd som tusan å att landa hopp eller kiteloops med den är grymt hardcore. den är också helt omöjlig att köra så fort det blir lite chopp. så visst funkar skim eller woodie som lättvind men en session är så mycket roligare. Sen är det väl dags för lite gamla hederliga personangrepp på steffo igen så jag får väl påpeka att herr jens inte har särskilt många timmar på vattnet och faktiskt inte har kört mkt med nån bräda eller kite (och en anledning till just detta är ju att han bor på baksidan av landet men ändå vägrar använda lättvindsgrejor). vassego jens, hugg tillbaks. =)

• j0naz

Medlem
    1 februari, 2008 vid 22:34

zorry att jag inte är så aktiv i min egen tråd.
    Men Puh, vilken jäkla dag.
    Först till stockholm och skolan sedan hem till gävle och direkt till jobbet. Har ju skaffat mig så dyra intressen att jag blivit tvungen att ta extra jobb som personlig assistent =)

Som de känns nu vet jag varken ut eller in. Skulle nog bli nöjd med båda allternativen.
    Men jag måste nog fundera nån dag. Känns som att det är så jämt skägg både vad gäller pris och prestanda (om än till lite olika inriktning).
    Kanske dyker de upp något klipp på begangnat marknaden. I annat fall får jag hoppas att de grejor jag väljer är kvar när jag bestämt mig.

Så tillvida inte någon av Jens eller Kaj vill bräcka den andra genom att gå ner i pris och ge mig något jag inte kan tacka nej till. Det skulle ju kännas ganska skönt att knäcka den andre, hehe =)

Näe nu ska jag sova, skittrött..

hörs

• tim-eriksson

Medlem
    1 februari, 2008 vid 22:58
    J0naz;442204 wrote:
    zorry att jag inte är så aktiv i min egen tråd.
    Men Puh, vilken jäkla dag.
    Först till stockholm och skolan sedan hem till gävle och direkt till jobbet. Har ju skaffat mig så dyra intressen att jag blivit tvungen att ta extra jobb som personlig assistent =)

Som de känns nu vet jag varken ut eller in. Skulle nog bli nöjd med båda allternativen.
    Men jag måste nog fundera nån dag. Känns som att det är så jämt skägg både vad gäller pris och prestanda (om än till lite olika inriktning).
    Kanske dyker de upp något klipp på begangnat marknaden. I annat fall får jag hoppas att de grejor jag väljer är kvar när jag bestämt mig.

Så tillvida inte någon av Jens eller Kaj vill bräcka den andra genom att gå ner i pris och ge mig något jag inte kan tacka nej till. Det skulle ju kännas ganska skönt att knäcka den andre, hehe =)

Näe nu ska jag sova, skittrött..

hörs

Jag är inte någon drak flygare… Men vindsurfare.

Köp saker att växa i på en gång ! Helt värdelöst att köpa en 140 liters planka att lära sig vindsurfa på då man tröttnar på den efter 2 veckor.

Köp bra saker oavsett ! Köpa våtdräkt fungerar bra att göra på nätet om du kollar storlek noga, gjorde jag. Ohana killen (vad nu han heter) gav mig ett grymt bra erbjudande, fick dräkten på bussgods och om den inte passade mig så skickade jag bara tillbaka den, kostade 40 kr eller så att skicka tillbaka 🙂

• fesen

Medlem
    3 februari, 2008 vid 00:20

Kör personligen med Underground 132’a….har testat ett antal andra. Men jag måse säga att jag är vansinnigt nöjd med den. (Dessutom den brädan jag började på) Byggkvalitén på UG’s brädor är enormt bra. Jag har inte hört om någon här i landet som knäckt en UG-bräda. Dock är dom ofta lite dyrare.

När det gäller våtdräkt så kör jag dessutom med en ProLimit Assault C1 (?). En 5/3 dräkt som jag är vansinnigt nöjd med. Håller jag mig på brädan så är jag nästintill snustorr när jag kommer upp. (Dock fyller jag ju ut min dräkt ganska bra med min blekfeta lekamen). Har provat en hel del dräkter genom åren och har aldrig varit mer nöjd med en våtdräkt. Har dock inte testat varken Mystic eller t.ex. RipCurls finare dräkter…för jag råkade testa ProLimit först och blev supernöjd. Ett tips jag har är dock att undvika dräkter med dragkjedjor eller liknande vid armar och ben om man verkligen inte måste ha det för att komma i och ur.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av bräda och våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.