Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?
-
Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?
el_duderino svarade 16 år, 9 månader sedan 27 Medlemmar · 72 Svar
-
Windsurf har några ganska stora bilder på sin sida. http://www.windsurf.co.uk/gallery/index.php?p=13
-
Aronh, om killen ska trycka upp på hela väggen betraktas nog inte jpeg på 270kb stor.. Han behöver har native resolution med minst 10mp dvs jpeg runt 3-5mbs storlek
-
Jag har ingen aning om hur stort som behövs. Men så mycket fattar jag att det inte räcker med en bild 1200×800 och på 270 kb. Det jag menar är att det borde inte vara så svårt att få tag på dem i större format om man skulle vilja eftersom det är foton av en proffsfotografer.
-
Ok, jag e inget proffs på tryck MEN..
Om du ska täcke en hel vägg, säg 3 * 2 meter och du vill ha 100 dpi, vilket du nog vill för se ordentligt vad föreställer, och inte behöva stå för långt bort. Då behöver bildern vara ca: 11811 * 7874 pixlar stor.
Det e lurigt o få tag i en sån
/Hellgren
-
Nöjer du dig med 72 dpi så blir det “bara” kring 9000 pixlar på bredden
-
9000 pixlar låter väldigt mycket… Om jag följer tryckarnas råd så behövs inte riktigt den upplösningen. Kolla på http://www.photowall.se/bildinfo.aspx
/sinker -
Hos nilprrajd fins en del gött o hetta
http://archive.neilpryde.com/elang_gr/2006/download/wallpaper.php
-
Min far har en tavla (canvas) på 80*100 kanske, och den är tagen med någon “okej” proffs system kamera, men absolut inte 9000 pixlar något. Tror filen låg på 3-4 mb. Och det ser okej ut..
Men jag menar, mystic’s bilder borde man kunna få tag i för en slant tycker jag.
-
Sinker;447638 wrote:Äntligen är det accepterat hemma att en fototapet med vindsurfingmotiv kan pryda en fondvägg i det nya spel/tv/kontor/surfförvarings-rummet.
Men nu när jag börjat jakten på den perfekta bilden att trycka upp på en tapet så inser jag att det inte är så enkelt… jag hittar inte många bilder som håller måttet.Hjälp mig, vilken bild tycker du skulle passa i tapetformat? Sitter du och håller på ett guldkorn?
Helst vill jag ha en bild som:
– har det lilla extra som gör att man kan drömma sig in i den
– har hög kvalitet, är skarp och känns modern
– går att få tag på i “original”
– är långsmal eller kan beskäras för att passa på en 1.5*4.5 vägg/sinker
Sjuk vägg!
-
Sorry, dålig specifikation. Ska vara 4,5 m bred och 1,5 m hög. (snedtak)
/sinker -
@Tim.Eriksson 449788 wrote:
Min far har en tavla (canvas) på 80*100 kanske, och den är tagen med någon “okej” proffs system kamera, men absolut inte 9000 pixlar något. Tror filen låg på 3-4 mb. Och det ser okej ut..
Men jag menar, mystic’s bilder borde man kunna få tag i för en slant tycker jag.
Jag tror säkert som du säger att den ser helt ok ut, men gångra storleken med 3.
Säg att din fars bild är tagen med typ en eos 20d, semi proffs kamera 8 mpix. Den spottar ut bilder i drygt 3000 * x.. Det kan nog funka för en 80*100, sen tar vi det gånger 3. Då får du som du själv säger en “ok” bild för en 3 meter stor vägg.
Naturligtvis kan du blåsa upp en 3000pix stor bild på 2-3 meter. Och på håll kommer det se helt ok ut. Men om du går nära kommer du bara ser prickar. Tänk på det nästa gång du går förbi en sån jätte planch på bio exempelvis.
Jag vet vi gjorde den där ramlösa postern som satt ute på stan för nått år sen, kaktus och persimon tror jag det va, den skjöt vi ut i straxt över 6000 pixlar för att få den skärpan och kvaliten som det blev. Och en sån poster kan inte va mer än max 2 meter på höjden.
Nu kanske jag är väl kräsen när det gäller sånt här, och jag säger inte att du inte kan trycka en 3000 pixlars bild.. Men undersök noga hur kvaliten blir innan du lägger en massa pengar på det. Det kanske funkar aldelles utmärkt, men det kan också va så att du blir jätte besviken när du får hem det.
/Hellgren
Edit: Dom plancherna e nog förresten en hel del mindre än 2 meter när jag tänker efter. Men spela roll!
-
för övrigt jäkligt fult av photowall.se att rekomendera så små bilder för så stora tryck. 2816 x 2112 som är så att säga “optimalt” för 3.7 meter stort tryck, det är inte mina ögon lagom för a4, mycket större än så skulle jag inte trycka/printa det.
Logga in för att svara.