Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Val av Freestylebräda?
-
Val av Freestylebräda?
Publicerad av maca på 4 mars, 2007 vid 16:52Har vart uppe flera ggr här och smaken är som baken etc…men om man verkligen vill lära sig Volcanos, Spocks och andra trick med konstiga namn – finns det då någon “hjälp på traven” med en freestyle som det är lite “enklare” med?
Väger dryga 80 pannor och kikar lite på de stora modellerna av Skate, Chilli och JP.
Några tips?
/André
swe227 svarade 17 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Its all good skulle jag tro, låg vikt är ju alltid en fördel. Ta den du tycker känns rätt eller kan få bra deal på!
-
Ta en titt på Naish Playmaten.. Grym bräda.. Snacka med Fahlen.. Spana in http://www.fahlensurf.se/v2/. Snabb bräda med bra pop. Kort å lätt.. Perfekta förutsättningarna för å lära in alla new school trix.
-
@Kelso 368111 wrote:
Ta en titt på Naish Playmaten.. Grym bräda.. Snacka med Fahlen.. Spana in http://www.fahlensurf.se/v2/. Snabb bräda med bra pop. Kort å lätt.. Perfekta förutsättningarna för å lära in alla new school trix.
Ny sponsor på gång eller?? Haha
-
Jag håller med Manno. Jag skulle gissa att framgång eller ej beror 1% på brädan och 99% på seglaren (förutsatt att brädan är _någon slags freestylebräda_.)
Brädorna skiljer sig visserligen åt på olika sätt, men om man inte redan är en van freestajlare är det nog svårt att veta vilka preferenser man har. Det man möjligen kan titta på är hur brädan i fråga funkar för annat än ren freestyle, vissa är lite mer vågigt lekfulla medan andra är lite mer speedigt freerajdiga.
-
jag slår ett slag för F2s chilli 99, även om jag är en lättflygvikt på 62kg har jag kört f2 compstyle på 112l? 108? kommer inte ihåg, 04an 05an….o den var grymt lätt körd trots storleken! Grymt lös i vattnet, väger ingenting, o jag tror även dem nya f2 freestyle brädorna rockar hårt i dem större storlekarna.
Själv så gillar jag inte helt platta freestyle plankor, f2 compstyle som jag körde var rätt platt men ändå blev ja glatt överaskad.Jag tror inte du skall ha en ren freestyle bräda med platt däck flat nose, du kommer tröttna på att “inte kunna” leka runt på samma sett som innan om du nu inte vill satsa stenhårt på alla freestyles balett övningar.
Det är en viss skillnad i kännsla på dessa brädor enligt mig.
Hade en AHD 05 modell FS 101 L 65 bred o tokplatt, kort osv.. den brädan passade inte mig för fem öre! renodlad freestyle var detta.Det är skit svårt att hitta en bräda som passar som vanten om man inte prövat runt lite..för har du inte testat olika brädor lär du bli nöjd med den du får vilketsom bara för den är ny..men kanske enbart därför du inte provat flera brädor o har någon att jämnföra med.
Men ibland har man tur!
Det handlar helt enkelt om en prioriteringsfråga, o nu när du värkar vara insnöad på freestyle trick så kanske just en renodlad freestyle bräda i modern platt form är något för dig..men mitt råd är endå att testa några innan du köper en bräda!..ett annat råd är att inte lyssna på alla gubbar som precis fått spons eller har spons..för givetvis är deras bräda jätte bra…
-
Kanske skall till lägga att jag precis bytt “ner” mig från gurilla 86 2006(som nu igentligen inte var en freestyle bräda, dock passade den bra för mina kilon för detta mål i 4.2-5.3 vind), till en f2 chilli 99 2005 igen bara för den helt enkelt vart den bästa bräda jag haft o provat..bara en parantes.
Det kan kan kosta lite att leta runt köpa vägen.. -
Självklart skall man testa så många olika brädor som möjligt innan man bestämmer sig. Detta kan vara lite svårt dock.
Mitt tips är att inte köpa för liten första-freestyle. Det är mycket lättare att lära sig på en störra modell. Själv kör jag Playmate 99 och är väldigt nöjd med den men jag körde länge på JP 111 -04 och det var den jag lärde mig de flesta trick jag kan på. Men när du kan ett gäng trick kommer du vilja köra snabbare och du kommer märka att fart är det som gäller och du kommer vilja byta ner dig till runt 100 liter och 62-63 i bredd. Det är iaf min erfarenhet.
-
prova så många brädor du kan och den som du själv tycker passar dig skall du välja! Bättre än att massa folk med anknytning till brädmärken skall yttra sig, gå på din egen känsla!!
Man kan säga att nästan alla brädor är lika bra/dåliga
Men i ditt fall skulle jag nog gå på en 110 liters bräda, deseto bredare desto bättre om du frågar mig,
-
Tackar för många svar – konstaterar bistert att min hypotes om att brädan hade “lika stor del” i spelet som min fristajlkompetens inte stämmer ;o)
Vidare att smaken fortfarande är som baken… Faktum är att jag har gillat min RRD TT 105 riktigt bra men den börjar bli riktigt trött nu – på samma sätt som jag själv inte blir lättare och smidigare med åren…Provsegla olika brädor är alltid ett bra tips. Det får väl kosta en å annan slant och timma att hitta den rätte – så har det ju gjort på fronten “den närmaste”. Eller vänta ett tag, vilken är nu närmast igentligen; brädan vs sambo, sambo vs bräda…
/André
-
Oregistrerade
Gäst6 mars, 2007 vid 20:51chilli om du vill ha en lugn bräda o nasih är (var) mer livlig
-
Hur skulle det funka med en SuperX bräda, de sägs ju vara snabba och funka för lite freestyletrix. Har lite tankar på att köpa mig en Eliminator eller om inte mitt påstående funkar blir det nog Chili med lite mer volym / Matchvikt 80kg
-
vill du ha en ren fristajl är nog inte eliminatorn nåt för dej , men om du vill bränna runt å dra av lite duckjippar å sånt funkar nog eliminatorn utmärkt.
-
Gött jag gillar raka svar, får se till att testa chillin så fort det blir lite skapligt väder /Magnus
-
@MangeW 368579 wrote:
Hur skulle det funka med en SuperX bräda, de sägs ju vara snabba och funka för lite freestyletrix. Har lite tankar på att köpa mig en Eliminator eller om inte mitt påstående funkar blir det nog Chili med lite mer volym / Matchvikt 80kg
Eliminatorn är snabb som attan…
Logga in för att svara.