Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Van kitesurfare behöver tips om Snöbård kiting

• Van kitesurfare behöver tips om Snöbård kiting

Publicerad av tomw på 26 januari, 2008 vid 17:31

Ska till Lago di Resia i 3 dagar snart och hoppas prova snöbård kajt.

Frågor:

1. Sele.Hur gör man? har det under jackan och genom blixtlås på jackan? Jag är gubbe o kör med sittsele…så jag få har det över brallorna.

2. Kite storlek- vill tar bara en. Har nya kites men ville inte tar med dem- heller mina gamla 7a eller 11? Resia är en sjö- nog rätt packad snö. Min tro är att 11an blir bra (Waroo)

3. Har en Burton Custom- den är lite mer directional men kan ställa bindingar symetrisk stance över brädan och med symetrisk vinkel- är det rätt?

annat tips välkommen.

TW

tomw svarade 16 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tim-eriksson

Medlem
    26 januari, 2008 vid 17:51
    TomW;441042 wrote:

Frågor:

1. Sele.Hur gör man? har det under jackan och genom blixtlås på jackan? Jag är gubbe o kör med sittsele…så jag få har det över brallorna.

2. Kite storlek- vill tar bara en. Har nya kites men ville inte tar med dem- heller mina gamla 7a eller 11? Resia är en sjö- nog rätt packad snö. Min tro är att 11an blir bra (Waroo)

3. Har en Burton Custom- den är lite mer directional men kan ställa bindingar symetrisk stance över brädan och med symetrisk vinkel- är det rätt?

annat tips välkommen.

TW

Jag kitar inte. Men. Din bräda kommer vara för smal om du har skostorlek över 42-43 något. Sen att ha en svängradie på 8.2 meter är också lite fel.
    Så försök hitta en bredare rakare bräda om du kan. Har sett folk köra med vanliga snowboard såsom min baron s 164 som är 26 bred och styv som få. det gick tydligen bra för dem.

Dock är custom en sjukt bra bräda för att åka snowboard, bra val !

• gadget

Medlem
    26 januari, 2008 vid 20:03

Vi har varit i sälen en vecka och som vinden varit här hade jag bara behövt min 7:a egentligen (c-kite).
    Vinden har varit runt 10 m/s.
    Jag har kört min vanliga bräda med duckstance och så bred och centrerad som möjligt och det har funkat kanon!
    Det viktigaste är nog hjälmen, trodde inte det men nu är jag glad att jag använt den!

• nic

Medlem
    27 januari, 2008 vid 12:19

Sittsele är inte dumt på snö eftersom det inte drar upp jackan. Alla brädor fungerar men bred, twin-tip med hög radie (rakare kant) fungerar bättre i den prioriteringsordningen.

Väldigt svårt att säga en bästa storlek. Men med en 10 kan du åka tidigt (inte roligaste åkningen) å kanske ändå hålla den ganska länge. Annars är det precis som på vattnet. Hjälm går inte överskatta på snön även om det oftast är mjukare å mer odramatsikt att krascha på snö än på vatten.

nic

• telekiter

Medlem
    27 januari, 2008 vid 20:20

@TomW 441042 wrote:

Frågor:

annat tips välkommen.

TW

1: selen längst ut, dvs alla kläder under.

2: W11:an blir utmärkt, upp till 11 m/s på hårt underlag.

3: ingen aning, då jag inte kör bräda annat än på sommaren.

/Urban.

• tomw

Medlem
    28 januari, 2008 vid 20:37

Tack för hjålpen killar.

Jag fixar lite duck stance- får lite mer plats till min 41or-

Ny bräda vid detta läge är inte att tänka- det är bara 3 dagar och det är kiteväder i skåne denna vinter…Har haft min Burton Custom i 8-9 år- håller än.

Waroo P 11 blir det.

Hoppas nu at Lago di Resia är åkbart och det finns lagom vind- rapport senare.

• smaskens

Medlem
    28 januari, 2008 vid 22:07

Tjena,

1. sittsele funkar bra. Utanför kläderna. Du slipper få brallorna under armarna.

2. Kör Cabrinha SB2 12 i 10ms och det går bra.

3. ställ bindningarna på fett duckstance (ut med tårna 20-25grader) glöm inte att vinkla vadsupporten i flack vinkel.
    Det funkar bra med slalomskidor också men har inte provat själv.

I Norge går man på tur med telemark. Stoppar vinden är det bara att packa ihop kiten och skida vidare. Lite jobbigare med slalom eller snowboard.

• smaskens

Medlem
    28 januari, 2008 vid 22:09

Glöm inte att sätta på knäskydd. Stenar är hårda och knän är mjuka. Kör med inlines skydd under kläderna.

• nundy

Medlem
    28 januari, 2008 vid 22:45

3. Det gar att ha sittselens under dina snowboardbyxor och ha kroken mellan snolaset och dragkedjan om du har en lucka dar… funkar bra hos mig nar jag kor med sittsele! Annars ar det inga probs att ha den utanpa.
    Happy riding!

• nundy

Medlem
    28 januari, 2008 vid 22:49

Ja, det var nr 1 javisst

• tomw

Medlem
    2 februari, 2008 vid 18:36

Tack igen.

Har fått budskapet från hotellvärden att Lago di Resa är helt frusen och det ligger 30cm nysnö på den!

Hoppas jag kan komma med lite rapport om lyckad snökajting.

TW

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Van kitesurfare behöver tips om Snöbård kiting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.