-
Välja vågbräda, vindsurfing?
Det är alltid ett trade off, det finns inte “en bästa bräda till allt”, detta är jag helt med på, men jag är lite sugen på en tråd här där ordet får vara öppet :).
Jag vill nämligen utveckla min vågridning, i svenska förhållanden, typ Varberg/Gotland, dvs inga tropiska vågor som tubar så långt ögat kan nå. Så jag söker helt enkelt tips från er som har lite koll på just wave, jag har tyvärr mest erfarenhet av slalom i och med mina home spots i Vänern..
Jag har surfat en del på min F2 Guerilla 86 FSW ett tag nu, singel fin. Snabb, lätt, underbar med 4.2-5.7, (det är i alla fall vad jag riggat den med).
Som sagt den är snabb som tusan, men misstänker att den kanske inte är optimal för vågridning, misstänker att rocker, volymfördelning, singel fin mm. inte gör den till den optimala bräda för just det. Och vågridning är något jag skulle vilja utveckla. Min bräda går absolut att carva med, hoppar fint med men vore kul om det ev kan vara ännu bättre?
Det kan vara en fråga om teknik men upplever att jag har lite svårt att behålla fart i bottensvängen med en liten fena, och enligt uppgift ska thrusters eller quad mm vara bättre i det perspektivet, så jag blir ju nyfiken på nått sånt. 🙂
Skill level:
Sätter fler gippar än jag missar om det inte är helt hysteriskt stökigt.
Har jag “nerförsbacke” händer det nån enstaka gång att jag planar ur gippen, lätt räknat dock.
Har inte försökt mig på trix än.. men bör väl vara dags snart att man up å skicka en forward (alt katapult genom seglet)..Kaptens egenskaper:
Ca 70 kg
170 cmHar ni några rekommendationer vad gäller volym, twinser, thruster, quad å vad det heter? Någon särskild modell/märke som man ska utkik efter på begagnatmarknaden? Vill helst inte hamna för långt ovan 5 000 kr? Men då kanske jag är för snål, vad vet jag :). Om någon tusing mer hit eller dit innebär att jag får väldigt mycket mer bräda, mer timmar och fler carvs så tänker jag inte vara dummsnål. Men givet att jag bor vid Vänern och inte lyckas fånga varje blåsigt tillfälle där vi nu ens har vågor så är det lite motigt att ha en väldigt dyr bräda (10 kkr) som tyvärr inte blir använd ofta nog..
(Har du en bräda som bara ligger å skräpar kan du höra av dig 🙂 )
Ordet är fritt, nörda loss 🙂
Logga in för att svara.