Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Var bo på Maui???
-
Ta med grejor eller inte…
Beror på om du precis köpt 2004:or så kanske du ska ta med sig grejerna.
MEN, man ska veta det att Maui fortfarande är världsmetropolen inom
windsurfing och omsättningen på obetydligt begagnade Custom
brädor är stor.Många Japaner och Amerikaner har bara 1-2 veckors semester…
varav de går in och köper en sprillans Custom bräda för $1500 och säljer i
butik igen obetydligt använd…Du kan köpa både lättare och styvare brädor där än vad
som finns här. Och vissa är utvecklingar för kommande år…2005!
Vilket gör att man kan få tag i riktiga kap på plats, om man vill unna
sig det bästa.Om man reser med budjet så kan man köpa året innnans segel billigt
tex: beg-2003 Neil Pryde Zone 4,7 ca $125-175.
En bra Custom bräda, lätt & fin $800-1200Här är ett litet urval, sen finns det många fler butiker:
http://www.htmaui.com/html/usedgear.html
Till hjälp har man bla vår svenske hjälte Alex på Hi-Tech shoppen.(Själv brukar jag bara ta med mig segel och slipper då betala frakt.)
Aloha
Calle
Jen Henderson får lite skön sand mellan tårna i Hookipa sanden…
-
när vi var på Maui bodde vi på Kuau Plaza, mellan Paia och Ho’okipa. vi (5 pers)var där en månad och betalade ca 15 USD/natt/person. det är antagligen billigare om man är många men maila Ken Yamamoto och fråga. kuauplaz@aloha.net
Vi var där i oktober och hade 25 seglingsdagar av 29 med segel mellan 4.0-5.4. mest 5.0 och 4.5. Jag håller med Calle, det är värt varenda krona. Jag bara väntar på att det ska bli läge att dra dit igen.
Vi seglade sprecklesville och Kanaha, vinden var dock mycket från och till (lite vid stranden/reven och tokdrag en bit ut). kanske har med tiden på året att göra, jag vet inte. Vågorna var bäst i början och blev lite mindre i slutet av månaden, men de räckte gott och väl till, om man inte är väldigt kräsen men storleken på vågorna.Vi hyrde grejor där, på Hawaiian Island and surf. kanongrejor. så om man inte törs chansa på att egna grejer kommer med billigt så kan jag rekommendera hyra.
om du behöver har Ken även kontakt med en kille som hyr ut bilar. så där lagom slitna bilar till OK priser.
Mahalo
Henke -
Satans va billiga prylar dom hade där då?
Det stod ju inte årsmodellen på seglen men skulle d va begagnade 03-or för ca 1500 så e d ju grymt billigt…
fast d går la jämt upp m allt annat som e så dyrt där…
-
Livet är fullt av prioriteringar…
Dollarn har fallit i värde nästan 20% de senaste två åren, så om man planerar och kollar runt lite så är det inte dyrare att leva där än i Sverige.
Vill man ha shortssegling i +25 gradigt vatten med sidvind i vågor som standard, vajande palmer och Aloha spirit, ja det säljer sig själv till den som vill ha sånt. Då är det värt var ända krona.Dyrt:
Hyra liten stuga på Öland en högsäsongsvecka = 9000 SEK, men det är inte så intressant alternativ i februari-mars -
2002 kostade US dollarn den 10,70 kr…nu är den nere i 8 kr
Maui afternoon…
Foto: Calle N -
Visst är det underbart med 8kr för en dolares!
Fast jag undrar vad den står i om ett år när vi ska dit?
Har hittat lite boende kring 45US/natt för 2 pers i lägenhet. Verkar vara svårt att komma ner lägre om man inte är fler och inte vill bo på vandrarhem och dela boende med andra.
/Magnus -
Vill man bo fräscht och rent så är det där det hamnar.
Fortfarande billigare än svenska “vandrarhempriser”….och detta är Hawaii
Standarden för ett sådant boende brukar vara svensk villastandard, fast en del i ett stort hus.
Kanon helt enkelt.Svenskarna tar igen sig i Hookipa sanden.
Foto: Nils RydénAloha
Calle
-
ok, då är det rimliga priser tydligen.
Varför blir man aldrig sugen av dina bilder!!!
😉 Tack för supporten.Och dollarn bara sjunker, det innebär att man kan minska bostadsbudgeten till förmån för prylbudgeten! Eller så stannar man längre, eller både och. Spara spara. Och biljetten betalas i USD. Yihaaaa!
/Magnus -
Hej!
En lite Mauivarning…
Vad ni än gör…bo inte här!
http://www.accommodations-maui.com/index.html
Bodde där i två månader innan vi blev utkastade (+ fyra norrmän)! En helt knäpp manager (en militär från Nigeria som söker lyckan i USA) som till en början verkar mycket trevlig innan man fattar vad som är i görningarna!
VARNING VARNING!Lycka till i reseplanerandet!
Jake -
Vad tror du om att hyra/köpa en van och bo i för den ekonomiskt sinnade? Borde väl funka för 2 pers om man kan tänka sig att sköta hygien och matlagnig på camping/i naturen. Något att åka i måste man ju ändå ha. Hyra van verkar gå loss på ca 250-300 dollar i veckan + försäkring och skatt.
Thomas
(som också börjar överväga en resa till Maui i vår) -
Om det var en budjetresa skulle jag personligen välja att bo på ett “Hostel” / vadrarhem: http://www.mauihostel.com/about.html Så man kan låsa in prylarna.
Lite ovanligt med långtids-camping på Maui, finns ingen allemansrätt och man får bara campa på
strikt bestämda ställen. Det är ju USA så Polisen håller efter ordentligt.
Men det är säkert coolt och för den som gillar det.
Kika in här:
http://supak.com/economaui/camping.htm -
Har inte varit på Maui, men på många ställen på fastlandet får man stå 3 dar på statliga campingplatser, brukar kosta 3 dollar/natt. Finns det flera att välja mellan kan man ju alternera mellan dom och på så sätt följa bestämmelserna.
Funderar på feb/mars för egen del. Vilka segel skulle du ta med dig? (väger 77 kg).
Thomas
-
För vågsegling; 5,5-4,4.
Maui åker man till för förhållanderna, men Margarita är nog billigare.
Här en liten lättvindsförmiddag på Hookipa…5,3:an funkade bra
Foto: Staffan Bolminger
Logga in för att svara.