Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Val av utrustning – tung noob
-
Hade satsat på boxern om jag varit dig. Helt klart bäst storlek och modell av dom du räknade upp. Fint pris också. Säger som övriga, kör på den.
Dock hade jag letat vidare efter en lite större bräda. Har du möjlighet är det bästa egentligen två brädor då det är mkt enklare att gå upp på stranden å byta bräda istället för kite om vinden går lite upp och ner. I sådana fall blir den bra som liten bräda om du senare kompletterar med en lättvindsbräda. Men vill du komma billigt undan leta upp nåt på 140cm+ så är du igång klart tidigare. Tänk också på att bredden 40cm+ är viktig och att brädan är ganska platt (liten rocker). Även bulligheten (outlinen) på brädan är viktig, desto bulligare desto mer trögplanad är den.
sök runt lite på forumet om brädor och hur de funkar, finns mkt information om detta skrivet och råd för olika personer och önskemål. -
Av de du listat så boxern helt klart.
När det gäller brädan håller jag helt med Pjoter.Såg just denna sida:
http://www.skaneskitecenter.se/saljes.htmlDe har en Spleene Door till salu. Den är dock lite stor att ha som enda bräda… men om du vill få jäkligt mycket åkning med din vikt i lättare vindar kommer den att leverera ordentligt. Då kan du även gå ner på en mindre kitestorlek (typ 12-13 SLE) som det finns betydligt fler av beggade.
Men som sagt, du kommer helt klart att vilja komplettera med en mindre bräda när du lärt dig åka. Så om du bara ska ha en bräda är den inte ett bra val.
/Kaj(Tech)
-
Tackar tackar, skitbra råd killar. Har en fråga till. Boxern, hur står den sig mot en Rebel 07, samt en Rebel 08? Har hört att speciellt Rebel 08 skall vara ganska ‘bäst’ typ. Kommer jag märka stor skillnad eller är boxern ungefär samma? Och om jag nu kör på 15kvm, kan jag använda den vid kusterna en medeldag på sommaren, eller är det överriggat? Kommer vara en hel del vid kusterna i sommar också. Ja två frågor var det men men…
-
positivhalaren;534296 wrote:Jag bor i Jönköping, glömde kanske skriva det. Tack, ska lätt kolla hagakite i vår, jag kommer vara på Öland en hel del i sommar så jag kan nog garantera att vi ses. 🙂
Kul bara lägg ett mail till mig henrik@hagakitesurf.se
När det gäller val av kite så bör du inte sattsa på en C-kite som första kite utan gå på en Hybridkite. Typ en sån SLE som du kollat in.
I övrigt håller jag med pjoter du bör ha en bräda runt 140, men däremot är SU2 brädan en grym nybörjabräda den är lätt att ta höjd med och desutom bra pop och väldigt pisvärd. :laugh: -
Rebel 08 är inte “bäst”. 🙂 Än så länge har det inte dykt upp någon kite som är bäst. Dock har vi kommit dit att alla kites av nyare årsmodeller är väldigt bra. Dock passar kanske en kite dig bättre än en annan. Precis som med bilar eller stereos eller allt annat så är den personliga smaken det viktiga. och bara för att du köper en saab så betyder det inte att du kommer vara en sämre förare än om du köper en volvo. Även om du senare upptäcker att din nästa bil borde vara en volvo för att dom passar dig bättre.
Angående storleken på kites så är det klart vanligare att man under sommarhalvåret är underriggad än överriggad. Detta gäller även på kusterna så du kommer faktiskt ha mer nytta av en 15 även där skulle jag säga. Ganska snart kommer du kunna hålla den kiten i över 10m/s med din vikt och jag skulle inte rekommendera dig att ge dig ut i över 10m/s i början, även med en mindre kite. Desto mer det blåser desto snabbare händer allt, även om du har en liten kite.
10m/s = 36km/h dvs följer du bara efter kiten i vindens hastighet så närmar du dig saker lika fort som en moped. Loopar du sen kiten är du uppe i betydligt högre hastighet. Av den anledningen är det bättre att som nybörjare skaffa en större kite och istället ge sig ut när det inte blåser så mkt.
-
pjoter;534511 wrote:Rebel 08 är inte “bäst”. 🙂 Än så länge har det inte dykt upp någon kite som är bäst. Dock har vi kommit dit att alla kites av nyare årsmodeller är väldigt bra. Dock passar kanske en kite dig bättre än en annan. Precis som med bilar eller stereos eller allt annat så är den personliga smaken det viktiga. och bara för att du köper en saab så betyder det inte att du kommer vara en sämre förare än om du köper en volvo. Även om du senare upptäcker att din nästa bil borde vara en volvo för att dom passar dig bättre.
Angående storleken på kites så är det klart vanligare att man under sommarhalvåret är underriggad än överriggad. Detta gäller även på kusterna så du kommer faktiskt ha mer nytta av en 15 även där skulle jag säga. Ganska snart kommer du kunna hålla den kiten i över 10m/s med din vikt och jag skulle inte rekommendera dig att ge dig ut i över 10m/s i början, även med en mindre kite. Desto mer det blåser desto snabbare händer allt, även om du har en liten kite.
10m/s = 36km/h dvs följer du bara efter kiten i vindens hastighet så närmar du dig saker lika fort som en moped. Loopar du sen kiten är du uppe i betydligt högre hastighet. Av den anledningen är det bättre att som nybörjare skaffa en större kite och istället ge sig ut när det inte blåser så mkt.
Kanonbra svar. Jag är helnöjd. Kan även meddela att det blev Boxern. Jag köpte den nyss. 😀 Nu är det bara bräda, våtdräkt och sele kvar.
Logga in för att svara.