-
Välja rigg
Jag kör f.n. på en 101-liters Starboard Futura (freeride), men jag kommer komplettera med en 85-liters FSW så snart tillfälle ges. Ska försöka hitta en bättre begagnad.
Jag har följande riggar:
Gaastra Pilot 7.0 med en 460 arrowsmast 35%
Simmer Zero-five med 430 fiberspar 30%
Simmer Crossover 5.3 fiberspar 30%
Simmer Crossover 4.7 Simmer SC6 400 55%
Simmer Crossover 4.2 Simmer SC6 400 55%Funderar på att sälja 7.0:an eftersom det känns lite stort.
Jag har precis börjat sätta gipparna, så jag är ingen fantom direkt. Närliggande mål är att få upp gipprocenten, samt att börja hoppa lite med den påtänkta FSW:en. Om ett halvår kanske jag vågar mig ut i lite större vågor.
Mitt 4.7 har fått en reva i det största fönstret, så jag vill köpa ett fräschare 4.7. Seglet är slitet överlag. Samma med de övriga crossoverseglen. De är ganska så slitna (men hela).
Om jag fick välja helt fritt så skulle jag nog välja linjen 4.2, 4.7, 5.3 och 6.3. Jag är ute så fort det blåser, och tycker att det är kul, så jag är villig att satsa en peng. Är trött på gamla saker som faller sönder nu…
Hur ska jag göra?
-
Ett alternativ är såklart att hålla sig till Simmer, och kanske bara byta ut 4.7:an till att börja med. Defensivt…
-
Är Simmer ett märke att satsa på? Det känns som att det är nu jag väljer märke på master och segel för en lång tid framöver. Inom en ganska så snar tid vill jag fräscha upp de flesta seglen och masterna.
-
Antar att min segellinje inte är så kontroversiell. Kan ju kompletteras med ett 3.7 vid tillfälle oxå. Men säg gärna till om linjen kan förbättras…
-
Är Simmer Crossover-seglen (och deras ersättare vad den nu heter) ett bra segel för mig som f.n. bara kör freeride men som vill köra lite vågor om ett tag oxå. Vilka andra segel-märken/modeller ska jag titta på?
Logga in för att svara.