-
Välja rätt fena – för många frågetecken
Jag är så långt ifrån expert man kan vara men jag är väldigt vetgirig och vill på alla sätt öka förutsättningarna så att jag får bästa möjliga stund på vattnet.
Hur viktig är rätt val av fena egentligen?
Vad har du för erfarenhet att dela med dig av?Jag har läst i artiklar, diverse forum och hos tillverkare av fenor hur viktigt fenvalet faktiskt kan vara men det är ju så svårt att veta vart man ska börja. Det är dessutom inte lika dyrt som att köpa ett nytt segel för att kunna segla i ett bredare vindregister vilket en fena kan hjälpa med. Men fenor är heller inte gratis och ingen vill väl köpa grisen i säcken.
Vissa av oss har alltid kört med en och samma fena oavsett segelstorlek, vågor eller plattvatten och kanske bara har råd med en bräda som får vara med i alla lägen.
Andra kanske har ett par tre fenor och ett par brädor att välja mellan medan de som tävlar har mer än så.Saker som kan spela in på fenval.
* Brädans storlek (volym, längd, bredd)
* Brädans design (hastighet, våg, slalom, freeride, freestyle, formula)
* Seglarens vikt.
* Seglarens skicklighet.
* Användning av bräda (ex. man har en vågbräda men används för freeride på choppig sjö)
* Segelstorlek. (seglar man överriggad i stark vind eller planing på lätt vind)
* Vill man ta mer höjd eller köra rakt fram och tillbaks.Förutom att ta allt detta i beaktning så kan man ju försöka sig på att dyka in i fen-djungeln som tillverkas i olika material för olika egenskaper och alla shapes för olika ändamål.
Visst kan man bara köpa en extra fena i god tro att det ska nog bli bra, utan att veta alls om det var nåt för mig och min utrustning. Jag själv köpte en mindre fena för många år sen för de starkare vindarna, för att bibehålla kontrollen på brädan men den fungerade inte alls för mig så det var 1200kr åt skogen.
I alla år har jag alltid kört min gamla bräda och rigg med en fena, 34 cm, oavsett om det blåst lätt 6.0 eller fullt ös med 4.6.
Men nu har jag en ny setup, allting nytt och är på god väg att ta min vindsurfing till nästa nivå.Så hur väljer man fena?
Hur många är bra att ha?
Vad är dina tankar kring detta?
Hur bra är tillverkarnas egna guider? (de är rätt otydlig med mått mellan tummen och pekfingret på vänster och höger hand.)
Ha en bra dag!
Stefan Sundheden[ Jag har inte hittat en renodlad tråd om fenor i allmänhet så jag körde igång denna. =) ]
Logga in för att svara.