Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Valla brädan, tips på hemmafix

• danger

Medlem
    29 december, 2010 vid 13:29

Jag rekommenderar att göra det ordentligt (i början och i slutet av säsongen). Det är varken speciellt dyrt eller svårt…

1. Ta bort gammal valla med vallaveck
    2. Lägg på ny valla (0-10 grader verkar rimligt här i Skåne) genom att smälta vallan och dra ut den över belaget med ett gammalt strykjärn. Värm inte för mycket, då kan bubblor bildas i belaget.
    3. Ta bort överflödig valla med en isskrapa i plast.
    4. Polera med en nylonstrumpa.

• blizzy

Medlem
    29 december, 2010 vid 21:19

Njaa, orkar inte göra “ordentligt” =) Så får bli mitt quickfix o se om det funkar..
    Snön ligger så kort här i Skåne ändå, är ju ett under att det har hållt sig i en månad nu.

• jaca

Medlem
    3 januari, 2011 vid 12:30

Lämna in brädan till proffs så får du stålkanterna slipade också! Bett i isen behövs i det kommande tö på dagen och frysgrader på natten vädret som kommer… 300 betalade jag för både slipning och vallning..

• lancce

Medlem
    4 januari, 2011 vid 08:50
    Blizzy;643176 wrote:
    Njaa, orkar inte göra “ordentligt” =) Så får bli mitt quickfix o se om det funkar..
    Snön ligger så kort här i Skåne ändå, är ju ett under att det har hållt sig i en månad nu.

haha vägra inse att det varken är dyrt eller jobbigt att göra det ordentligt. Som andra har påpekat så skaffar man ett strykjärn på loppis för 5 spänn. Valla köper man i vilken sportaffär som helst eller på nätet om man vill få det billigast. sen värmer man på..tar en kaffe o låter vallan stelna in..och skrapar av. En gång räcker länge. Behöver inte göra det mer fancy än så om du inte pallar.

Stryka på snabbvalla gör man typ inför en tävling men inte om man ska köra en hel dag eftersom den inte kommer ge dig glid särskilt lång tid.
    Sen kommer ingen valla hjälpa dig mot att det fastnar snö/is som gör att det känns som brädan har fått dubbar. Utan det har nästan bara att göra med varm bräda som folk redan har sagt. Lycka till! =)

• windyboy

Medlem
    4 januari, 2011 vid 11:12

det är bara att göra det ordentligt som funkar, alltså med strykjärn. du kommer säkert också få göra det ett antal gånger om du har eftersatt underhållet i många år. snabbvalla håller ett åk i en svensk skidbacke och inte ens ett helt åk i alperna, om man har grundvalla sedan tidigare. är brädan helt torr kan du glömma några andra varianter än att göra det riktigt. det finns inga genvägar men det är inte heller dyrt eller jobbigt.

• blizzy

Medlem
    4 januari, 2011 vid 18:51
    Lancce;643546 wrote:
    haha vägra inse att det varken är dyrt eller jobbigt att göra det ordentligt. Som andra har påpekat så skaffar man ett strykjärn på loppis för 5 spänn. Valla köper man i vilken sportaffär som helst eller på nätet om man vill få det billigast. sen värmer man på..tar en kaffe o låter vallan stelna in..och skrapar av. En gång räcker länge. Behöver inte göra det mer fancy än så om du inte pallar.

Stryka på snabbvalla gör man typ inför en tävling men inte om man ska köra en hel dag eftersom den inte kommer ge dig glid särskilt lång tid.
    Sen kommer ingen valla hjälpa dig mot att det fastnar snö/is som gör att det känns som brädan har fått dubbar. Utan det har nästan bara att göra med varm bräda som folk redan har sagt. Lycka till! =)

Jo jag vet att det är viktigt att valla ordentligt, jag har gjort två vintersäsonger i frankrike o där vallade jag ofta, fast då var det bara o lämna in hos folk jag kände :tongue:

Nej det är varken svårt eller dyrt att göra det ordentligt.
    Men med tanke på att jag sedan jag skrev inlägget för 2 veckor sedan inte har kommit ut o åkt en endast gång (o nu är det bra med snö och vind!) så är inte mina snökite-dagar många.. Så tiden det tar att hitta strykjärn o applicera vallan blir nog längre än hela min snökite-session för denna månaden :santa:

Jag har dock kommit på att isskrapa (som man har till bilen) nog kan komma väl till pass för att lösa “det fastnar is på undersidan”-problemet!

• blizzy

Medlem
    5 januari, 2011 vid 11:57

Testade mitt valla på tub idag. Funkade riktigt grymt. Gled som en kung =)
    Att lägga brädan med undersidan uppåt för att kyla av den medan jag riggade kiten förhindrade att det fastnade snö på den också så det var ett bra tips!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Valla brädan, tips på hemmafix

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.