Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Var finns bästa sjöbrisen i gbg?
-
Var finns bästa sjöbrisen i gbg?
Publicerad av markram på 15 april, 2003 vid 10:17Glad vår på er!
Nu är det högtidstid för sjöbrisen och som nyinflyttad till götet behöver jag goda tips på var den är bäst vid olika ”grundvindar” (tex var man skall vara när den generella vinden kommer från syd eller nord och sjöbris väntas).
Tips på vilka vindmätare på webben som ger bästa och första indikation om vettig sjöbris tages också emot med tacksamhet.adde svarade 22 år sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Glad vår på dej vetja. Gott om sjöbris har vi ont om i GBG. För mycket skog så den blir inte stark. Ska du ha bra bris på västkusten får du nog dra ner till Mellbystrand.
-
Fan också!
Jag som sett fram emot lite schysst eftermiddags-surf!
Är det verkligen så illa? -
Jag tror det är rätt illa. Kanske kan det bli hyfsat på Hisingen med god grundvind. Där finns ju en del åkrar som kanske suger. Björlanda funkar eventuellt vid västlig grundvind.
-
Det finns ett gammalt reportage från Surfsport som menar att den bästa sjöbrisen i Göteborg är vid älvsborgsbron, det ska bli någon extra effekt av bron.Jag vet inte om det stämmer, jag har aldrig seglat så nära bron själv och aldrig sett någon annan som har seglat där.Ganska mycket trafik.Annars så är Sillvik och Vallda Sandö bra ställen, Sillvik är även bra på ost.
-
Yo snacka i go`natt kepsen om skogen, kusten är rakare och har mindre öar i hstad, sjöbrisen i gbg är ju OK
-
Fattar inte vad du snackar om att det inte är sjöbris i Göteborg, sjöbrisen blir starkare ju längre norrut du är på västkusten under våren. Man skall åka norrut om man vill ha starkare sjöbris och inte söderut. Många Göteborgare som suttit på parkeringen i Varberg när det varit fullt drag längre norrut.
-
Söderut är ju Mellbystrand allmänt känt för sin sjöbris.
Här längre upp kan det ju bli tillräcklig vind om det är en bra grundvind som förstärks. Men med noll grundvind har jag inte sett skymten av nån stark sjöbris så länge jag har bott i GBG iaf. Om det är så bra som du säger skulle det vara bra sjöbris idag. Varmt i luften 12-15 grader och kallt i vattnet. Men är det sjöbris? Nä. 1-2 m/s på grötö just nu…
Hoppas du har rätt men jag är skeptisk. -
Glad påsk får jag lov att säga såhär på skärtorsdagen!
Lars K är lite väl skeptisk tycker jag. Vi andra hoppas på mer 🙂
Sjöbrisen i Göteborg är som överallt annars på kusten beroende av lite grundvind. Har vi lite västvind kan sjöbrisen förstärka detta så det fungerar även för freestyle 🙂 Men gå ut hyffsat tidigt på eftermiddagen för då man slutar jobbet brukar det förargeligt nog avta!
Ostvinden som oftast tyvärr hägrar under våren kan ha en förödande effekt på sjöbrisen.Det är enligt min erfarenhet bättre vindar och bättre sjöbris då man kommer uppåt kusten och inte nedåt. Det kan ju hända att Melbystrand har väldigt bra sjöbris, det är inget jag vet. Men om man kollar på SMHI:s statistik så skall Tjörn/Stenugnsund ha den bästa vindstatistiken på västkusten. Kan inte någon Stenungsundare bekräfta detta?
Staffan
-
Javisst. Med grundvind kan ju allt hända, det är ju för fanken det jag säger hela tiden
En förstärkning från väst 5 m/s till 7-8 m/s är nog inte omöjlig. Men sjöbris av Haga Parks dignitet eller som de verkar ha i Klagshamn kan vi nog glömma. Tjörn/Steningsundsspåret verkar intressant…
-
Ja, Stenungsund var t.o.m. omnämnt i en lång artikel som blåsigast i Sverige i en Surfsport från tidigt 90-tal. Att det blev en lång artikel om Stenungsund kan ju också bero på att Waveaction killarna är från Stenungsund (för er som inte vet så plastade de de coolaste och bästa vågbrädorna med den absolut snyggaste grafiken man kan tänka sig under 80-tal och tidigt 90-tal).
Men jag vet att det drar i ganska bra på Tjörn, det gäller bara att hitta ett ställe att gå i då kusten är tämligen klippig. Att segla innanför Tjörn vid det extremt långgrunda Stenungsund är ju ett alternativ annars. Perfekt för Kite och Freestyle.
Min familj har stuga precis ute på nordvästra Tjörn och Kråkefjorden precis utanför – men jag har ännu inte lyckats komma i på något vettigt ställe utan får ta hjälp av båt. Det är ju i och för sig enklare om man har en bräda man kan kryssa med och inte en vågbräda….Staffan
-
Kan bara utgå från mina personliga iakttagelser, som jag inte gör några anspråk på att vara vetenskapliga på något sätt:
Håller med om att sjöbrisen ”behöver” en grundvind (från väst om vi pratar västkusten) för att få bäst effekt. Men hela grundprincipen är ju att den varma luften över land stiger och måste ersättas med kallare luft från havet.
På sommarhalvåret, när vattnet är lite varmare, så får man motsatt effekt på kvällen/natten när solen gått ner. Då blir vattnet varmare än land och vinden vänder 180 grader (kvällsbris).
Min erfarenhet är att sjöbrisen på västkusten normalt är som starkast runt kl.12-15, men detta kan variera lite beroende på årstid. Diverse lokala fenomen kan även göra att sjöbrisen avviker i vindstyrka.
-
Har för mig att Måseskär har bäst vindstatestik av SMHI’s västkustska (betydligt enklare att skriva än att läsa
) mätstationer. Det finns väl flera duktiga surfare med rötter i öarna därikring.
/adde
Logga in för att svara.