Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing val av utrustning?

• val av utrustning?

Publicerad av anonym-anvandare på 6 september, 2004 vid 11:21

Hej,

Tänkte höra lite vad communityn skulle rekommendera att jag skaffar för prylar, väger 75kg or ca 178cm lång.
    Har stått på gamla ”pråmar” sedan ca 10 år, senaste åren har jag kört på en lånad/gemensam BIC Reggae från ca -90.

Är totalt okunnig om facktermer och produkter… mina surfområden har mestadels inomskärs plattvatten (antar jag) med våghöjder på upp till 0,5-0,7m, men då är jag tyvärr oftast på land *fegis*… seglet är troligen i storleken 6-6,5… kan nån enstaka gång behöva bärgning om vind och vågor inte tillåter ”egen” hemfärd, men då brukar det börja vara upp mot en 9-12m/s iaf… just nu känns det som om fart och planing är det jag är ute efter, men jag vill nog också utvecklas lite och kanske så småningom börja tricka lite… klarar också av hängselen (flytvästvariant men ändå…), har däremot ännu int fått i båda fötter i stropparna… så just nu är det väl freeride som är rätt kategori för mig antar jag…

Hoppas ni kan hjälpa mig välja grejer, vill inte ha nåt som jag behöver byta ut direkt bara för att ”jag nått taket”…

/johan

(thanks Ian)

per_gustafsson svarade 20 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • karnan

Medlem
    6 september, 2004 vid 11:36

Utan att blanda in märken och modeller — vilket jag inte behärskar — så låter det som en freeride på cirka 110 liter vore passande. Till det åtminstone två segel, ett på säg 7.5 och ett på 5.5. Så utrustad klarar du dig bra från 5-6 meter till en bit över 10. Seglar själv på en F2 Ride 282 som jag köpte begagnad här på konfen (rekomenderas). Brädan funkar utmärkt till strax under kuling då den börjar kännas alltför stor. Den går också alldeles utmärkt att göra enklare trick med; blåser det bra kan man även få till ett litet skutt.

/Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    6 september, 2004 vid 12:52

Håller med ovanstående talare. Har samma mått och vikt som du, surfar gott på en 114l går att dra rigg på. Har ett 5.4 och 6.4 men det gör nog gott att ha uppåt 7.0 i svaga vindar.

• sode

Medlem
    6 september, 2004 vid 20:42

ok… har kollat lite nypriser och sånt, undrar hur stor skillnaden är på t ex årets modeller och grejer med några år på nacken (=begagnat), typ 2001-02… hur snabbt går utvecklingen framåt på såna här saker? Och om jag satsar på begagnat från dessa år, hur ligger priset jämfört med nya saker…(dvs ett vettigt pris för mig som köpare)? Noterade att en komplett utrustning landar på ca 20-25000 SEK om man köper nytt, om man nu inte går på värsta kid-paketet för att slippa billigare undan förstås… 😉

• per_gustafsson

Medlem
    7 september, 2004 vid 07:07

Mitt tips är att plocka ihop begagnade saker här från konfen. Har själv samlat ihop ett komplett paket med saker som inte är äldre än 2002 och det har landat på under 10000kr för allt (inklusive sele, våtdräkt m.m.). Brädan e en RRD twintip (103 liter) och seglet ett North Sails disco.

Hade inte surfat på 6 år men kom igång mycket lätt på detta paket. Skillnaden i jämförelse med saker från mitten av 90-talet är stor! Allt är mycket lättare att rigga, komma igång på och framför allt: det tar inte lång stund innan du har fått riktigt bra fart!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing val av utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.