Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Van eller Volvo?
-
Jag är inget expert på området, men när man sitter i en Cheva G20, lastad och klar och har en vikt på kanske 2.3 ton, så flyttar man nog det mesta man kan tänkas krocka med. Givetvis inte långtradare etc, men vad har man för chans mot en sådan, oavsett vad du åker i?
Sedan sitter man ju bra mycket högre än vad du gör i dom flesta eruopeiska 80-talsbussar jag vet om i alla fall.
Man har ju även stålbalkskonsrtuktionen i en van, som verkligen ser till att det du krockar med flyttas.
Tyvärr är det väl så att det blir värre för dom man krockar med.3l milen är totalt rubbat, som det skrevs innan. Den vanen som jag själv hade drog väl runt 1.1-1.2 landsväg. Tyvärr hade jag bara den bilen och lärde mig ganska snabbt att det inte är en idealiskt till-och-från-jobbet bil, då den gärna klättrade upp mot 1.8l/milen.
Jag hade inte haft något problem med valet mellan volvo och cheva… om det nu finns nått val.
En sak har jag lovat mig själv i alla fall, får jag råd med en surfbuss, så blir det en cheva van.
Om du skall köpa en, kolla om ratten “glappar” när du provkör den. Gör den det är det förmodligen packningarna i framvagnen som är slut. Både jag och min kompis hade detta problemet.
Kolla sedan rost på bakdörrar, sidolastdörrar samt bakom passagerardörren.
Rosten finns säkert på dom ställenna, men frågan är hur mycket.
Rosten i sig är inget problem rent funktionsmässigt sett, eftersom att chassit är självbärande. (Om jag inte är helt ute och cyklar)
Lycka till!
Logga in för att svara.