Senaste nytt › Forums › Var fanns alla GBG-surfare tisdag morgon?
-
Var fanns alla GBG-surfare tisdag morgon?
Knatte svarade 21 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 25 Svar
-
Du hade nog lätt kommit upp i 30 kn nerför de vågorna, så var det avklarat! Sitter här och flexar jag också. 16-21 är 5 timmar iaf. Och min chef brukar inte bry sej om vad jag håller på med. =)
-
Knatte
Gäst23 september, 2003 vid 15:59Det var första gången jag använde mitt Thomahawk och jag hade svårt att få till trimmet riktigt, då jag upptäckte att det inte fanns inbyggt nedhalsblock
Väldigt svårt att få tillräckligt nedhal med bara tampen..Jag körde på en Fins Pointer 31 cm fena idag.
Du tror, att den kanske kan vara för stor fena för 6.0 kvm ?? Jag har både 28 och 27 cm fenor oxå’
Det var riktigt läskigt, när man la på full speed, genom den krabba sjön i och det kändes verklig som att det gick rasande fort!Vi kan kolla på torsdag om vi kan samordna något i surfväg. Vad passar bäst morgon eller eftermiddag ?
-
Knatte
Gäst23 september, 2003 vid 16:04Det gäller väl, att jobba lite mer med trimmet och fenval.
Men det är ju bara det sista lilla som jag saknar. Men det kommer nog snart.
Skall läsa Petters vindsurfíngstips angående speed ikväll och förkovra migHåller du brädan plan med framfoten eller har du tryck på fenan och lyfter framfoten??
-
Inget lyft här inte i några fötter…….Viktigast är att få ned trycket på fenan och försöka få brädan att ligga ovanför ytan så mycket som möjligt med bara fenan kvar. Här blir det en balansgång mellan liten fena och spinout…….Jag känner en STOR skillnad mellan min 28 spitfire och 31 spitfire. Bägge används till RX2 6.6 och 75 liter RRD268. Tycker dock att 31:an alltid känns en aning för stor förutom när det är på gränsen till vind (10-12ms)Så mitt förslag är att pröva din 6.0:a med mindre fenor, du kommer troligen märka en markant skillnad under förutsättning att det är fullt drag, annars sitter spinouten där konstant. Fullt drag bör det vara vid ca 14ms och däröver i en 6.0:a fullblodsrace. Resultatet borde bli bättre kontroll och med det vågar man ladda ännu mer på undanvind utan att det börjar tailwalka och tramsa. Nyfiken på vad det är för bräda du använder dig av till din 6.0:a?
-
Knatte
Gäst24 september, 2003 vid 11:38En RRD 271 Racing -97. Men jag har bara använt brädan 2 ggr hitills, så jag har nog inte kört in mig ordentligt
Men när jag kör med tryck på fenan (nedåt tryck), så känns det som jag bromsar lite.
Men jag skall testa med lite mindre fenor, nästa gång det blåser på
-
Jag klev i kl 08.30 i Fiskebäck. Helt ensam. Körde 4.7 med bra tryck i en dryg timme innan jobbet kallade. En kille kom precis när jag åkte. Syns på vattnet!
/Kristian
-
Söndag 19:00-20:30(Mörkt) Rogelund Frillesås.
Måndag 11:30-20:00 Stenudden ÅSA
Tisdag 08:30-12:00 Stenudden ÅSA Orkade varken hoppa eller gippa i slutet och bommen började bli lite blodig av alla blåsor. Annars toppen dag med 4.2 och 74l Fly gott om 2m hopp ramper dock inte några bra surfvågor. -
271:an är föregångaren till 268:an (har själv haft en 271)och den är lite “elakare” än 268. 268:an känns lite mer “smooth” i gipparna och gången när det drar på ordentligt. På 271:an tror jag absolut att det är 28 fena som gäller, max 30 om vinden är lite lynnig. Prova med det så passeras nog snart 30 gränsen. Och glöm inte fullt i nedhal……….om det inte känns överiggat med +-0 i nedhal så är det för lite vind……..det ska vara sånt tryck så att 28 fenan sitter ordentligt i vattnet.
Jag vet inte hur mycket du seglar din 6.0 Tomahawk i men för att få riktig fart i 271 och 6.0 så bör man nog vara uppe i en 14ms och däröver.
Hoppas du snart passerar 30 knop, och kanske vi kan speeda någon dag tillsammans i Gbg området. -
Knatte
Gäst24 september, 2003 vid 17:43Jag har bara seglat med 6 kvm Thomahawken en gång och det var igår..
Då var det nog omkring 14 m/s i byarna och omkring 10 i snitt.
Men jag hoppas på morgondagen också. Har köpt nedhalsblock idag, så trimmet borde bli bättre nästa gång
Logga in för att svara.