Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Snökite › Val av skidor?
-
Val av skidor?
Publicerad av texmurphy på 28 maj, 2007 vid 14:03Tjena som sagt tänkt börja med skidkite i vinter och funderar på vilket skid val jag skall göra. Tänker inte åka på mina vanliga så jag sitter och kollar lite efter olika super reaor på nätet.
Vanligen så åker jag på Völkl Karma när jag åker allround för ren pist racing så kör jag mina gammla Völkl G31or. Funderar lite på att skaffa ett part Völkl Gothama eller Scott P4 som fatski komplement till Karman.
Men åter till Skikite skidorna. Vad vill man ha för egenskaper? Antar att det blir mer stor svängt än när man åker utan drake. Men samtidigt så blir det offpistföre och en del hopp.
Några rekommendationer??
Är 191cm lång väger 110 kg.
Tack på förhand
Texbrushanen svarade 17 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Tjena, du verkar ju rätt haj på skidåkning så du får väl inte hjälp av mig med ex på skida. Dock kan man väl säga att skidan gärna ska ha lååång skärningsradie (defenitivt > 24 m). Skidan ska gå bra i hög fart, rakt fram. Sen är det väl kul om det är twin-tip om du vill hoppa och landa baklänges. Breda är ju sen bra av samma anledning som när man åker utför, dvs enkelt och kul även om underlaget är uselt. Problemet är väl att hitta en skida som har alla egenskaper samtidigt (och precis som i utförsåkning är ju det omöjligt).
Jag åker själv med Telisar (Atomic TMex) vilka funkar kanonbra för mig (185 cm, 90 kg). Dock hoppar jag inte särskilt mycket och def inga bakåtlandningar (ännu).
/Urban.
-
på telisar det är respekt!!
När du säger att det går fort… antar att det har med drak storlek att göra… vad kör du med för drake?
-
Här är en bild på Simon (Åker kring Sylarna mest) (Han gjorde föresten sträckan Blåhammaren – Storulvån dörr till dörr på 10 minuter i vintras).
Han kör med lös häl med.
Här är han utan sin favoritkite
Här är han med sin favvokit tror jag (Manta 10)
Dom riktiga fjällkitarna har alltid stavar i sin väska 🙂 Eller hur Telekiter? -
super nice bilder!!!
Lite svårt att se vad det är för skidor han åker på men det ser defintivt inte ut som några fetlagg…
Hur kommer det sig att snökiteare tycks köra med foil kites istället för bow?
Tex
-
Kiten behöver inte flyta när du kör på snö. Foil är bekvämare främst, lättare att bära när hudarna är ända som funkar och du får ner tre-fyra foil i en vanlig tubkiteväska:) . Sen behöver du inte samma fart i kiten för snö så lättvindskiterna är långsammare men drar som ett tåg.
Å driftsäkrare tycker jag nog det är, inge pump som pajjar. Eller ventiler som strular.
Sen finns det en säkerhetsfråga i att kunna launcha och landa ensam, oavsett väder och vind.Men de som tävlar i frestyle kör tub. Då betyder ju ovan inte så mycket utan då optimerar man på prestanda.
Jag kikade runt som fan för nått år sen och hittade ett par lagom feta (85mm) lagg från Movement. Men det du söker är: Hårda lagg med lite midja. Gärna breda, men det är inget måste.
-
Hmmm då kanske jag kan köra med mina gammla G31or dom är iofs inte mer än 68 i midian men dom är väldigt fartstabila och så har dom ett isbett som gör att man i princip skulle kunna köra på en sjö med dom….
Jag kanske bara är naiv då jag tror att man skall kunna hitta snö och vidder i södra sverige (södra värmland och neråt) som befogar fetelagg…
-
@TexMurphy 386615 wrote:
på telisar det är respekt!!
När du säger att det går fort… antar att det har med drak storlek att göra… vad kör du med för drake?
Hastigheten har naturligtvis med strl att göra men även underlaget har en ENORM betydelse. Med 5m/s vind och hård skare kan du köra rent obehagligt fort med en 7 m foil. Är det 2 dm puder kan du knappt komma framåt i den vinden. Jag brukar köra med 7 eller 9.3 m foil på vintern. 9.3:an (från 2002) är en riktigt bra allround strl för vinterbruk tycker jag. Sen har det ju betydelse hur modern foil du har. En modern 8 kvm har säkert bättre botten drag än min 9.3 och den har ju definitivt enormt mycke bättre topp vind, säkert betydligt bättre än min 7:a iaf!
/Urban.
-
jävligt gött att själv kunna packa ihop kiten på en topp och köra skidor ner i lössnön.. Det är mindre omständigt med en foil..
Själv kör jag tub på sommaren och foil på vintern.
Min 12 kvm är kanske 50cm hög cylinder och kanske 20cm i diameter när jag packat den..
Jag kör också Movement, ibland skulle jag nog dock önska både mindre midja och bredare skida.. När man skär riktigt mycket så tar pjäxan i lite (beror på hur höga bindningar man har, samt hur hårt före det är)
Skitnöjd med skidorna, man vill ju ha en skida som är hyfsad på vanlig åkning också.//Pär
-
Vad gäller skidorna så håller jag delvis med, du är ju fullvuxen så att säga och då behöver man lite stiffare lagg. För billiga och bra skidor, hör med grabbarna på Skistore.se och hälsa fr mig. Om man skall trixa så är det ju inte fel med snowboard. En bräda kräver mer drag från kiten dock, särskilt i puder.
Testa Best Bularoo, en tubekite med EZ-pump som är stabil och direktstyrd. Lätt att pumpa, inget strul med ventil pga lösningen med direktkopplingen och att få ut luften helt är enkelt, bra depower och går dessutom att köra på snö och vatten.
Robert
0704-712787
Logga in för att svara.