Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av freestyle bräda? runt 105 eller 115?

• Val av freestyle bräda? runt 105 eller 115?

Publicerad av jojosurf på 8 augusti, 2003 vid 10:22

Hej alla surftokiga folket..

Jag har lite problem och behöver er hjälp med valet av freestylebräda.

Vad jag har är

70 L JP wave-03
    85 L Naish Comp. wave -02

och segel storlekar mellan 3.7 – 5.8

Hade tänkt skaffa en freestylesegel på ca 6.7-6.9 (Rätt val?) behövs fler? vill inte ha en 10 kvm segel och bara segla fram och tillbaka, utan kunna jippa och hoppa och göra olika trickar och ha skoj..
    vet inte vilken jag bör ta ca 115 liter eller ca 105 liter. nån som vet hur skillnaden är mellan dom två när det gäller att tricka mad dom..

gissar att jag bör söka efter en bråda från årsmodell -01
    typ JP Brädor. kom gärna med förslag..

tacksam för seriös svar.

Ses på vattnet!

/Jojo..

mag svarade 21 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jojosurf

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 14:09

Nån som kan svara på det här??

cool.gif /Jojo

• niklas_s

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 17:05

hej. ja frågade ungefär samma fråga för inte länge sen. leta upp tråden “vilken freestylebräda” så ska du nog hitta lite bra tipps.

• oscar

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 17:17

De nyaste årsmodellerna av 115 litersbrädorna är lika lättrickade som de på 105. Men frågan är väl vad du väger. Väger du under 70 skulle jag välja en 105 och över 70 en 115. De riktigt duktiga killarna som Kläppe m fl som sätter spock, grubbys mm klarar detta lika bra på mindre brädor men är du nybörjare på freestyle har du lättare med mer volym. Det är popet som är det viktigaste och i stort sett alla 2003 brädor har bra pop. De som hade dåligt pop 2002 var väl framförallt Starboard freesex och Fanatic Skate men de ska ha betydligt bättre pop i år enligt alla tester…

• ola_p

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 18:34

Oscar, vad tror du, jag har beslutsångest, vilken twister, stora eller lilla? Väger 60, kör idag 6.3 som störst, tänkte ev. kitta upp med en 7kvadratare så småningom. Laddar på vulcan härnäst, lite 360, pushtack å gippvarianter står väl också på programmet. När det brallar så tar fram min 72 liters powerwave, som tar 5.3… Vad tros?

• jojosurf

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 19:18

Kanske en dum fråga. men vad betyder “pop”….

/Jojo.

• jojosurf

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 19:25

Tack för alla tips… jag väger runt 83…. så då får det bli en 115:an…

/Jojo

• styret

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 19:39

pop är ungefär hur lätt det är att hoppa med bräda på plattvatten.
    ungefär som att göra en ollie med skateboard.

• oscar

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 19:59

Min kompis väger 70 och kör på 102an och 6.6 utan problem. Han testade min 117 och tyckte den var lika lätt att hoppa runt i vulcans som 102an så jag tror inte storleken är begränsande där, eftersom 117 är väldigt kompakt (253×67.3).

Men eftersom du är så lätt så tror jag du klarar dig bra med 102an som flyter riktigt bra (106 liter enligt SURF) och den är 63 bred så jag tror inte du kommer förlora nåt i planing. Den carvar dessutom 10 gånger bättre än 117 vilket ju är ett stort plus.

Jag vill inte utge mig för att var nån expert på nåt sett utan kan bara ge tips på lekmanna nivå.
    Men i ditt fall skulle jag tagit 102an och kittat upp mig på en riktigt grym 26-29 fena (typ Maui Fins Goya freemove 27) för lättvindsdagarna. Tror inte du kommer plana så grymt mkt tidigare med 7.0an så jag skulle köpa bräda och fena först och lära mig grejerna innan jag satsade på ett större segel.

Du få slå mig hårt om tipset skulle visa sig felaktigt…… smile.gif

• ola_p

Medlem
    9 augusti, 2003 vid 10:04

De får nog bli en 102a då… Vad förlorar man med 102an, jämfört med 117? mer än lite stabilitet å planing? Snart doppar det in lite sommarjobbpengar så (25te)… laugh.gif

Och om det skulle vara fel så kan du känna dig lugn… lite långt till linköping, eller kommer du till waveclasic??? grin.gif

• maca

Medlem
    10 augusti, 2003 vid 09:44

Delar med mig lite av mina erfarenheter.
    Jag kör på en RRD TT med -02 på 105 liter (enl. spec). Den hävdas iofs ha lite mer, ca 109 liters volym enligt vissa. Jag väger ca 82 pannor och har inga som helst problem att varken dra rigg eller slå på min bräda.

Kör som största segel 7.1 som funkar bra om orginalfenan (24) kompletteras med en större, typ en 30 fena. För oss “vanliga” seglare rekommenderar jag överhuvudtaget att skaffa en större fena än originalfenan. En 28-30 fena passar brädan mycket bättre de dagar man inte har “superpush” i 5.5-6.5.

Själv är jag supernöjd med storleken på brädan. Den går utan problem att snurra segel på i marginella “ickeplanings” förhållanden och känns lagom stor när de tutar i. Känns inte som jag är i behov av en större freestyle, men å andra sidan har jag inte provat en större sådan….så jag är kanske fel person att uttala mig i frågan.

/André

• frippe-s

Medlem
    10 augusti, 2003 vid 12:52

Jag väger också ca 80 kg och jag kör på en bräda på 104 l (maxxride drt 64.5 -03). Jag har ännu inte kört in den ordentligt men storleken känns nog rätt. Detta trots att jag inte är någon freestylefantom (ännu tongue.gif). Jag tänkte väl ungefär att den större storleken förmodligen skulle bli ganksa studsig och klumpig i lite starkare vindar, genonm att köpa storleken mindre kan förhoppningsvis detta undvikas. Eftersom jag inte är intresserad av att köra med större segel än max 7.0 tror jag inte att den större modellen skulle gett mig särskilt många fler lättvindsdagar heller. Tillägas bör att jag även har en äldre större bräda på 130 l som jag drar fram när abstinensen blir för stark samt en vågis på ca 90 l som jag brottas med vågorna på.

/F

• mag

Medlem
    10 augusti, 2003 vid 20:09

Jag har provat t ex Twister i både 102 (106) & 117 (troligen också större i verkligheten) och det är bra brädor båda två. Fast 102 är mycket lättar att få upp i luften och känns betydligt mindre. För slag och liknande är den storas självfallet stabilare. Väger du över 80 köp den stora. Eller om du vill ha 7kvm segel. Jag har kört 5,9-6,7 på den lilla och upp till 7,2 på den stora. Jag är dock under 70 kilo tung. Båda plana förvånansvärt tidigt med originalfenorna men en större hjälper för stora segel och lite vind. Jag kan dock varmt rekommender båda brädorna!
    /Magnus, Göteborg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av freestyle bräda? runt 105 eller 115?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.