Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Var är den kompletta garda raporten ?
Taggad: racing
-
Var är den kompletta garda raporten ?
Publicerad av jon-tornwall på 3 maj, 2002 vid 05:07Eller blev gubbarna nera å njuta av värmen ?
Varför klara sig inte Gaastra ?
Körde alla 12.5 ?
körde nån Gaastra 12 eller 11.5 ?
Vad var vanligaste segelstorleks kombinationen ?
Saftiga historier om Jona på sexklubb ?
……anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Har tyvärr inte fått någon rapport om Jonas bravader på sexklubb…
Det blåste ganska mycket varje dag, runt 8-10 m/s. Per och Jona seglade på 12.5 varje dag, Per Boström bytte ner till 10.6 i en del race. Steve Allen seglade mest på 11.0 likaså gjorde Brian Rögild (10.9). Enligt Per Svanberg var det aldrig svårt att hålla 12.5:an men proffsen tycker att de går snabbare på kryssen med något mindre segel och att de inte tappar allt för mycket på undanvind. Det skall tillägas att detta gäller för sötvatten! Man kan väl lungt säga att de har koll…
Angående segelstorlekar verkar det som de flesta proffsen kör med 12.5 – 11 – 10 kombinationen.
//JIMMY
-
Skippa segel snacket och berätta mer om porrklubbarna!
-
Det finns säkert andra forum som passar dig bättre om du är ute efter info om porrklubbar.
//JIMMY
-
Hej Jimmy
Finns det någon djupare förklaring till det här med valet 11.0 och en uppenbart ruskigt bra placering. Hur går det här ihop??Mvh Bosse (som inköpte ett 11.0 i höstas av en kunnig person)
-
Större är oftast bättre i racing, men det finns förståss en begränsning.
Proffsen har örnkoll på trim och de känner klar skillnad på sötvatten och saltvatten. På Garda flyttade många fram sina fotstroppar (Steve hade sina lägst fram) och många ansåg att de fick bättre fart på kryssen med mindre segel.Ett mindre seglel gör mindre motstånd genom luften pga minskad friktion (drag). Detta blir tydligast på kryss då friktionen ökar med kvadrten i förhållande till den relativa vindhastigheten, och den är som störst på kryss. Även lyftet i seglet ökar med kvadraten i teorin men när vinden ökar och man inte kan skota in seglet absolut max så tappar man mycket utav den framåtdrivande kraften i seglet, men friktionen är densamma. Ett mindre segel som du kan skota in max ger då samma framåtdrivade kraft men har mindre bromsande friktion och är därmed snabbare. Dessutom är inte en 12.5:a lika stabil, masten böjer av mer och buken vandrar mer i förhållande till en 11.0:a i 9m/s eftersom det är mer segelduk på lika många cambers, lattor och samma maststyvhet, detta gör också att seglet inte är lika effektivt i förhållande till friktionen. Det blåste relativt mycket för en 12.5:a under tävlingarna på Garda.
Sötvattnet sägs också ha betydelse för segelvalet då brädan inte får samma bärighet som i saltvatten. Brädan får större våt yta som bromsar i sötvatten. Ett stort segel väger mer och dessutom måste man oftast ha det längre fram i mastskenan för att få rätt balans. Detta ger större tryck lägre fram på brädan som då får ännu större våt yta. Så om det blåser tillräckligt mycket så att 11.0:an ger samma framåtdrivade kraft som 12.5:an, då finns det mycket att vinna på att byta ner till mindre segel. Slagen och gipparna blir dessutom snabbare med ett midre segel.
//JIMMY
-
Jag tycker en handslipad 70cm fena i kolfiber eller Neil Prydes nya 260-310 X7 bom är porrig!
//JIMMY
-
Tack för en kanonförklaring.
Du måste få en stående kolumn i Vindsurf.
Med vänliga hälsningar
Bosse Persson
Logga in för att svara.