Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Välja fena
-
Välja fena
Publicerad av dixon på 23 april, 2007 vid 10:44Ska köpa en vågfena till min lilla bräda.
Brädan är 268 cm, 92 liter, gammal shape; dvs smal. Själv väger jag 77 kilo. Hur ska man resonera när man köper fena?
Olof
dixon svarade 17 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Knatte
Gäst23 april, 2007 vid 13:55@dixon 378500 wrote:
Ska köpa en vågfena till min lilla bräda.
Brädan är 268 cm, 92 liter, gammal shape; dvs smal. Själv väger jag 77 kilo. Hur ska man resonera när man köper fena?
Olof
Man kan ju börja berätta om det är en freeride, våg, freestyle eller slalombräda. Det påverkar valet av fena betydligt:smile:
-
den heter mistral screamer concept, tror det är en slalom/våg bräda
-
Vilka egenskaper är det du förväntar dig? Svänga? Ta höjd? Fart? Slippa tång?
Vilket segel ska du använda? Typ? Storlek? -
Jag ska ha den i apelviken, det ska vara en vågfena som jag ska ha till att svänga med. Ge mig lite svar nu gubbar!
-
22-25cm hybrid eller vågfena kanske? Hyggligt svept och lite halvmjuk tror jag på. (Starkast tror jag dock på en ny bräda.. ;))
-
Snabbt svar. Så stor bräda som du har, som funkar bäst med segel mellan 5-6 kvm, skulle jag satsa på en ca 23-25 cm vågfena av traditionell modell.
Helst både en 23 och en 25. -
Jo, jag vet ny bräda skulle det vara. Köpte den egentligen mest för att lära mig att segla liten bräda, nu kanske jag är mogen för 75 liters standard wawe!! Eller så gör jag som polaren (Hakuna) och köper en ca 65 liters tok-hopparbräda, han ska nog lägga sig i omloppsbana med den tror jag.
-
Jaså, så denna tråd var bara lite terapi i köpbeslutsprocessen för en ny bräda?
-
Terapin slutade med att jag inhandlade min första wawe fena idag (26 cm…), ska bli gytt med feta bottomturns
Logga in för att svara.