Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var är det bästa speed ställena på västkusten?

• hanko

Medlem
    23 september, 2008 vid 19:32

@lbj 502018 wrote:

Tala bara om då tänker prova. Jag är på plats i fågeltornet med kamera. Blir nog fina bilder på dig då Polisen kommer och tar dig

Hur är det med fågelskyddsområden..? De flesta går väl ut i mitten på Juli? Så är det på “Sämstkusten” iallafall. SÅ det är nog bara att ånga på i höst !

Speed-Polizeien

• andersbq

Medlem
    23 september, 2008 vid 19:47

Tror det är OK på vintern vid Getterön, en del lokala VVK:are har kört is-vindsurfing däruppe förr om åren.

• marden

Medlem
    23 september, 2008 vid 19:59

hadde ingen aning om stället, gissade bara på att det var fågelskydd(som alla andra ställen)

googlade lite på getterön, är ju konstgjord men fick faktisk åka skridskor på vintern

Historik

Ännu i början av 1930-talet var Getterön en ö, skild från fastlandet genom ett smalt och grunt sund. Fågellivet i området skilde sig då inte nämnvärt från kustens andra grunda områden. När vägen ut till Getterön byggdes, förvandlades sundet till en nordlig och en sydlig vik. Den norra viken fick delvis tjäna som dumpningsplats för muddermassor från Varbergs hamn. Detta medförde att viken blev allt grundare. Det näringsrika vattnet från Himleån och utsläppen från det kommunala avloppet drev på processen och medförde att viken grundades upp. Resultatet blev ett eldorado för våtmarksfåglar och speedvindsurfare som är den ända tillåtna aktiviteten där vid styvkuling.

Snart började viken växa igen. Detta fortsatte och gick så långt att hela områdets kvalitet som fågellokal började försämras. I början av 1990-talet restaurerades därför reservatet och stora vassbeväxta delar ersattes med öppna vattenytor samt välbetade strandängar. En damm anlades med häckningsöar och fågellivet är nu till och med rikare än tidigare. Skärfläckornas antal har ökat och var år 2001 uppe i 130 par. Vallen vid dammen är konstruerad för att hålla ute vårhögvatten, som kan spoliera häckningen för skärfläckorna och de andra häckande fåglarna. Salthalten i dammen regleras med pumpar och tillsammans med dammluckor nivåregleras vattnet. Både fåglar och vattenlevande djur följs idag upp regelbundet i ett övervakningsprogram.

Njut av naturen

Att se, men inte synas är filosofin bakom de gömslen som byggts vid den restaurerade våtmarken. Här kommer du rakt in i fåglarnas vardagsrum, utan att fåglarna ens anar att du finns där. Tvärtom kilar de omkring obekymrat eller står och vilar precis utanför gömslets gluggar.
    FÖRESKRIFTER

För att skydda naturreservatet har Länsstyrelsen beslutat om särskilda föreskrifter, bland annat sådana som du som besökare i området måste följa och respektera.

I Getteröns naturreservat råder tillträdesförbud året runt. Du får därför endast beträda vägar och gångstigar till fågeltornet och till gömslen. Vintertid är dock skridskoåkning tillåten men endast på dammen utmed Getterövägen.

Utöver vad som gäller enligt annan lagstiftning är det också förbjudet att:

fånga, skada eller döda djur, ta ägg eller bon eller på annat sätt störa djurlivet. Du får till exempel inte fotografera boplats från nära håll.
    plocka eller gräva upp växter,
    tälta eller ställa upp husvagn,
    elda,
    framföra motorfordon annat än på bilväg och parkeringsplats,
    använda radio, bandspelare eller liknande på ett störande sätt.

ställ dit hänkös polisbil sen ut o kör:)

• glader

Medlem
    23 september, 2008 vid 20:04

Zomma lite norrut Mården så kommer du till Balgö. Har surfat där rätt mycket. Det går ett sandrev kanske 10-20cm under ytan mellan Balgö och land i ungefär SV-NO sträckning. Jag tror att med en rakt sydlig eller lite SO kuling så kan detta vara precis hur bra som helst. Det har dock aldrig varit den vinden på sommaren sedan jag fått upp ögonen för det och under den kallare årstiden känns det inte som ett tryggt spot.

• marden

Medlem
    23 september, 2008 vid 20:14

hadde redan den ön pågång,fan va det är lätt att hitta ställen på andra sidan jorden

menar du mellan dubbelsträcken?
    jag tyckte först östra sidan om ön såg grym ut me sthlm ögon sett men ön kanske är högre än vad som syns

• glader

Medlem
    23 september, 2008 vid 20:22

Japp, det markerade jag tänker på. Det är dock svårt att se exakt hur man skall köra bara från satelit och jag är inte bombis heller. Men jag tror att man skall köra på sydlig vind, gå in nära öns ostspets och sedan slöra djupare mot norr. Följer man din övre röda åt öster tror jag man kör rakt över den grundaste delen. Finns inga stenar i detta område vad jag vet.

Östra sidan kanske har potential också. Vågar dock inte svara på hur mycket vind ön tar eller hur stenläget är. Tror att det är en del sten. Har sett kite:are där rätt ofta. Någon kanske kan fylla i.

Själva ön är fågelskyddsområde, och jag är osäker på hur långt ut i vattnet det gäller. Det upphör dock 1 aug vad jag vet. Har sett folk hålla kite-kurser i området efter 1:a aug.

Brukar inte vara någon weed.

• jester

Medlem
    23 september, 2008 vid 20:23

Med 99% säkerhet är där sten, Mården… Eller vad tror du, Glader? Iaf om man vill komma tillräckligt nära stranden…

• glader

Medlem
    23 september, 2008 vid 20:25
    Jester;502093 wrote:
    Med 99% säkerhet är där sten, Mården… Eller vad tror du, Glader? Iaf om man vill komma tillräckligt nära stranden…

Vi skrev parallellt, men japp, jag tror det kan finnas sten där.

• marden

Medlem
    23 september, 2008 vid 20:31

@Jester 502093 wrote:

ja nu är det ju inte jag som ville ha en västkuststräcka utan en kiteare:)

ser ju ut att bli vnv på söndag så ni får väl reka då

vi på denna kust vill ha ett bra ställe på gotland till på söndag är snart lila där på windguru

• glader

Medlem
    30 juli, 2009 vid 22:18

Så har vi (jag, Stefan Flood och Mården) då testat Balgö. Vi gick i vid Balgö Brygga. Mycket tillgängligt och enkelt. Parkering 30m från vattnet och fint gräs att rigga på (borträknat lite hundbajs:) ). Det var precis så fint som vi hoppats. Helt fantastiskt platt runt NO-spetsen på ön. Lätt det bästa stället jag kört på (har iofs inte kört på många).

Mina blygsamma PBn rök som en bonus:
    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=49591&uid=1172

Edit: PS Inget eller i alla fall mycket lite sjögräs

• tbsurf

Medlem
    31 juli, 2009 vid 08:47
    glader;562762 wrote:
    Så har vi (jag, Stefan Flood och Mården) då testat Balgö. Vi gick i vid Balgö Brygga. Mycket tillgängligt och enkelt. Parkering 30m från vattnet och fint gräs att rigga på (borträknat lite hundbajs:) ). Det var precis så fint som vi hoppats. Helt fantastiskt platt runt NO-spetsen på ön. Lätt det bästa stället jag kört på (har iofs inte kört på många).

Mina blygsamma PBn rök som en bonus:
    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=49591&uid=1172

Edit: PS Inget eller i alla fall mycket lite sjögräs

grattis.. kul
    körde inte mården nåt?

• surferboy

Medlem
    31 juli, 2009 vid 08:58

Grattis! Det är ju i mina hemmatrakter och jag har aldrig testat det stället. Skall bli kul att testa!

• glader

Medlem
    31 juli, 2009 vid 12:16
    tbsurf;562840 wrote:
    grattis.. kul
    körde inte mården nåt?

Tack. Mården körde också och gick fint. Hade drygt 36 på displayen. Resultat kommer väl så småningom.

• glader

Medlem
    31 juli, 2009 vid 12:21
    Surferboy;562844 wrote:
    Grattis! Det är ju i mina hemmatrakter och jag har aldrig testat det stället. Skall bli kul att testa!

Tack igen. Vi kanske kan koordinera oss nästa gång. Kul att vara fler. Känns tryggt också. Tror inte jag åstadkommit så mycket om jag kört själv.

PS. Testade idag också och hade jordens motflyt. Vind som gick upp och ner och det blev mest simmande. Krångligt att ta sig ut också i dagens riktning (VSV). Känns också som om vinden lyfte oerhört över kullen vid Balgö Brygga och det var inte alls samma tryck som inne i Kärraviken. Igår var det mycket mer lika de platserna emellan. Tror att det absolut skall vara SSO – SSV för att det skall vara optimalt. Lite rädd att detta är en spot som Knarren – om inte vinklar stämmer exakt så blir det bara dåligt.

• glader

Medlem
    31 juli, 2009 vid 19:06

Tog en tur på em också. Kryssade upp från Kärraviken. Det var otroligt drag i vinden VSV. Hittade inget plattvatten överhuvudtaget. Enda undantaget kanske viken på östra sidan, men jag såg en del sten och den måste utforskas noga om man skall våga speeda. Dessutom var vinden väldigt byig då ön är för hög. Tror helt klart att det är helt döfött på alla riktningar än de ovan.

Beundrar för övrigt Mårdens känsla för timing. Åker till Gbg med familjen. Tar endast med speed-bräda och 5.5a. Får inte bara surfa utan träffar exakt rätt riktning på outforskat ställe. Coolt.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var är det bästa speed ställena på västkusten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.