Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av storlek på vågfena

• Val av storlek på vågfena

Publicerad av mawione på 23 mars, 2007 vid 14:59

Kör EVO 70 med den fena som följde med. En 20.5 fena. Har kört med segelstorlekarna 4.2 4.7 och 5.3. Funkar bra med 4.2 och 4.7 men med 5.3 känns fenan liten. Blir lätt spin-out. Hur stor fena ska man ha till 5.3? Jag väger 75 kilo.

ola-h svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • basse

Medlem
    23 mars, 2007 vid 15:05

Jag hade kompletterat med en 22’a för dina 5.3 dagar. Fast även med en 19 för dina 4.2 dagar. 🙂
    Fenor kan man inte ha för många av.

• the_novice

Medlem
    23 mars, 2007 vid 15:35

Basse har helt rätt.
    Har du den blåa 20.5:an? Isåfall kan du komplettera med en blå 22.0 och få lagom skillnad i storlek (är dessutom rea på dessa hos onwater). Släng med en 19cm också, det gör mycket när det blåser på och man kör 3.7…

• lars_k

Medlem
    23 mars, 2007 vid 16:26

Lite lurigt med vågfenor. Djupet säger inte allt. För en EVO gäller väl de fina Drake Natural G10. Ola_H vet allt om vilka storlekar som gäller, men till 5.3 tror jag han hade rekat 23:an…som motsvarar en normal 22:a.

• surfmeister

Medlem
    23 mars, 2007 vid 19:00

Jag seglar en Evo 74 ´06 och har en 22cm G10 Drake Natural som standard. Dessa fenor är rätt så flexibla och är mkt mindre än “normala” vågfenor när det gäller tryck och höjdtagning.

För mig passar 22:an perfekt för 4.7 och mindre (min vikt 85kg) och skulle gissa att en 22cm G10 Drake motsvarar en 20.5cm blå Drake (som var standard fena för 2005). Därför har jag en 24cm G10 Drake som jag använder för 5.3m2 och den passar riktigt bra, ger bra tryck och tar höjd bra samtidigt som den är väldigt fin i svängen. Den motsvarar förmodligen en 22.5-23 cm “normal” fena. Med din vikt tror jag också att en 23cm G10 Drake Natural skulle fungera fint. Dock tycker jag att det vore bra om du kör på samma fentyp men en större storlek. Dessutom är det rea på dessa fenor på Onwater vilket gör att du kan skaffa flera……….

• Oregistrerade

Gäst
    23 mars, 2007 vid 20:42

Tack för svar!
    Min EVO är av årsmodell 05. En blå-vit Drake Evolution Wave 205 fena är vad jag nu har.
    Vad jag kan se så säljer dom ut dom på onwater för 499:- storlekarna 20.5 21 22.5. Ingen i storlek 19. Sedan finns det en som bara heter Wave Drake i storlek 22. Den är röd. Vad skiljer dom åt?

Sedan har dom Drake Natural Wave G10 CNC i storlekarna 20 – 26 för 899:-
    Natural Wave för 870 :-
    För att krångla till det ytterligare har SP MFC WAVE FPT för 749:-.

Är det värt att kosta på en dyrare fena? Eller ska man slå till med rea fenorna?
    Någon fena i storlek 19 hittar jag inte, men har inte känt det behovet riktigt.

• mawione

Medlem
    23 mars, 2007 vid 20:50

Missade visst att logga in.

• the_novice

Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:26

Nej just det, den finns inte som 19 cm, jag kör med en annan fena där.
    Den röda fenan var till acid linjen och har en tjockare profil men ganska så lik area för en given längd. Det blir alltså lite mer power i den röda och lite annan känsla. Jag tycker dem blåa duger bra (polyester) men har inte testat G10 fenorna som fått mycket beröm. Jag tror att Ola_H är bortrest just nu annars hade han ju kunnat skriva spaltmeter om de olika fenorna.

Eftersom du inte verkar ha så många fenor att byta med så skulle jag nog rekommendera att köpa “billigt” och få flera fenor för en given peng. Men vill man ha det senaste så blir ju valet ett annat…

• mountainfarm

Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:38

Men – är det inte lite annat som gäller med tanke på de “nya” fenorna..?
    Kai Hopf, Mark Nelson tillsammans med Mr Drake har tryckt ut lite nytt…
    Kolla på Mistral, F2 och Fanatic, deras fenor på vågbrädorna är djupare än på länge. 22-24 på rena vågbrädor verkar vara mer rätt just nu på brädor mellan 70-85 liter.

Om någon, mer konkret, kan illustrera vilket stuk på fenor som “man ska ha” – pls, feel free!

• surfmeister

Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:48

@Oregistrerade 371956 wrote:

Tack för svar!
    Min EVO är av årsmodell 05. En blå-vit Drake Evolution Wave 205 fena är vad jag nu har.
    Vad jag kan se så säljer dom ut dom på onwater för 499:- storlekarna 20.5 21 22.5. Ingen i storlek 19. Sedan finns det en som bara heter Wave Drake i storlek 22. Den är röd. Vad skiljer dom åt?

Sedan har dom Drake Natural Wave G10 CNC i storlekarna 20 – 26 för 899:-
    Natural Wave för 870 :-
    För att krångla till det ytterligare har SP MFC WAVE FPT för 749:-.

Är det värt att kosta på en dyrare fena? Eller ska man slå till med rea fenorna?
    Någon fena i storlek 19 hittar jag inte, men har inte känt det behovet riktigt.

Den röda fenan har mer tryck än de blåa (har en polare som kör 22cm Wave Drake på sin Evo 80, har själv haft en Evo 80 tidigare och körde en del med Wave Evolution och kunde jämföra). Jag skulle utan tvekan köpa en 22.5 cm Wave Evolution fena alternativt en 22cm Wave drake för ditt 5.3m2. Att lägga ut det dubbla på en G10 eller en MFC tycker jag är onödigt eftersom du har redan en Wave Evolution (blåa fenan) som är en riktigt bra fena. Hade du haft en G10 som standard skulle jag rekommendera en 23 alt en 24cm G10.

De nya G10 Drake Natural är mer flexibla (och har mindre tjocklek) och därmed kan man ta lite större fenor än normalt, att t ex ha en 24cm fena på en 74 liters vågbräda är inte speciellt onormalt med G10. Själv har jag 22 resp 24 cm G10 Drake Natural vilket är perfekt för 4.0-5.3.

• ola-h

Medlem
    23 mars, 2007 vid 22:08

Sitter på en dålig uppkoppling i Schweiz, så jag kan inte leverera någon länger utläggning. Det behövs iofs inte heller eftersom det mesta är sagt.

Jag tycker visserligen att Drake Natural (G10) är bättre än både den röda Drake Wave ch den blå Drake Evolution, men som det påpekas är det också en stor poäng att köra vidare med samma fentyp så en 22.5 Drake Evolution Wave är säkert helrätt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av storlek på vågfena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.