-
Välja ny bom nybörjare freeride
Seglade en del på 80tals stock en gång i tiden, fick en nybörjarkurs i 40 års present i somras och är nu helt såld på vindsurfing 😀
Har plockat ihop en begagnad utrustning med en 155L rrd centerbordsbräda. Köpte loss ett segelkitt med tre vågsegel på 4.0 4.5 och 5.25 som jag körde med nu på sensommaren. Kände dock att det fick blåsa kring tio för att det skulle bli något drag men då var det oftast en del sjö som jag gärna hade varit utan.
Lösningen var ett större segel så jag kan segla i lättare vindar. Det blev ett begangnat 6.5 Sailloft Cross. Desvärre så krävde den här årgången av 6.5 en bom på 197 cm så min bom NS Silver140-190 är för liten.
Lyckades dock ta mig ut och testa seglet ändå i dag då jag hittade en gammal fix funboard bom på ca 2m i förrådet, ni vet den varianten som man knöt om masten och som glappar hur hårt man än drar det.
Kunde konstatera att bommen var skit, men seglet verkar hur grymt som helst. Trodde att det skulle kännas stort och tungt jämfört med de mindre seglen, men faktum var att känslan var det motsatta.Vad skall jag nu välja för bom. Först tänkte jag komplettera med en begagnad större bom, men det verkar inte vara så vanligt att folk säljer enbart bommar. Det hade dock varit önskvärt då jag redan har två master en 430 och en 460. Då hade jag kunnat rigga två segel om jag skaffar en förlängare till. Alternativet är att skaffa en ny bom som tar ett större spanska typ 160-220 alt 230. Då blir visseligen det lilla seglet lite osnyggt riggat med bom 153, men det kan jag nog leva med. Så nu går tankarna till två budgetbommar.
1) Prolimit Assault T8 160-220
2) Tekknosport Monodynamic T8 160-230
Båda bommarna kostar ca 1500 kr.
Är det någon som känner till dessa?
Är det värt att lägga mer, är det stor skillnad? Alla tankar välkomna!!
Logga in för att svara.