• Välja fena

Publicerad av dixon på 23 april, 2007 vid 10:44

Ska köpa en vågfena till min lilla bräda.

Brädan är 268 cm, 92 liter, gammal shape; dvs smal. Själv väger jag 77 kilo. Hur ska man resonera när man köper fena?

Olof

dixon svarade 17 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Knatte

Gäst
    23 april, 2007 vid 13:55

@dixon 378500 wrote:

Ska köpa en vågfena till min lilla bräda.

Brädan är 268 cm, 92 liter, gammal shape; dvs smal. Själv väger jag 77 kilo. Hur ska man resonera när man köper fena?

Olof

Man kan ju börja berätta om det är en freeride, våg, freestyle eller slalombräda. Det påverkar valet av fena betydligt:smile:

• dixon

Medlem
    23 april, 2007 vid 17:21

den heter mistral screamer concept, tror det är en slalom/våg bräda

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 17:32

Vilka egenskaper är det du förväntar dig? Svänga? Ta höjd? Fart? Slippa tång?
    Vilket segel ska du använda? Typ? Storlek?

• dixon

Medlem
    23 april, 2007 vid 18:53

Jag ska ha den i apelviken, det ska vara en vågfena som jag ska ha till att svänga med. Ge mig lite svar nu gubbar!

• ola_p

Medlem
    23 april, 2007 vid 19:06

22-25cm hybrid eller vågfena kanske? Hyggligt svept och lite halvmjuk tror jag på. (Starkast tror jag dock på en ny bräda.. ;))

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 19:06

Snabbt svar. Så stor bräda som du har, som funkar bäst med segel mellan 5-6 kvm, skulle jag satsa på en ca 23-25 cm vågfena av traditionell modell.
    Helst både en 23 och en 25.

• dixon

Medlem
    24 april, 2007 vid 11:07

Jo, jag vet ny bräda skulle det vara. Köpte den egentligen mest för att lära mig att segla liten bräda, nu kanske jag är mogen för 75 liters standard wawe!! Eller så gör jag som polaren (Hakuna) och köper en ca 65 liters tok-hopparbräda, han ska nog lägga sig i omloppsbana med den tror jag.

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:07

Jaså, så denna tråd var bara lite terapi i köpbeslutsprocessen för en ny bräda?

• dixon

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:26

Terapin slutade med att jag inhandlade min första wawe fena idag (26 cm…), ska bli gytt med feta bottomturns

• dixon

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:27

Tack för tipsen förresten

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.