Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Val av förstaskärm.
-
Val av förstaskärm.
Publicerad av anonym-anvandare på 29 december, 2002 vid 10:35Hej!
Jag kom precis tillbaka till Sverige från Australien där jag tog en kitesurfinglektion. Det gick rätt bra (tyckte jag iallafall) och jag fick hyfsat kläm på bodydragging och vatten-relaunch innan vinden dog ut (Körde med 4m2 kite).Nu funderar jag på att börja ”på allvar” och köpa en kite.
På kursen sa de att en 12m2 kite är en bra allround-kite, funkar det tror ni? Jag väger ca 85kg (efter julmaten) och kommer att köra på Haga Park på Öland.
Jag har läst lite på nätet om foil-kites och inflatables, och foil-varianten tilltalar mig nog mest, iallafall rent teoretiskt. De verkar vara lätta att ha att göra med och har stort vindområde (rätta mig gärna…)
Har kollat lite på Flysurfer Warrior. Kan det vara något att börja med en 12m2 sådan?
Jag har redan en wakeboard som jag tänkte försöka använda för att slippa köpa en ny bräda också.OM jag nu köper en såpass stor skärm, kommer jag att kunna träna med den på land? eller måste man ha en mindre skärm för ”land-träning”? Den där 4m2 skärmen jag körde med på kursen släpade mig rätt duktigt när jag fick den i powerzonen.
Tack för tips och förslag.
Hoppas det blir sommar snart!!!
\Henrik
anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
Hej Henrik!
Ärligt talat vet jag inte vad som är bästa draken, foil eller infl. men på infl. är en 12:a ett utmärkt val, då den kan bli en utmärkt mellan drake efter ett tag. Dock bör du fundera på detta med Wakebrädan är mycket svårare att lära sig på och en kite wakebräda är inte riktigt som en vanlig.//Mvh Bengt http://www.skid.nu ring gärna vi har utmärkta paket lösningar till bra priser 070-941 47 91, tex. ett nybörjar paket på 9995 med TT bräda+drake, dock är j allt mtrl. ute på hemsidan än!!!!!!!!! -
komplettering//Bengt http://www.skid.nu
THE SOURCE
This is a kite for beginners only. On the market, this kite will be sold only in the “SOURCE PACK”. Aspect ratio 2.5: back to the past , it is the aspect ratio I had when I learned kitesurf. It is a Basic two lines kite: lot of instantaneous power, incredible relaunching and strong construction.For example, the Source in 12 m² is a power machine, in 7 knots of wind with 40 m lines a beginner will stand up and have a ride.
Some sizes will be available in October.
Sizes: 4 m² ; 6 m² ; 9 m² ; 12 m². -
Valet mellan foil el inf. kan jag inte råda dig till. Själv kör jag på inf. och tycker det funkar bra. 12 kvm är en bra storlek att börja på. Du skall dock satsa på 4-linors. Du kan mycket väl använda din wake, jag tycker det är helt onödigt att köpa en Twin tip runt 180 cm, visst lite lättare men så fort du kommit igång så är den brädan inte aktuell längre. Bara för att en bräda är kortare innebär det inte att det är svårare (tvärtom när det brallar på). Har haft elever som haft svårt att komma igång med min nybörjar pråm (2m) som istället provat min TT på 145 cm och kört iväg direkt.
Lycka till
H -
Hej igen!
Tack för svaren!
Jag ger nog min wakeboard en chans, och är det helt omöjligt så får jag väl köpa en ”riktig” kite-bräda eller nåt.Det där med foils kontra inflatables verkar vara något som ingen vill råda om. Verkar vara olika läger som gärna håller på sitt…
Kan man någonstans hitta en hyfsat objektiv sammanfattning av skillnaderna mellan moderna foils och inflatables?
Hur stor skillnad är det på nybörjar-skärmar och intermediate-skärmar? Kan man utvecklas ordentligt i en nybörjarskärm? eller blir den passé fort? Utsätter man sig själv för fara om man köper en intermadiate-skärm när man är grön?
Jag gick en skärmflygarkurs för ett par år sedan, och då testade jag en skärm som var snäppet bättre än ”skolskärmarna” och prestandaskillnaden var som natt och dag! Är det liknande inom kitesurfing?
Oj vad frågor det blev. hoppas någon orkar svara…
Mvh
//Henrik
-
du kan ringa 046-335890 el 0707502772 så skall jag svara så gott jag kan
-
Hej!
Egentligen spelar det inte så stor roll om du väljer en modern LEI (dvs uppblåsbar) kite eller en modern foil. Det finns en uppsjö med bra LEI’s och foils på marknaden, dock rekomenderar jag inte något äldre än en -02’a. Det hände mycket från -01 till -02… iofs skulle jag nog köpt en splirrans -03’a om jag började idag, iaf om jag bestämt mig för att satsa på kitesurfing.
Så vad skulle jag köpa då?
Tja, vad det gäller LEI hade jag satsar på en Naish Aero 2 12’a, den verkar bli kanon. Tror inte man växer ur den i första taget… Vill du köra Foil hade jag nog valt en Flysurfer Warrior 9,3 eller möjligtvis en 12,5’a (lite stor att börja med dock).
Det finns naturligtvis en hög med andra märken på LEI-sidan som också är grymma (Flexifoil, North, Wipika, Slingshot osv..). På Foil-sidan tycker iaf jag att det är Flysurfer som verkar vettigast, funkar bra både på vatten och på land.
Kan ju tillägga att jag som tidigare inlägg är något partisk (försöker dock att inte vara det) eftersom jag kränger Naish och Flysurfer. Kolla på http://www.kajtech.nu om du vill ha mer info.
/Kaj
-
Vi är alla olika, jag håller med dig, men en del som är lite tyngre vill ha lite större brädor att lära sig på och sen behålla dem som lättvindsbrädor, för att slippa gå upp så mycket i drak storlek, sen angående 2 ellr 4 linors även där är smaken olika framför allt i wake stil, men det är som att jmfr. Äpple och Apelsiner//Mvh Bengt http://www.skid.nu
-
Själv drog jag i gång min ”karriär” på en begagnad RRD assy, men ett år senare har jag fortfarande inte släpp taget om den helt o hållet, ligger det på en 3-5 M/s plockar jag fram den direkt.
jag väger 80+ (inkluderat jul mat) och flyger en 14m2 LEI.
kollla runt så mycker du orkar på leverantörernas hem sidor, tex sidorna från killarna som svara här innan mig(själv hittade jag min utrustning hos surfersparadise) och se vad som finns, sen kan jag garantera att du får en bättre eller sämre känsla för de olika produkterna.Leifi
-
Hej!
Tänk på att en 12kvm warrior är betydligt större än en 12kvm uppblåsbar. Om du vill jämföra storlekar mellan olika grundtyper av drakar, så är det nog bättre att jämföra projicerad yta. En idé som jag gillar är Peter Lynns ARC (http://www.peterlynnkiteboarding.com/) Den kommer i sin tredje generation (G-ARC) nu till våren…
/Rasmus
PS. Jag bor i kalmar, så vi lär säkert ses på Haga. Du känner igen mig på draken 😉
-
Hej Henrik!
Som du ser på alla svaren så är det svårt att ge ett konkret svar, alla tycks föredra olika utrustning, och sälja, men jag kan nog säga att det mesta som är rekomenderat här är bra och sen, när du plockat ut ett par märken som du är intresserad av maila till tillverkarna och jmfr. svaren du får det kan hjäpa dig på traven, och få tag i tex. Kitesurfmag eller någon av de tyska tidningarna och läs de olika testresultaten, det kanske blir så att du köper bräda från någon och drake från någon annan, allt beror på vikt, hur lätt du lär dig, din tidigare erfarenhet av brädsporter, var du skall kita mest platt vatten, krabbig sjö etc. givetvis rek. jag att du skall köpa f.one, men titta även på brädor från underground, litewave och jimmy lewis(Många proffs åker med hans brädor men har andra loggor på) men ring eller maila gärna om du undrar över något//Gott nytt år! Bengt http://www.skid.nu 070-941 47 91 -
Hej!
Tack för alla svar!
Nu vet jag lite mer vad jag ska sikta på.
Aha, är foils större än inflatables, mätt på angiven storlek? Jag får nog lägga en dag eller två på att gå igenom produktbroschyrer…
Rasmus: Hur stor skärm kör du? Vad är lagom för en nybörjare på Haga? Några tips?
Gott nytt år!!!!!
//Henrik
-
det är också skillnad på olika märken av inflatables. en naish 11,8 motsvarar en wippi 8,5. så gäller det att veta vilket märke du pratar om.
-
Så smidigt… NOT!
Men om man jämför projicerad yta som Rasmus skrev, då kan man jämföra rakt av (olika märken, foils, inflatables), eller?
//Henrik (Som egentligen borde göra sig iordning för nyårsfesten…)
-
På http://www.kitesurf.nu finns iaf en liten lista med för- och nackdelar med foils och inflatable: http://www.kitesurf.nu/html/read/article.cfm?id=62&uuid=C8FFC8D5-E896-4D90-BD3582BD065A463E
En klar fördel med foil så här i vintertider tycker jag är att man kan köra med den på snö eller is i minusgrader utan att den riskerar att paja pga kylan. Jag har en Slingshot fuel 14 (inf) som jag har åkt en del med på snö och det känns som att innerblåsorna inte mår vidare bra om temperaturen kryper under ett par minusgrader.
Logga in för att svara.