Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing var hittar man beg flysurfers i sverige?

• svinet

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 21:28

Har bara en fråga! Varför ser man inga ”duktiga ” foil åkare?`Alltså inte en tysk som åker fram o tillbaka (med kitepants som liknar en överkörd ko), utan ngn som drar feta höga hopp. Rider höga vågor! Eller bränner av avancerade trix?
    Om det nu inte finns några sådana åkare så måste ju det betyda att det inte är ngt att satsa på om man vill utv. inom sporten.

• mrmille

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 22:12

Svar till:

Har bara en fråga! Varför ser man inga ”duktiga ” foil åkare?`Alltså inte en tysk som åker fram o tillbaka (med kitepants som liknar en överkörd ko), utan ngn som drar feta höga hopp. Rider höga vågor! Eller bränner av avancerade trix?
    Om det nu inte finns några sådana åkare så måste ju det betyda att det inte är ngt att satsa på om man vill utv. inom sporten.

[/ QUOTE ]

Hoppas inte att du är seriös med det där wink.gif
    Det finns ju hur mycket som helst, tyvärr får man leta reda på det själv.

Kolla bara denna tråd med bilder på Erik Fernholm (Flysurfer)
    Flysurfer bilder

På PKRA Fuerte hade flysurfer följande placeringar
    8th pos Cyril Pimont SPEED Challenge
    9th pos. Erik Fernholm BoarderX
    13th pos Sebastian Bubmann

Gunnar Biniasch knep femte placeringen på BoarderX med Peter Lynn Venom under samma tillställning som Fernholm

Mer bilder på Gunnar hittar du på följande tråd
    Peter Lynn bilder o filmer

• svinet

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 23:11

tackar! SÅg ju ganska ok ut! Inga direkt imponerande vågor men ändå.
    Fina hopp iaf. Så den gammle gunnar har gått över till foil. Det visste jag inte. Dem måste ha hotat honom till livet och hotat med att steka hanns kvinna smile.gif
    hehe skojjar. Men jag kom ihåg när jag såg honom hoppa för 2 år sedan o då var han grymmt bra. Så han lär ju ha utv.
    men vad är eg styrkan med foil och svagheten?

• mrmille

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 23:35

Svar till:

men vad är eg styrkan med foil och svagheten?

[/ QUOTE ]

Det där kan man diskutera i timmar
    Det finns olika foils, bridlade och de utan. En bridle är alltså en massa linor som sitter fästa i canopynen för att ge draken dess form. En foil utan bridle har alltså då C form, precis som tubar. Peter Lynn kites är de enda vattensäkra foilarna utan bridle.

Bridlade foils ger mer tryck per m² än motsvarande storlek på tube
    En Arc (läs C-formad) ger lite mindre tryck per m²

Det dom har gemensamt är den enorma depowern, vilket gör att du inte behöver så många kites, själv har jag en 16m2 Venom som jag använder 90% av min åktid. Nu är just Venom/PLynn kites extrema vad gäller depowern så se inte detta som ett mått för alla foils.

Dom är enkla att vattenstarta och kan med fördel startas själv. Visst kan det strula ibland men oftast beror det då på den som styr.

En nackdel som många upplever är att dom inte är lika explosiva som tubes, detta kan jag till viss del hålla med om. Dock så kör foilsurfare oftast med stora kites då dom inte behöver rigga om när vinden tar i lite, rent av har många bara en enda kite. Om man däremot skaffar en mindre foil (ex Venom 8/10m² eller Speed 7m²) så blir det åka av, då med all explosivitet du kan önska dig wink.gif

Många pratar om att man slipper pumpa osv, detta är helt klart en stor fördel men ändå en av de mindre betydande. Det som spelar roll är ju faktiskt hur kiten beter sig i luften. De som vågar prova och utvärdera brukar i allmänhet vara helnöjda och förstå att dom tidigare kanske haft fel smile.gif
    Vintertid är det dock fett skönt att slippa pumpandet. Dessutom håller dessa kites för allsköns smällar och krascher, även på snö/is.

En annan stor fördel som jag ser det är andrahandsvärdet. En foil kan du äga i två år och fortfarande sälja utan att allt värde gått ur den. Detta delvis på grund av att foilarna håller mycket hög kvalitet och har en extremt bra livslängd. Men sen beror det mycket på att foilmarknaden inte blivit infekterad på samma sätt som leimarknaden.

En annan nackdel som många ser det är att dom ser ut som luftmadrasser. Jo, jag kan nog inte annat än hålla med, en venom som ligger med ryggen mot sanden ser ut som ett mindre hopptorn. Men å andra sidan är det ju som jag skrev tidigare, det är prestandan uppe i luften som spelar roll. O där ser dom rätt maffiga ut *luftwaffe* wink.gif

Hursomhelst…
    Jag orkar inte ta upp allt för och emot, tobas skrev ett kanonbra inlägg om detta. Du hittar det i sin helhet här
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=320746&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

Men detta var det viktigaste i tråden

PL Venom är den överlägset bäst kiten. På mitt senaste inlägg med lite fakta så fick jag inga svar. Här kommer några sanningar som borde svida i alla stackars lurade LEIåkares sinnen och plånböcker. Peter skrev tidigare ett inlägg om dessa drakars egenskaper som jag fyllde på.

Peters inlägg
    ”De fördelar som jag ser med Peter Lynn är följande:

+ Enkelt att få in luft i kiten utan att pumpa!
    + Mycket enkel att starta själv och ta ner själv!
    + När man startar den så gör man det en bit ut i vindfönstret, med vanliga foils så bruker de startas i powerzone (går också att starta längre ut i vindfönstret).
    + Förvånansvärt snabb, blev riktigt imponerad!
    + Går nästan aldrig ner i vattnet har mycket enklare att återgå till zentih än tube.
    + Vingtipparna viks inte in (vanligt problem med foil i lätt vind)
    + Inga blåsor som kan gå sönder.
    + Håller sig längre uppe i luften än tube, när det blåser lite.
    + Mycket bra på att ta höjd.
    + Grymt smidigt om man vill ha en kite som passar på både snö, land och vatten.

Jag är förvånad i denna foil/tube debatt att de är så många som tycker så mycket och som inte har provat ex en Venom.”

Mitt tidigare svar
    Bra sammanfattning av Lynndrakarnas fördelar. Tycker dock att du missade en del väsentliga punkter.
    + Fixa en fästpunkt(dragkroken,sandanker e dyl) så behöver du inte plocka ner kiten då du går in för en paus. Det är bara att fästa den och så flyger den tills det är dax att gå på det igen. Oxå en go egenskap vid taskiga launchingställen då man kan fästa bommen och sedan gå ut och starta kiten själv
    + Windrangen är fenomenal. Körde min V19 tillsammans med två EH åkare på 16 resp 12. Efter ett tag bytte dessa till 12 resp 8 och efter ytterligare lite vindökning bytte tolvan till 9. Själv var jag fortfarande ute och lajade runt med min 19 Snacka Depower
    + Har aldrig kört en kite som sväljer byar på samma sköna sätt. Åkningen i byiga förhållande blir långt ifrån lika ryckig som med LEI´s
    + Missar man ett hopp ordentligt( Vilket säkert inga LEI åkare någonsin gör) och hamnar downwind om kiten så kommer den snällt vandrande in i fönstret igen och det är bara att åka vidare.
    + Överlägset bästa kiten för nybörjare tack vare kvalitérna nämnda ovan.
    – Ger inte lika mycket tryck per kvadratmeter kontra LEI´s ,man får gå upp någon kvadrat med venom. Således en hel del mindre tryck än motsvarande bridled foils per/m2. Vet man dock om detta så är det ju inget problem

Visst talar jag som en frälst men så är det ju oxå det jag blivit sedan den dag lade händerna på min första ARC(P12 i fjol) Det är till och med så illa att jag inte har kunnat sälja mina gamla LEI´s som borde vara ett bra nybörjarpaket bara för att det känns som att lura in dom i ett helvete som man själv har fått genomlida.

SÅDESÅ mer gift åt folket / TOBAS

Så, vill du prova? Förmodligen anländer jag till Göteborg/Varberg på lördag…
    Slå en signal till mig eller peter på kiters.se

ha det gott

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2005 vid 05:37

En negativ sak med PL-kites är bottendraget. Mitt intryck är jag att har mer tryck i min 12:a (LEI) än vad PL-åkare har i sina 19 kvadratare. Sen kan ju PL-åkarna hålla sina drakar nästan lika länge som jag kan hålla min 12:a men en stor del av går ju förlorad när man inte kan använda draken under 7 m/s.

• svinet

Medlem
    1 september, 2005 vid 05:44

aha! Men vad händer om man vågrider feta vågor. Blir spolad, tappar kiten och sedan vågen spolar över den. Går inte skiten sönder då? Min brossa hade en FS p2a och den var skit i byig vind + att den var skitkänslig. Gick sönder lätt. Mitt första intryck skulle vara att den skulle pajja och sjunka till båtten som en sten efter att vågrna sköljt över den.
    Har kört en del vågor nu. Mina LEI har hållit kanon i även höga vågor.

• ollefax

Medlem
    1 september, 2005 vid 06:41

Svar till:

aha! Men vad händer om man vågrider feta vågor. Blir spolad, tappar kiten och sedan vågen spolar över den. Går inte skiten sönder då? Min brossa hade en FS p2a och den var skit i byig vind + att den var skitkänslig. Gick sönder lätt. Mitt första intryck skulle vara att den skulle pajja och sjunka till båtten som en sten efter att vågrna sköljt över den.
    Har kört en del vågor nu. Mina LEI har hållit kanon i även höga vågor.

[/ QUOTE ]

Bytte från fjoll(ps2) till LEI en byig session, tyvärr måste jag säga att fjollen gjorde sig bättre i den byiga vinden

• stebe

Medlem
    1 september, 2005 vid 08:48

Har du inte glömt den största nackdelen…!

• mrmille

Medlem
    1 september, 2005 vid 10:49

En foil innehåller ju bra mycket mer luft än en lei så hur den skulle kunna sjunka före en lei vet jag inte. FS är ju inte lika bra på byar som lynn, även om jag tycker dom är klart bättre än lei kites. Så jag vet inte vad din bror hade för psycho men speciellt känsliga brukar dom inte vara heller
    confused.gif

• bohn2fly

Medlem
    1 september, 2005 vid 14:04

Svar till:

Har du inte glömt den största nackdelen…!

[/ QUOTE ]

Den enda nackdel jag hittar med foils är att man blir mobbad som faan, och att man får gråta sig till söms. Men det struntar jag i, jag tycker foils har fina färger…

• ollefax

Medlem
    1 september, 2005 vid 16:52

Svar till:

En foil innehåller ju bra mycket mer luft än en lei så hur den skulle kunna sjunka före en lei vet jag inte. FS är ju inte lika bra på byar som lynn, även om jag tycker dom är klart bättre än lei kites. Så jag vet inte vad din bror hade för psycho men speciellt känsliga brukar dom inte vara heller
    confused.gif

[/ QUOTE ]

har du provat en psycho2 och lynn under samma session?

• stebe

Medlem
    1 september, 2005 vid 17:19

Ha ha..

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing var hittar man beg flysurfers i sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.